شناسهٔ خبر: 67276963 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک مسئول خبرداد

آغاز حلقه گذاری پرندگان در زیستگاه‌های آذربایجان غربی

المیرا عسگری زاده

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی از آغاز حلقه‌گذاری پرندگان در زیستگاه های آبی و خشک جوجه آور استان آذربایجان غربی خبر داد.

صاحب‌خبر -

عزیز عطایی در گفت و گو با ایسنا گفت: حلقه گذاری پرندگان آبزی شامل  گونه‌های کفچه نوک و کاکایی ارمنی در جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه با حضور کارشناسان حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان، از امروز آغاز شده است و طی روزهای آتی نیز در تالابهای استان و جزایر سد بوکان این طرح ادامه خواهد داشت.

عطایی با اشاره به نحوه انجام حلقه گذاری افزود: تعدادی از جوجه های پرندگان که از رشد کافی برخوردار بوده اند، زنده‌گیری و حلقه های خاص هر گونه، با شماره یا کدهایی به همراه نام کشور به یکی از پاها یا بال پرنده وصل شده و پرنده در زیستگاه رهاسازی می‌شود.
 
وی ادامه داد: تمامی کشورها متعهد به عودت حلقه‌ها در صورت یافتن لاشه پرندگان و یا خود حلقه‌ها در صورت از بین رفتن لاشه پرنده به کشور مبدأ هستند.

عزیز عطایی  با بیان اینکه  اطلاعات مهمی از روی حلقه‌های دریافتی حاصل می شود، گفت: تعیین مسیرهای مهاجرت پرندگان، شناخت مناطق زمستان گذرانی و مناطق تولید مثل آنها، تعیین مسافت و چگونگی مهاجرت در گروه های سنی مختلف پرندگان ، عوامل تهدید، زیستگاه‌های ثانوی و سایر اطلاعات مربوط به انواع پرندگان قابل دسترسی است.

وی با اشاره به اینکه هر ساله بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ حلقه گذاری برای پرندگان استان انجام می شود، اظهار کرد: بیشترین حلقه گذاری برای پرنده کاکایی در زیرگونه‌های کاکائی ارمنی و صورتی انجام می‌گیرد.

انتهای پیام

نظر شما