شناسهٔ خبر: 67283064 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

حلقه‌گذاری پرندگان در زیستگاه‌های آذربایجان‌غربی آغاز شد

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: حلقه‌گذاری پرندگان در زیستگاه‌های آبی و خشک جوجه‌آور استان آغاز شده است.

صاحب‌خبر -

عزیز عطایی معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: حلقه‌گذاری پرندگان آبزی شامل گونه‌های کفچه نوک و کاکایی ارمنی در جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه با حضور کارشناسان حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست این استان اجرایی می‌شود و طی روز‌های آتی نیز در تالاب‌های آذربایجان غربی و جزایر سد بوکان ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به نحوه انجام حلقه‌گذاری افزود: تعدادی از جوجه‌های پرندگان که از رشد کافی برخوردار بوده اند، زنده‌گیری و حلقه‌های خاص به یکی از پا‌ها یا بال پرنده وصل شده و پرنده در زیستگاه رهاسازی می‌شود.

وی ادامه داد: تمامی کشور‌ها متعهد به عودت حلقه‌ها در صورت یافتن لاشه پرندگان و یا خود حلقه‌ها در صورت از بین رفتن لاشه پرنده به کشور مبدا هستند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی با بیان اینکه اطلاعات مهمی از روی حلقه‌های دریافتی حاصل می‌شود، اضافه کرد: با این اقدام، تعیین مسیر‌های مهاجرت پرندگان، شناخت مناطق زمستان گذرانی و مناطق تولید مثل آنها، تعیین مسافت و چگونگی مهاجرت در گروه‌های سنی مختلف پرندگان، عوامل تهدید، زیستگاه‌های ثانوی و سایر اطلاعات مربوط به انواع پرندگان قابل دسترسی است.

عطایی با اشاره به اینکه هر ساله بین ۵۰۰ تا هزار حلقه‌گذاری برای پرندگان آذربایجان‌غربی انجام می‌شود، اظهار کرد: بیشترین حلقه‌گذاری برای پرنده کاکایی در زیرگونه‌های کاکایی ارمنی و صورتی انجام می‌گیرد.

نظر شما