شناسهٔ خبر: 67675996 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر گزارش می‌دهد؛

سنت ۶۰ ساله حرکت دسته‌های عزاداری در کاشمر

کاشمر- حرکت دسته‌های عزاداری شهر کاشمر بر اساس یک سنت دیرینه از پنجم محرم آغاز می‌شود و تا روز یازدهم این ماه ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها -حسین دباغ یزدی: شیعیان قرن‌هاست که داغدار شهادت مظلومانه امام حسین (ع) ویاران باوفایش هستند و به شکل‌های گوناگون عشق و ارادت خود را به ائمه اطهار (ع) نشان می‌دهند، این عزاداری‌ها در میهن اسلامی ما ایران نیز با عظمت خاصی در ماه‌های محرم و صفر برگزار می‌شود.

در کاشمر دیار «نجف ثانی» که دارای سابقه مذهبی زیادی است قشرهای مختلف مردم در این ایام عزاداری مراسم متنوع و متعددی در سوگ خاندان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام برگزار می‌کنند.

گرچه اوج عزاداری بر امام حسین (ع) و یارانش در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی به نمایش گذاشته می‌شود ولی آئین‌های محرمی از سیاه پوش کردن مساجد و تکایا و حسینیه‌ها از چند روز مانده به ماه محرم آغاز می‌شود و حتی جلسات و محافل خانگی عزاداری در دهه دوم و سوم محرم و صفر ادامه می‌یابد؛ عزاداری‌هایی که پس از اربعین حسینی تا روز آخر ماه صفر و شهادت امام رضا (ع) نیز ادامه دارد.

مداح حسینیه امام رضا (ع) کاشمر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره مراسم دهه اول محرم در این شهر اظهار کرد: یکی از سنت‌هایی که از سال ۱۳۲۸ در شهر کاشمر آغاز شده است تشکیل ذاکرین کاشمر توسط آیت الله امامی، آیت الله سیدی و حاج آقای آل طاها با حضور کسبه، تجار، مسؤولان هیأت‌های مذهبی و مداحان شهر است که صبح‌های جمعه در طی سال تشکیل می‌شود؛ هدف از این جلسه اتحاد بین هیأت‌های مذهبی برای برگزاری باشکوه عزاداری ائمه اطهار و امام حسین (ع) است.

حمید عسکرزاده افزود: یکی از رسوم چندین ساله هیئت‌های مذهبی در کاشمر حرکت رسمی و کلی دسته‌های سینه‌زنی است که از روز پنجم تا یازدهم ماه محرم بر اساس برنامه‌ای که از سالیان دور بین مسئولان هیأت‌های عزاداری قدیمی شهر همچون حسینیه حیدری، علی‌اکبری، علی‌اصغری، مهدیه، حسینی و ابوالفضلی شکل گرفته است برگزار می‌شود؛ بر این اساس از روز پنجم هر روز یکی از این هیأت‌های بزرگ شهرستان کاشمر میزبان دیگر هیأت‌ها است و بر اساس آن عزاداران با حرکت از تکیه خود، راهی حسینیه میزبان شده و رأس ساعت مقرر به اجرای مراسم سینه زنی و زنجیرزنی، مداحی و نوحه خوانی می‌پردازند.

وی افزود: به گفته بزرگان در ۶۰ سال قبل حرکت دسته‌های عزاداری شهر کاشمر غیر از روزهای تاسوعا و عاشورا فقط در شب برگزار می‌شد ولی از سال‌های ۱۳۴۵ رفت و آمد هیأت‌ها به‌صورت رسمی در روزها با حضور دسته‌های عزاداری مردان انجام می‌شود و شب‌ها نیز مراسم سخنرانی و مداحی با حضور زنان و مردان در داخل حسینیه‌های قدیمی و جدید برگزار می‌شود.

مداح حسینیه امام رضا (ع) با اشاره به اینکه عزاداری برای امام حسین (ع) قله رفیعی از عبادت پروردگار است و علاوه بر آثار و برکات فراوان، موجب رشد و اعتلای بسیاری در جامعه می‌شود گفت: قبل از برنامه‌ریزی برای حرکت هیأت‌های مذهبی، عزاداران با حضور در منازل علمای بزرگ شهر به عزاداری می‌پرداختند و با قرعه‌کشی در آن زمان این رویداد تعیین شد و از همان زمان به همین صورت بوده و هیأت خاصی میزبان عزاداران است.

