شناسهٔ خبر: 67677339 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

خراسان شمالی؛ خیمه بزرگ عاشقان شهدای کربلا در تاسوعای حسینی

سید پوریا مسلمی

خراسان شمالی با فرارسیدن محرم، سراسر مشکی پوش شد و اکنون در تاسوعای حسینی به خیمه بزرگ عاشقان شهدای کربلا تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -

عزاداران حسینی امروز در روز تاسوعای حسینی به خیابان‌ها آمدند و در قالب دسته‌های عزاداری، سینه و زنجیر زدند.

از ابتدای ماه محرم، تمام هیأت‌های مذهبی، تکیه‌ها، حسینیه‌ها و مساجد که بسیاری از آن‌ها قدیمی محسوب می‌شوند فعالیت خود را پررنگ‌تر کرده و نوای یا حسین را در استان بیش از پیش گسترانده اند.

همه فعالان فرهنگی اعم از هیأت‌های مذهبی و مجموعه‌های مرتبط از جمله شهرداری‌ها، با فعالیت‌های خود سبب شده‌اند که شهرهای استان هم در ظاهر و هم در باطن عزادار حسین (ع) و یارانش در کربلا باشند.

امروز نیز در محرم سال ۱۴۴۶ قمری، عاشقان اباعبدالله الحسین علیه السلام و یاران باوفایش ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت اعلام کرده و نشان می‌دهند حسین و حسینی بودن، معطوف به گذر زمان نیست؛ حسین را باید درک کرد تا بتوان حتی ۱۳۸۵ سال پس از واقعه کربلا در رکابش حضور داشت و یاد حماسه و ایثار آن‌ها و مقابله با ظلم و جور را به همگان نشان داد.

در همین راستا است که طرح بصیرت عاشورایی در ۴۵ بقعه متبرکه این استان با هدف تبیین اهداف قیام حضرت سیدالشهدا (ع) در حال برگزاری است و با بیان صحیح وقایع نهضت حسینی، اجرای ویژه برنامه‌های مذهبی ماه محرم و بیان نیات واقفان با موضوع عزاداری امام حسین(ع) پیش می رود.

خراسان شمالی؛ خیمه بزرگ عاشقان شهدای کربلا در تاسوعای حسینی

در بجنورد مرکز استان خراسان شمالی، استانی که به باب الرضا، گنجینه فرهنگ‌ها و معرفت‌ها معروف است نیز امروز دسته‌ها و هیأت‌های عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) به مقصد مسجد انقلاب بجنورد و معصوم زاده در حرکت بوده و عزادار حضرت ابوالفضل العباس علمدار دشت کربلا و شهدا هستند.

مراسم سوگواری و عزاداری سیدالشهدا(ع) در استان خراسان شمالی در قالب آیین‌های مختلف باشکوه، جذاب و معنوی برگزار می‌شود که هرکدام از آن‌ها با بیان وقایع تاسوعا و عاشورا، بازسازی مصائب شهادت امام حسین(ع) و اسارت اهل‌بیتش مخاطبان زیادی را متوجه خود می‌کنند که این مهم تابع آداب و رسوم خاصی است که از گذشته‌های دور بر جای مانده است.

در تاریخ آمده‌است که تاسوعا، نهمین روز محرم و یکی از روزهای سوگواری شیعیان و مرتبط با واقعه کربلا در سال ۶۱ قمری است. در نهم محرم ۶۱ قمری، شمر بن ذی الجوشن با نامه‌ای از طرف عبیدالله بن زیاد، وارد کربلا شد. در آن نامه از عمر بن سعد جدیت بیشتر در برخورد با امام حسین(ع) خواسته شده بود که به هجوم لشکر عمر بن سعد در عصر این روز، منجر شد. امام حسین(ع) با فرستادن برادرش عباس بن علی(ع)، از آن‌ها مهلت گرفت تا شب را با نماز و تلاوت قرآن به صبح برسانند.

همچنین در این روز، شمر، امان‌نامه‌ای برای حضرت عباس(ع) و دیگر فرزندان ام‌البنین(س) فرستاد، اما آنان نپذیرفتند. شیعیان، تاسوعا را روز عباس(ع) به شمار می‌آورند و در آن، به ذکر فضائل ایشان و سوگواری می‌پردازند.

انتهای پیام

نظر شما