شناسهٔ خبر: 67677501 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مردم آذربایجان‌غربی در تاسوعای حسینی داغدار الگوی وفا و غیرت هستند

ارومیه- ایرنا- مردم ارومیه و آذربایجان‌غربی همراه همه عاشقان امام حسین (ع) و همزمان با نهم محرم مصادف با تاسوعای حسینی غرق در حزن، عزا و ماتم بوده و داغدار الگوی وفا و غیرت، حضرت ابوالفضل العباس (ع) شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، سوگواران حسینی در شهرهای مختلف استان از بازرگان و ماکو در شمالی ترین نقطه آذربایجان غربی تا سردشت در جنوبی ترین نقطه در مساجد، تکایا، حسینیه‌ها و امامزاده‌ها حضور یافته و عاشقانه ارادت خود به اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفای آن حضرت به ویژه حضرت ابوالفضل العباس (ع) سقای دشت کربلا را به نمایش گذاشتند.

عزاداران حسینی از زن و مرد، پیر و جوان و کودک از شامگاه یکشنبه هشتم محرم و در آستانه تاسوعا با حضور در مجالس عزاداری در رثای سقای دشت کربلا حضرت ابوالفضل العباس(س) بر سر و سینه زده و اشک ماتم ریختند.

امروز تاسوعاست، عاشقان ائمه اطهار با عزاداری به یاد علمدار کربلا و مراتب وفاداری را به امام حسین (ع) پر رنگ تر نشان می‌دهند و نوحه سرایی ها بیشتر منتسب به حضرت ابوالفضل العباس (س) و یادآوری حماسه آفرینی این شهید دلاور بوده که تا پایان روز جاری ادامه دارد.

با آغاز روز تاسوعا در شهرستان ارومیه علاوه بر ثبت عزاداری‌ها در جای جای محلات این شهر، در خیابان امام (ره) بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده نیز دسته های سینه زنی و زنجیر زنی با نظم و ترتیب خاص و با پوشش لباس‌های عزا و سربندهای متحدالشکل و البته بدون طبل وارد محل‌های تجمع شده و پس از نوحه‌خوانی جای خود را به هیئات دیگر می دهند.

آذربایجان غربی به علت اینکه به رنگین کمان اقوام و ادیان شهرت دارد، در این ایام سوگواری شاهد حضور مریدان و عاشقان شهیدان کربلا از هر دین و مذهبی است که با حضورشان در دسته های عزاداری مراتب عشق و ارادتشان را به سید و سالار شهیدان ابراز می‌کنند.

همان طور که از ابتدای ورود به ماه محرم نیز، با تبلیغات و فضاسازی‌های محیطی، فضای شهر ارومیه و سایر شهرها سیاه‌پوش شده و پرچم و بیرق‌های مشکی در نقاط مختلف شهر به اهتزاز درآمده‌ است، خیابان‌ها و معابر منتهی به خیابان‌های اصلی و محل‌های برگزاری عزاداری‌ها از شب گذشته مملو از سوگواران، زائران و دسته‌های عزاداری است.

باید گفت در این ایام بسیاری از شهروندان با نصب پرچم سیاه بر سر در مغازه ها و منازلشان به نشان عزاداری تا اربعین همچنان عشق خود را به حماسه آفرینان کربلا به رخ می‌کشند.

مردم آذربایجان‌غربی در تاسوعای حسینی داغدار الگوی وفا و غیرت هستند
ایستگاه‌های فرهنگی، هیات‌ها و غرفه‌های مختلف در سطح شهرستان ارومیه در مسیر عزاداران دایر شده‌ تا علاوه بر عزاداری، شهروندان از فلسفه این قیام آگاه شوند و هیچ شرکت کننده‌ای در مراسم با توجه به برپایی چایخانه‌هایی که اقدام به نذر انواع نوشیدنی می‌کنند، لب تشنه نماند.

هموطنان سنی مذهب و مسیحیان شهرستان ارومیه نیز در مسیرهای منتهی به حضور دسته‌های عزاداری با پوشیدن لباس سیاه و چشمانی اشکبار با غذاهای سنتی، نان و آب از عزاداران تاسوعای حسینی پذیرایی می‌کنند و معتقدند امام حسین و یارانش مردان تاریخ ساز دوران مختلف در مبارزه با ظلم و ستم هستند.

امروز در این استان عزاداران پیر و جوان، با شور و حال وصف ناپذیری، خاطره از خودگذشتگی و شجاعت حضرت ابوالفضل (ع)، علی اکبر و علی اصغر (س) را در اذهان زنده کرده‌اند، به طوری که هر کسی و رهگذری با مشاهده آن اشک ماتم می‌ریزد و بر سر و سینه می‌زند.

به گزارش ایرنا، در تاسوعای حسینی، آیین عزاداری و سوگواری برخلاف دهه اول ماه محرم که فقط محدود به اوقات شب است، از صبح در مناطق مختلف استان با نذر صبحانه به عزاداران و شهروندان آغاز می‌شود و اغلب مردم در این روز از خانه و کاشانه خود بیرون می‌زنند و خود را به مرکز شهر و محل حرکت و تجمع عزاداران حسینی مرکز شهر و بقعه امامزاده ها می رسانند.

در تاسوعا بر شمار زائران اماکن مقدسه در این منطقه اضافه می‌شود و حضور گسترده عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) در اینگونه اماکن، ارادت مومنان به خاندان عصمت و طهارت را به عالم هستی گوشزد می کند.

امروز نهمین روز از ماه محرم و تاسوعای حسینی است

نظر شما