شناسهٔ خبر: 54017093 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در زیستگاه‌های آذربایجان غربی؛

آغاز سرشماری سمندر کُردستانی و آذربایجانی

سرپرست حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: گونه‌های نادر سمندر کُردستانی و سمندر آذربایجانی در ۶ شهرستان این استان سرشماری می‌شود.

صاحب‌خبر -

سعید شهند گفت: سرشماری دو گونه از سمندر که جزو  گونه‌های کمیاب و نادر در مناطق کوهستانی استان می باشد، در شهرستان های ارومیه، مهاباد، بوکان، پیرانشهر، سردشت و اشنویه از روز دوشنبه و به مدت ۱۵ روز آغاز می شود.

شهند می گوید: این سرشماری با حضور ۷ تیم ۴ نفره از کارشناسان و محیط‌بانان یگان حفاظت این اداره کل انجام می شود.

سرپرست حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت:در این طرح سمندرها را علامت‌گذاری می‌کنند تا در سرشماری بعدی ماندگاری و حضور این گونه در آن زیستگاه رصد شود.

او گفت: این برنامه آماربرداری  دوبار و به فاصله زمانی ۱۰ روز در زیستگاه سمندر  در این مناطق تکرار می‌شود تا آمار تقریبی فراوانی جمعیت این گونه در این زیستگاه‌ها مشخص شود.

او  می گوید: در این پایش، جویبارهای منطقه مورد بررسی قرار می‌گیرد و بعد از جمع‌آوری آمار، برنامه‌ریزی‌های لازم برای حفاظت از سمندرها توسط سازمان مرکزی و اداره کل استان انجام می‌شود.

سرپرست محیط زیست استان آذربایجان غربی  گفت: این‌گونه جانوری علاوه بر آذربایجان‌غربی در مناطق غربی استان‌های کردستان و کرمانشاه نیز شناسایی شده است.

سمندر از راسته دوزیستان دُمدار و خانواده سالاماندریده (سمندرها) بوده که در لیست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) در دسته به‌شدت در معرض خطر انقراض طبقه‌بندی شده و زیستگاه آن چشمه‌سارها، جویبارها و آب‌های روان و زلال است.

تاکنون، هفت گونه سمندر به نام‌های سمندر غارزی، سمندر کوهستانی لرستانی (امپراطور)، سمندر کوهستانی کردستانی (خال زرد)، سمندر کوهستانی آذربایجانی، سمندر آتشین، سمندر تاج‌دار جنوبی و سمندر جویباری ایرانی در کشورمان شناسایی و نامگذاری شده است.

نظر شما