شناسهٔ خبر: 67679936 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار: تعاملات اقتصادی و مرزی ایلام با استان میسان عراق گسترش می‌یابد

ایلام - ایرنا- استاندار ایلام با بیان اینکه راه‌اندازی بازارچه چیلات نقش مهم و تاثیرگذاری در توسعه اقتصادی ۲ استان ایلام و میسان عراق دارد، گفت: استان ایلام آمادگی کامل برای فعال‌شدن بازارچه چیلات را دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، " حسن بهرام‌نیا" روز دوشنبه در نشست مشترک با استاندار میسان کشور عراق، اظهار کرد: بدون شک این نشست‌ها مفید و مثمر خواهد بود و با وجود مشترکات بین ۲ استان، اما تاکنون بازارچه چیلات در که توسعه مناسبات اقتصادی و اجتماعی بین ۲ استان بسیار موثر است فعال نشده است که امیداریم در دستور کار عملیاتی شدن قرار گیرد.

وی با اشاره به سفر وزیر کشور عراق به استان ایلام و اعلام آمادگی برای مکاتبه استانداری میسان عراق برای فعال شدن مرز چیلات، گفت: امیدواریم فعال‌سازی بازارچه چیلات با جدیت در استانداری میسان پیگیری و دنبال شود.

استاندار ایلام با بیان این‌که مرز چیلات علاوه بر ظرفیت‌های اقتصادی، می‌تواند محل تردد زوار عتبات عالیات باشد، تصریح کرد: مرز چیلات علاوه بر ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری می‌تواند مرزی مهم برای تردد زوار اربعین باشد و بازگشایی این مرز و فعال شدن این بازارچه، قطعاً برای هر ۲ کشور عراق و ایران و استان‌های ایلام و میسان می‌تواند نقشی تعیین‌کننده ایفا کند.

بهرام‌نیا از استاندار میسان خواست برای اخذ مجوز واردات و صادرات این مرز و فعال شدن مرز چیلات همه تلاش خود را به‌کار گیرد.

وی تصریح کرد: این مرز از گذشته محل تردد تجار بوده و خوشبختانه اکنون جاده دسترسی از طرف ایران تکمیل شده و منتظریم استان میسان هم زیرساخت‌های مورد نیاز را برای راه اندازی این بازارچه آماده کند.

راه‌اندازی بازارچه مرزی چیلات نقش مهمی در توسعه اقتصادی ۲ استان ایلام و میسان عراق دارد

استاندار ایلام تاکید کرد: بندهایی که در تفاهم نامه سال ۹۳ بسیار اهمیت دارد لازم است در خصوص این بندها بحث و گفت و گو کنیم و به نظر مشترک در خصوص بازگشایی و فعالیت بازارچه چیلات برسیم.

وی یادآورشد: استان ایلام مرز مشترک طولانی در مناطق چیلات، چنگوله و هلاله شمالی با کشور دوست و برادر عراق دارد و یکی از این بازارچه‌هایی که در مقایسه با سایر بازارچه‌های مرزی مزیت بیشتری برای گسترش روابط، تعاملات و تبادلات تجاری و اقتصادی دارد بازارچه مرزی چیلات بوده که نیاز است در اسرع وقت فعال شود.

بهرام نیا خاطرنشان کرد: انتظار داریم با فعال‌سازی بازارچه مرزی چیلات در آینده نزدیک، مردم ۲ سوی مرز و مرزنشینان از مزایای آن بهره‌مند شوند.

به گزارش ایرنا، استاندار ایلام روز دوشنبه با استقبال رسمی"حبیب‌ظاهر الفرطوسی" استاندار و جمعی از مسئولان استان میسان وارد شهر العماره مرکز این استان عراق شد.

نشست مشترک با الفرطوسی، استاندار میسان کشور عراق و بحث و گفتگو در خصوص بازگشایی بازارچه چیلات، توسعه ارتباطات و مراودات اقتصادی، کشاورزی، فرهنگی، علمی و آموزشی و گردشگری و ... برنامه‌های سفر استاندار ایلام به استان میسان عراق است.

"اسدالله چراغی" و " سارا فلاحی" نمایندگان استان ایلام در مجلس شورای اسلامی، معاونان استاندار، حجت‌الاسلام" موسوی" امام جمعه و "صادقی" فرماندار دهلران، استاندار ایلام را در این سفر همراهی می‌کنند.

استان میسان عراق به مرکزیت شهر "العماره" یکی از استان‌های همجوار استان ایلام(شهرستان دهلران) است و بازارچه چیلات دهلران نزدیک‌ترین منطقه به شهر "علی‌غربی" در استان میسان است.

راه‌اندازی بازارچه چیلات دهلران علاوه بر رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال، موجب تقویت معیشت مرزنشینان و تحکیم مناسبات اجتماعی و فرهنگی ۲ سوی مرز می‌شود.

نظر شما