وی با بیان اینکه بنا به رسم قدیمی روز پنجم محرم، مربوط به مصیبت شهادت سفیر امام حسین (ع) است که در این روز حسینیه بزرگ حیدری میزبان دیگر هیأت‌ها است تصریح کرد: شب ششم محرم متعلق به حضرت علی‌اکبر (ع) است و میزبانی از عزاداران در این روز بر عهده حسینیه علی‌اکبری است و شب هفتم مصادف با شب بسته شدن آب بر روی امام و یارانشان، متعلق به طفل ۶ ماهه آن حضرت یعنی حضرت علی‌اصغر (ع) است که مراسم عزاداری این روز در حسینیه علی‌اصغری (هیأت ترک‌ها) برگزار می‌شود.

سنت ۶۰ ساله حرکت دسته‌های عزاداری در کاشمر


وی با بیان اینکه شب هشتم که در تکایای کاشمر مشهور است به شب یتیم‌نوازی، در مصیبت شهادت حضرت قاسم‌بن الحسن (ع) سوگواری می‌شود و میزبانی روز هشتم محرم هیأت‌های مذهبی بر عهده مهدیه کاشمر است گفت: شب نهم همانند سایر نقاط جهان تشیع متعلق به علمدار کربلا حضرت ابوالفضل العباس (ع) است، در روز نهم محرم مصادف با روز تاسوعا، حسینیه ابوالفضلی کاشمر میزبان عزاداران حضرت اباالفضل العباس (ع) است.

وی با اشاره به اینکه اوج حرکت دسته‌های عزاداری در روز عاشورا، روز پیروزی خون بر شمشیر و شهادت سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) است که هیأت‌های عزاداری کاشمر در جوار امام‌زاده سید حمزه (ع) در عزای شهدای کربلا بر سر و سینه می‌زنندگفت: یکی از سنت‌های دیرینه کاشمر به نام اولین شهید مسلم بن عقیل، حضور حسینیه حیدری به عنوان اولین هیئت در امام زاده سید حمزه بود که از چند سال قبل به دلیل افزایش تعداد هیأت‌های مذهبی این رسم حذف شد.

مداح حسینیه امام رضا (ع) عنوان کرد: عصر عاشورا نیز هیأت‌های مذهبی در سطح شهر برنامه‌های مختلف دارند که باید از مراسم خطبه خوانی در غروب عاشورا توسط هیئت شاهزاده قاسم ابن الحسن نام ببریم که هیأت‌های مذهبی و مردم با حضور در امام زاده سید حمزه (ع) این مراسم را برگزار می‌کنند.

عسکر زاده با بیان اینکه روز یازدهم محرم در آخرین روز حرکت دسته‌های عزاداری، حسینیه حسینی کاشمر میزبانی تکایا را بر عهده دارد گفت: روز دوازدهم محرم، تمامی هیأت‌های عزاداری روستای فدافن با عنوان «دسته بنی اسد» به سمت شهر کاشمر حرکت می‌کنند و مسیر مراسم تا امام زاده سید حمزه (ع) ادامه می‌دهند و آئین‌های مختلفی از جمله نخل گردانی به نمایش می‌گذارند.

سنت ۶۰ ساله حرکت دسته‌های عزاداری در کاشمر


وی با اشاره به اینکه ۱۴۰ هیأت مذهبی در شهر و روستاها در دهه اول محرم برای عزاداری سید و سالار شهیدان برنامه سخنرانی و مداحی دارند گفت: بیش از ۴۰۰ مداح در این شهرستان حضور دارند که طی ماه محرم الحرام در حسینیه‌ها و تکایای کاشمر به اجرای برنامه‌های مداحی می‌پردازند.

عسکر زاده افزود: در کنار این مراسم‌ها برپایی مجالس روضه خانگی، برپایی مراسم شام غریبان، پرده‌خوانی و شبیه‌خوانی در این ایام از دیگر برنامه‌های مردم دیار ترشیز در ماه محرم و صفر است که در روز آخر ماه صفر هیأت‌های مذهبی با حضور در حسینیه امام رضا (ع) برنامه‌های عزاداری بر پا می‌کنند و در شام غریبان شهادت امام رضا (ع) با حضور مداحان و مسؤولان هیأت‌های شهر در این حسینیه مراسم خطبه خوانی برگزار می‌شود.

نظر شما