شناسهٔ خبر: 67280942 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حلقه گذاری پرندگان در زیستگاه های آذربایجان‌غربی آغاز شد

ارومیه- ایرنا- معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: حلقه گذاری پرندگان در زیستگاه های آبی و خشک جوجه آور استان آغاز شد.

صاحب‌خبر -

عزیز عطایی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: حلقه گذاری پرندگان آبزی شامل گونه‌های کفچه نوک و کاکایی ارمنی در جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه با حضور کارشناسان حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست این استان اجرایی می شود و طی روزهای آتی نیز در تالاب‌های آذربایجان غربی و جزایر سد بوکان ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به نحوه انجام حلقه گذاری اظهار کرد: تعدادی از جوجه‌های پرندگان که از رشد کافی برخوردار بوده اند، زنده‌گیری و حلقه‌های خاص به یکی از پاها یا بال پرنده وصل شده و پرنده در زیستگاه رهاسازی می‌شود.

وی ادامه داد: تمامی کشورها متعهد به عودت حلقه‌ها در صورت یافتن لاشه پرندگان و یا خود حلقه‌ها در صورت از بین رفتن لاشه پرنده به کشور مبدا هستند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه اطلاعات مهمی از روی حلقه‌های دریافتی حاصل می‌شود، اضافه کرد: با این اقدام، تعیین مسیرهای مهاجرت پرندگان، شناخت مناطق زمستان گذرانی و مناطق تولید مثل آنها، تعیین مسافت و چگونگی مهاجرت در گروه‌های سنی مختلف پرندگان، عوامل تهدید، زیستگاه‌های ثانوی و سایر اطلاعات مربوط به انواع پرندگان قابل دسترسی است.

عطایی با اشاره به اینکه هر ساله بین ۵۰۰ تا یک هزار حلقه گذاری برای پرندگان آذربایجان غربی انجام می شود، اظهار کرد: بیشترین حلقه گذاری برای پرنده کاکایی در زیرگونه های کاکایی ارمنی و صورتی انجام می‌گیرد.

به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی با داشتن ۴۰ تالاب فصلی و دائمی ثبت شده، ۶ تالاب بین المللی عضو کنوانسیون رامسر و پارک ملی دریاچه ارومیه که به عنوان ذخیره گاه زیست‌کره ثبت شده از مهمترین مسیرهای مهاجرتی پرندگان در کشور است و حضور بیش از ۳۰۰ گونه پرنده در این استان ثبت شده است‌ که به صورت فصلی یا دائمی در زیستگاه های آذربایجان غربی زیست می کنند.

نظر شما