شناسهٔ خبر: 67677284 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تاسوعا تجلی ارادت مردم به وفای علمدار کربلا 

بجنورد - ایرنا - مردم خراسان شمالی در روز تاسوعای حسینی با حضور در مراسم سوگواری، ارادت و دلدادگی خود را به وفای علمدار کربلا نشان دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مردم عزادار و سوگوار خراسان شمالی در نهمین روز از ماه محرم به یاد وفاداری و ولایتمداری قمر بنی هاشم مجالس عزاداری برپا کرده و در غم شهادت علمدار کربلا اشک ماتم ریختند، امروز آسمان استان غرق در عزا و ماتم شد، مردم ولایتمدار سراسر استان با عزاداری ارادت خود را به سرور و سالار شهیدان ابراز کردند.

اماکن دینی، خیابان ها و میدان ها در شهرها و روستاهای استان سیاهپوش شده و محبان خاندان عصمت و طهارت (ع) در سوگ علمدار کربلا، آیین های عزاداری برپا کرده اند.

همزمان با روز تاسوعا، هیات های عزادار در خیابان های شهرها و روستاها به سینه زنی و زنجیر زنی پرداخته و نوحه سرایی کردند.

آیین عزاداری تاسوعای حسینی در شهر بجنورد مرکز استان، با اجتماع بزرگ عزاداران به اوج خود رسید.

مردم عزادار بجنورد در روز تاسوعا به یاد ادب و وفاداری سقای دشت کربلا و مظلومیت شهدا به سوگواری پرداخته و اشک ماتم ریختد.

تاسوعا تجلی ارادت مردم به وفای علمدار کربلا 

روز تاسوعا منتسب به نام مبارک حضرت عباس(ع) است و امروز سینه‌ ها در غم عباس (ع) بی قرار شده، دل ها در مصیبت اهل بیت می سوزد، عاشقان اهل بیت در سوگ عملدار باوفای کربلا بر سر و بر سینه می زنند و نوای « وای عباس وای عباس» سر می دهند.

امروز برای سوگواران حسینی، هرکجا ردی از آب دیده می شود تجلی گر مشک تیرخورده سقای تشنه لب کربلا است، دست های عاشقان به یاد دستان بریده عباس(ع) بالا می رود و بر سینه زده می شود.

تاسوعا، تجلی گر وفاداری حضرت عباس(ع) است، او که در کنار سه برادرش، به عهدی که با امام حسین(ع) بسته بودند وفادار ماند و جان خود را فدا کرد. او که محشر نینوا، سرافرازانه کنار سرورش ماند و بی توجه به امان‌ نامه‌ شمر، شجاعانه وارد معرکه شد و مظهر ایثار، اقتدار، آزادگی ، وفاداری و برادری شد.

امروز ناله‌ های عاشقان و دلسوختگان اباعبدالله بر آسمان بلند است. امروز حسین (ع) علمدارش را تقدیم محشر الهی کرد.

تاسوعا تجلی ارادت مردم به وفای علمدار کربلا 

مردم خراسان شمالی به حضرت عباس (ع) ارادت خاص دارند، نام ابوالفضل (ع) همیشه در این سرزمین جاودانه است و مصداق آن، اشک هایی است که در غم شهادتش از چشمان جاری است، عشق به حضرت عباس (ع) مثال‌ زدنی است و این عشق در دسته های سینه زنی و زنجیر زنی تجلی پیدا کرده است.

دلدادگی و عاشقی را می توان در حس و حال غریب سوگواران دید، مردم از پیر و جوان، زن و مرد، خرد سال و میانسال به خیابان ها آمده اند و با نوای « حسین حسین» و « علمدار نیامد» بر سر و بر سینه می زنند و اشک می ریزند، آسمان هم با ناله های زمینیان از غم شهادت عباس ابن علی(ع) علمدار سپاه حسین(ع) همنوا شده است.

مردم عزادار خراسان شمالی شب گذشته نیز با حضور در تکایا، حسینیه ها، مساجد، امامزادگان آیین های عزاداری برپا کرده و ارادات خود را به وفاداری حضرت ابوالفضل نشان دادند.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در مناطق روستایی سکونت دارند.

نظر شما