شناسهٔ خبر: 67683059 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک مدرس حوزه:

امروز هم دین ما به یاران ثابت‌قدم نیاز دارد

یک مدرس حوزه گفت: امروز هم دین ما به یاران و اصحابی ثابت‌قدم نیاز دارد.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام حسین احدی در گفت‌وگو با ایسنا با تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان، مهم‌ترین ویژگی شخصیت حضرت ابالفضل العباس که روز تاسوعا یادآور رشادت‌های اوست را ثابت‌قدم بودن درراه دین دانست و تصریح کرد: کسی در آخرت از پل صراط می‌گذرد که در صراط دنیا ثابت‌قدم باشد و در دنیا تسلیم محض  خدا و امام باشد.

وی با بیان اینکه افراد در دنیا باید به‌خوبی نشان دهند مطیع امر امام و خدا هستند تا از صراط  آخرت عبور کنند؛ گفت: ما در قرآن نمونه‌های افرادی مثل مادر حضرت عیسی و  آسیه همسر فرعون را داریم که بر اعتقادشان ثبات قدم بودند؛ به ‌طوری‌که آسیه در کاخ زندگی می‌کرد و همه لذت‌ها را داشت اما از لحظه‌ای که به خدای موسی ایمان آورد، دست از ایمانش برنداشت و اگرچه فرعون  او را تهدید به بریدن دست‌وپایش کرد، اما تسلیم نشد و در برابر ثابت‌قدمی‌اش فقط از خدا خانه‌ای در بهشت خواست.

این مدرس حوزه با اشاره به وقایع نهضت عاشورا گفت: ویژگی یاران امام حسین نیز ثابت‌قدمی آنها بود به ‌طوری‌که وقتی یکی از یاران امام اذن میدان گرفت و در وقت نماز امام، خود را سپر ایشان قرارداد و با تنی پر از نیزه شهید شد، پیش از شهادت از امام پرسید آیا من وفادار بودم؟ لذا امروز هم  در جامعه ماکسانی عاقبت‌به‌خیر هستند که اگر انحرافی در مسیر ایجاد شد اعتقاداتشان ضعیف نشود و مطیع امر امام و خدا باشند. 

وی افزود: این‌که ما می‌گوییم محب اهل‌بیت و شیعه هستیم یعنی این‌که پیرو محض امام باشیم. چه‌ بسا اصحاب امام در کربلا  این ویژگی را داشتند که در راه امامت و ولایت مطیع بودند. 

حجت‌الاسلام احدی اظهار کرد: کسانی که صبر می‌کنند و در انجام طاعت الهی در عمل و نه در حرف ثبات قدم دارند،  در مسیری غیر اهل‌بیت گام برنمی‌دارند وگرنه بدون ثبات قدم در برابر امر امام، جامعه دچار نفاق می‌شود.

وی با بیان اینکه نمونه بارز داشتن ثبات قدم را در حادثه عاشورا، در رفتار قمر بنی‌هاشم که روز تاسوعا به نام ایشان است و در پیشگاه اهل‌بیت جایگاه والایی دارد، می‌توان دید، گفت: ایشان در لحظه‌ای که کنار نهر آب حضور داشت و می‌توانست آب بخورد، با فرمان‌برداری و وفاداری به اهل‌بیت، لب‌تشنه برگشت و بدین ترتیب اوج وفاداری خود را نشان داد.

احدی خاطرنشان کرد: شمر در روز نهم محرم امان‌نامه آورد و از ابالفضل خواست به سمت آنها برود، ایشان نامه را پاره کرد و برایش لعنت فرستاد و با فدای جانش، وفاداری خود را به امام حسین نشان داد. حالا باید دید ما چقدر حاضریم برای دینمان جان‌فشانی کنیم؟

وی با اشاره به اهمیت نقش والدین در تربیت فرزندان گفت: قمر بنی‌هاشم معرفت و بصیرت داشت زیرا در دامن مادری چون ام‌البنین عارفه و فاضله بزرگ ‌شده  بود که در عرصه کربلا نماد وفاداری و ثبات قدم شد.

حجت‌الاسلام احدی با بیان اینکه بصیرت و معرفت فرزندان ما نتیجه تربیت صحیح آنها در خانواده است؛ ابراز کرد: امروز که آمار طلاق در جامعه غوغا می‌کند و بی‌حجابی به ‌وفور دیده می‌شود، خود نشانه به مخاطره افتادن جایگاه خانواده است.

وی با اشاره به اینکه شناخت خدا، شناخت خود و شناخت وظایف خود و شناخت آنچه ما را از خدا دور نمی‌کند از پایه‌های ایمان به شمار می‌روند؛ گفت: مؤمن در راستای حفظ ایمان خود باید بداند وظیفه‌اش چیست و آنچه او را از خدا دور می‌کند بشناسد.

این مدرس حوزه تصریح کرد: امروز که حضور جوانان در مساجد برای برپایی نماز اول وقت کم است، کشف حجاب و...  دیده می‌شود همگی از آثار ضعف دین است.

وی با بیان این‌که انسان همچون نهالی است که اگر در کودکی و نوجوانی در مسیر درست قرار گیرد درخت تنومندی و باروری می‌شود؛ گفت: سهل‌انگاری والدین و مربیان، در تربیت فرزندان، باعث ایجاد آسیب در جامعه  می‌شود.

احدی با بیان اینکه بی‌مسئولیتی و بی‌توجهی نسبت به پرورش نسل جوان در آینده دردسرساز است، افزود: باید نسبت به پرورش فرزندان توجه کنیم زیرا در این امر مهم اگر نقش نداشته باشیم فضای مجازی، برای آنها نقش ایفا می‌کند.

انتهای پیام

نظر شما