شناسهٔ خبر: 67676789 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

سوگ مردم جزایر خلیج فارس به یاد علمدار و سقای دشت کربلا

مردم شریف و ولایتمدار و دوستدار اهل بیت(ع) جزایر خلیج فارس، امشب در شب تاسوعای حسینی به یاد علمدار و سقای کربلا، حضرت ابوالفضل (ع) و دیگر یاران باوفای امام حسین (ع) به سوگ نشستند و اشک ماتم بر چهره دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش یکشنبه شب خبرگزاری تسنیم دفتر جزایر خلیج فارس، امشب مصادف با شب تاسوعا، به حضرت ابوالفضل عباس(ع)، علمدار دشت کربلا اختصاص دارد و هیات‌های مذهبی جزایر خلیج فارس امشب با حال و هوایی وصف ناشدنی یاد و خاطره حضرت عباس (ع) علمدار دشت کربلا را گرامی داشتند.

مردم ولایت‌مدار جزایر خلیج فارس از کیش و قشم گرفته تا بوموسی و هرمز و هنگام و لارک، در دهه نخست ماه محرم با برپایی آئین‌های سنتی یاد و خاطره شهدای دشت کربلا را گرامی می‌دارند که اوج این مراسم در تاسوعا و عاشورای حسینی متبلور می‌شود.

مردم این خطه از خلیج فارس امشب با تشکیل دسته‌جات زنجیرزنی و سینه‌زنی، یاد و خاطره علمدار دشت کربلا، اسوه ایثار و وفاداری حضرت ابوالفضل (ع) را گرامی داشتند.

علما و روحانیان در مناطق شهری و روستایی جزایر خلیج فارس در مجالس برپا شده در سوگ شهدای کربلا عزاداری کرده و به بیان فضایل آن‌ها می پردازند و مصیبت های واقعه عاشورا را بازگو می‌کنند.

در هر نقطه از این جزایر، عزاداران و عاشقان امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) در قالب دسته‌جات عزاداری با حضور در خیابان‌ها، مساجد، تکایا و حسینه‌ها با سخنرانی خطیبان و مدیحه‌سرایی مداحان اهل بیت (ع) در منقبت حضرت عباس (ع) مشغول عزاداری بوده و بر سر و سینه می‌زنند و این مراسم تا پاسی از شب ادامه دارد.

از جمله مراسم‌ شاخص عزاداری در جزایر هرمزگان در شب تاسوعای حسینی همچون دیگر نقاط این استان، زنجیرزنی، تعزیه‌خوانی، سینه‌زنی واحد، چاووش خوانی، سنگ زنی (چک چکو)، علم‌گردانی، تابوت گردانی، پخش نذورات و قربانی کردن است.

عباس ابن علی با کنیه «ابوالفضل» و «ابوفاضل» و لقب‌های قمربنی هاشم، سقا، صاحب لواء الحسین، علمدار، ابوالقِربه، عبدصالح و باب‌الحوایج، فرزند امیرالمومنین امام علی(ع) و ام‌البنین در 4 شعبان سال 26 هجری قمری در مدینه منوره متولد شد.

آن حضرت در مکتب امام علی(ع) و برادرانش امام حسن و امام حسین(ع) تربیت یافت و در واقعه عاشورا به‌ عنوان فرمانده و پرچمدار سپاه امام حسین(ع) و سقای خیمه‌های اطفال و اهل ‌بیت امام حضور داشت.

حضرت قمر بنی‌هاشم(ع) در واقعه کربلا همراه امام حسین(ع) و یاران باوفایش بود و در روز عاشورا به علت بستن آب بر روی امام و یاران ایشان از سوی دشمن؛ تصمیم گرفته شد تا برای آوردن آب به فرات برود، مشک‌ها را برداشت و چون به کنار فرات رسید یاران ابن زیاد به وی حمله کردند و ایشان را مظلومانه به شهادت رساندند.

انتهای پیام/7558

نظر شما