شناسهٔ خبر: 67278559 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آغاز حلقه گذاری پرندگان در زیستگاههای آذربایجان‌غربی

حلقه گذاری پرندگان در زیستگاههای آذربایجان‌غربی آغاز شد.

صاحب‌خبر -

آغاز حلقه گذاری پرندگان در زیستگاههای آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی با اشاره به آغاز حلقه‌گذاری پرندگان در زیستگاههای آبی و خشک جوجه آور استان گفت: حلقه گذاری پرندگان آبزی شامل  گونه‌های کفچه نوک و کاکایی ارمنی در جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه با حضور کارشناسان حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان از امروز آغاز شده است و در روزهای آتی هم در تالابهای استان و جزایر سد بوکان ادامه خواهد داشت.

عزیز عطایی، با اشاره به نحوه انجام حلقه گذاری افزود: تعدادی از جوجه های پرندگان که از رشد کافی برخوردار بوده اند، زنده‌گیری و حلقه های خاص هرگونه، با شماره یا کدهایی به همراه نام کشور به یکی از پاها یا بال پرنده وصل شده و پرنده در زیستگاه رهاسازی می‌شود.

عطایی اظهارکرد: تمامی کشورها متعهد به عودت حلقه‌ها در صورت یافتن لاشه پرندگان و یا خود حلقه‌ها در صورت از بین رفتن لاشه پرنده به کشور مبدأ هستند.

وی، با بیان اینکه اطلاعات مهمی از روی حلقه‌های دریافتی حاصل می شود،گفت: تعیین مسیرهای مهاجرت پرندگان، شناخت مناطق زمستان گذرانی و مناطق تولید مثل آنها، تعیین مسافت وچگونگی مهاجرت در گروههای سنی مختلف پرندگان ، عوامل تهدید، زیستگاههای ثانوی و سایر اطلاعات مربوط به انواع پرندگان قابل دسترسی است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی، با اشاره به اینکه هر ساله بین ۵۰۰ تا یکهزار حلقه گذاری برای پرندگان استان انجام می شود، اضافه کرد: بیشترین حلقه گذاری برای پرنده کاکایی در زیرگونه‌های کاکائی ارمنی و صورتی انجام می‌گیرد.

نظر شما