شناسهٔ خبر: 67283365 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آغاز حلقه گذاری پرندگان در زیستگاه‌های آذربایجان غربی

معاون حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی از آغاز حلقه گذاری پرندگان در زیستگاه‌های آبی و خشک جوجه آور استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

 معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران آذربایجان غربی گفت:  با حضور کارشناسان حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان، حلقه گذاری پرندگان آبزی شامل گونه‌های کفچه نوک و کاکایی ارمنی در جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه از امروز آغاز شده است و طی روز‌های آتی نیز در تالاب‌های استان و جزایر سد بوکان این طرح ادامه خواهد داشت.

عزیز عطایی با اشاره به نحوه انجام حلقه گذاری افزود: تعدادی از جوجه‌های پرندگان که از رشد کافی برخوردار بوده اند، زنده‌گیری و حلقه‌های خاص هر گونه، با شماره یا کد‌هایی به همراه نام کشور به یکی از پا‌ها یا بال پرنده وصل شده و پرنده در زیستگاه رهاسازی می‌شود.

وی ادامه داد: تمامی کشور‌ها متعهد به عودت حلقه‌ها در صورت یافتن لاشه پرندگان و یا خود حلقه‌ها در صورت از بین رفتن لاشه پرنده به کشور مبدا هستند.

 معاون محیط زیست طبیعی آذربایجان غربی با بیان اینکه اطلاعات مهمی از روی حلقه‌های دریافتی حاصل می‌شود، گفت: تعیین مسیر‌های مهاجرت پرندگان، شناخت مناطق زمستان گذرانی و مناطق تولید مثل آنها، تعیین مسافت و چگونگی مهاجرت در گروه‌های سنی مختلف پرندگان، عوامل تهدید، زیستگاه‌های ثانوی و سایر اطلاعات مربوط به انواع پرندگان قابل دسترسی است.

وی با اشاره به اینکه هر ساله بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ حلقه گذاری برای پرندگان استان انجام می‌شود، اظهار کرد: بیشترین حلقه گذاری برای پرنده کاکایی در زیرگونه‌های کاکائی ارمنی و صورتی انجام می‌گیرد.

آذربایجان غربی با داشتن ۴۰ تالاب فصلی و دائمی ثبت شده، ۶ تالاب بین المللی عضو کنوانسیون رامسر و پارک ملی دریاچه ارومیه که به عنوان ذخیره گاه زیستکره ثبت شده است، از مهمترین مسیر‌های مهاجرتی پرندگان در کشور است و حضور بیش از ۳۰۰ گونه پرنده در این استان ثبت شده است که بصورت فصلی یا دائمی در زیستگاه‌های این استان زیست می‌کنند.

نظر شما