شناسهٔ خبر: 67318825 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان؛

شیب تند کاهش جمعیت گلستان ملایم شد

موسی‌الرضا شبیهی گفت: رسیدن نرخ باروری در استان گلستان به ۱.۹ فرزند یک زنگ خطر جدی محسوب می‌شود و در دولت سیزدهم شیب تند کاهش جمعیت گلستان ملایم شده است.

صاحب‌خبر -

شیب تند کاهش جمعیت گلستان ملایم شد

به گزارش خبرگزاری بسیج از گلستان؛موسی‌الرضا شبیهی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: سن باروری در بانوان در سنین ۱۵ تا ۴۹ سال تعریف می‌شود که براین‌اساس نرخ باروری در سال ۱۳۵۵ برای هر مادر ۶.۸ فرزند بوده که این شاخص در حال حاضر کاهش قابل‌توجهی داشته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان اینکه در حال حاضر جمعیت ما روبه‌کاهش است، افزود: اگر می‌خواهیم شاهد رشد جمعیت در کشور باشیم شاخص نرخ باروری در استان گلستان باید به ۲.۵ برسد.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان؛ با سیاست‌های جمعیتی که در دولت سیزدهم اعمال شده شیب تند کاهش جمعیت کمتر شده و در ۲ سال اخیر این شیب تند به حالت ثابت درآمده است.

شبیهی به پنجره جمعیتی اشاره کرد و توضیح داد: بر اساس پنجره جمعیتی جمعیت زیر ۱۵ سال ما باید به بالای ۳۰ درصد بر جمعیت برسد و جمعیت بالای ۶۵ سال نیز به کمتر از ۱۵ درصد برسد.

وی متذکر شد: اگر قرار بود وضعیت کاهشی جمعیت تا سال ۱۴۲۰ ادامه پیدا می‌کرد جمعیت ۶۵ سال به بالا در کشورمان به بیش از ۲۰ درصد می‌رسید و با یک بحران جمعیتی روبه‌رو می‌شدیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به اینکه ۱۰ درصد جمعیت استان گلستان سالمند هستند، گفت: گلستان هفتمین استان کشور از لحاظ جوانی جمعیت است. شبیهی یادآور شد: در آق‌قلا، مراوه‌تپه و گمیشان رشد جمعیتی بیش از ۲.۵ درصد است و این شهرستان‌ها وضعیت خوبی دارند؛ اما در مجموع وضعیت استان گلستان در حوزه جمعیت نیاز به رشد دارد.

انتهای پیام/

نظر شما