شناسهٔ خبر: 67676581 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خوزستان در روز تاسوعای حسینی غرق در شور و شعور حسینی شد

اهواز - ایرنا - مردم خوزستان همزمان با سراسر کشور در روز تاسوعای حسینی با حرکت در قالب دستجات عزاداری در کوچه و خیابان با سینه زنی و زنجیز زنی برای سیدالشهداء و یارانش اشک ماتم ریختند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، عزاداران حسینی در شهرهای مختلف خوزستان بخصوص اهواز همزمان با روز تاسوعای حسینی در کوچه و خیابان ها در قالب دستجات سینه‌زنی، دمام زنی و زنجیر زنی راه افتاده و برای سرور و سالار شهیدان سوگواری کردند.

همچنین برخی از عزاداران حسینی در محل مساجد، تکایا و مجالس روضه خوانی برای مظلومان آزاده خواه دشت کربلا عزاداری کردند.

موکب‌های خدمت‌رسان نیز از ابتدای محرم تاکنون در کوچه و خیابان‌های شهرهای استان و بخصوص شهرستان کارون و منطقه کوت عبدالله در مسیر اتوبان آیت الله بهبهانی مستقر شده و با چای و قهوه، شربت و غذا از عزاداران حسینی پذیرایی می کنند.

شب گذشته نیز همزمان با نهمین شب از محرم و شب تاسوعای حسینی مردم عزادار استان خوزستان در سراسر شهرها و روستاها برای امام حسین(ع) و یاران وفادارش سوگواری کردند.

به گزارش ایرنا ، آیین روضه خوانی در مساجد، حسینیه ها و تکایا بر اساس سنت‌های دیرینه در خوزستان از ابتدای دهه اول محرم آغاز شده و سخنرانان درباره نهضت عاشورا و اهداف قیام امام حسین(ع) سخنرانی می کنند اما روزهای تاسوعا و عاشورا این مراسم ها به اوج خود می رسند.

روز تاسوعا در فرهنگ شیعه از دیرباز به عنوان روزی شناخته شده که عزاداران و عاشقان اهل بیت(ع) ضمن بیان فضیلت‌های علمدار کربلا، به مرثیه سرایی و عزاداری می‌پردازند.

تاسوعا و عاشورا نه تنها در میان ایرانیان و شیعیان از جایگاه ویژه ای برخوردار است که حتی اقلیت‌های دینی احترام خاصی برای مقام شهدای کربلا به ویژه سیدالشهدا(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) و بزرگداشت روزهای تاسوعا و عاشورا قائل هستند.

گفتنی است که بیش از ۶ هزار هیات مذهبی و عزاداری در خوزستان فعال هستند و هر سال بر تعداد این هیات های مذهبی شناسنامه دار افزوده می شود.

۲۵ و ۲۶ تیرماه تاسوعا و عاشورای حسینی است و هیات های عزاداری و زنجیرزنی با برگزاری عزاداری به سبک های سنتی در خیابان ها و مکان های مذهبی ارادت و محبت خود را به سرور و سالار شهیدان نشان می دهند.

نظر شما