شناسهٔ خبر: 67680212 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

سوگواری«تاسوعای حسینی» در استان سمنان/ «نخل جهادیه»بردوش عزا... -

اقتصاد ایران: سمنان- عزاداری روز تاسوعای حسینی در جای جای استان سمنان و با مشارکت مردم در حال برگزاری است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: عزاداری شب و روز تاسوعای حسینی از دیشب تا کنون در اقصی نقاط استان سمنان در حال برگزاری است و مردم متدین و خداجوی این استان با حضور در تکایا و مساجد و دسته‌های عزاداری، ارادت خود را به ساحت مقدس امام حسین (ع) اهل بیت (ع) و شهدای کربلا به خصوص حضرت عباس (ع) اعلام می‌دارند.

تاسوعای حسینی به اوج رسیدن عزاداری ماه محرم در اقصی نقاط استان سمنان امروز همچنین آئین ویژه عزاداری روز تاسوعا با حضور مردم سوگوار و عزادار استان در معابر و خیابان‌های شهرها و روستاهای دیار دار المرحمه در حال برگزاری است.

جهادیه امروز غوغا است

مراسم نخل برداری جهادیه سمنان از جمله مراسم زیبا و قابل توجه ایام ماه محرم در سمنان است. مراسمی که با حضور خیل عظیمی از عاشقان حسینی در مرکز استان برگزار و رسانه‌های زیادی نیز برای پوشش آن به واسطه گستردگی جمعیت، حضور پیدا می‌کنند امسال صدا و سیما این مراسم را مستقیماً پخش می‌کند.

مراسم سینه زنی هیأت‌های مذهبی در شاهرود از دیگر بخش‌های ویژه تاسوعای حسینی در استان سمنان است امروز همچنین آئین ویژه خیمه سوزان و دسته‌های عزاداری در بسطام هم با شکوه خاصی برگزار می‌شود مراسمی که قدمتی بسیار نیز دارد.

امروز گردهمایی هیأت‌های مذهبی در مهدیشهر و دامغان و گرمسار نیز است همچنین در روستاهای استان سمنان نیز مراسم ویژه سوگواری روز تاسوعای حسینی در حال برگزاری است و مردم در رثای حضرت ابوالفضل (ع) بر سر و سینه می‌زنند.

سوگواری«تاسوعای حسینی» در استان سمنان/ «نخل جهادیه»بردوش عزاداران

حضور پرشور مردم

مردم امروز بخش مهمی از سوگواری خودشان را به سقای دشت کربلا اختصاص می‌دهند و فردا برای عاشورا حسینی و سوگواری مولایشان امام حسین (ع) آماده می‌شوند مردم استان شب گذشته نیز در مراسم ویژه ای، با روشن کردن شمع و حضور در دسته‌های عزاداری، شب تاسوعای حسینی را گرامی داشتند.

یک خادم هیأت عزاداری در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به اهمیت نهم محرم و تاسوعای حسینی بیان می‌کند: تاسوعای حسینی نمادین‌ترین روز در عزاداری ماه محرم مردم استان سمنان است و این امر نیز از ارادتی که به حضرت ابوالفضل (ع) دارند، بر می‌آید.

محمود شاکری با بیان اینکه روز تاسوعا روز نمادینی از تشنگی، ایثار و در یک کلام حضرت عباس (ع) است، افزود: به این دلیل است که تاسوعای حسینی برای مردم استان سمنان بسیار اهمیت دارد زیرا یک مظلومیت عجیبی در این روز وجود دارد.

وی با بیان اینکه از مهمترین مراسمی که امروز برگزار می‌شود، مانند نقاط دیگر کشور می‌توان به روضه‌های خانگی، سینه زنی دسته جمعی، حضور در تکایا و مساجد، نماز جماعت، اطعام، تعزیه خوانی و … اشاره کرد، افزود: نذورات از جمله مراسمی است که امروز در تمام استان سمنان پابرجاست.

اهمیت تاسوعا

در کتاب تقویم شیعه آمده است: در این شب امام حسین علیه السلام اصحاب و اهل‌بیت خود را جمع نمودند و کلماتی را به آنان فرمودند. خلاصه کلمات حضرت این بود که من بیعت خود را از شما برداشتم و شما را به اختیار خود گذاشتم تا به هر جا که می‌خواهید کوچ کنید. پس از فرمایشات حضرت، اهل‌بیت و اصحاب کلماتی در وفاداری و جان نثاری خود نسبت به آن حضرت ابراز داشتند.

لذا تاسوعا را باید شب سرنوشت ساز دانست یک کارشناس مذهبی در این باره می‌گوید: تاسوعا در واقع در فرهنگ شیعه نماد سرخم نکردن در برابر ظلم و همچنین ارادت به ساحت قدسی اهل بیت (ع) است چرا که در این روز قریب به اتفاق نفرات سپاه امام متوجه شدند که بازگشتی در کار نیست.

حجت الاسلام محمد حسین پور با اشاره به روایتی که می‌فرمایند امام حسین (ع) اعلام داشت که فردا ممکن است کسی از شما زنده نماند، ابراز کرد: با این وجود ارادت مندان امام حسین (ع) ایستادگی کردند و ایستادند و این نشان می‌دهد که تاسوعا در فرهنگ شیعه چه نقطه عطفی است.

وی با اشاره به نامه عبدالله که توسط شمر به نزد خیمه‌های امام حسین (ع) اورده شد، تاکید کرد: شمر به خیال خودش امان‌نامه را آورده بود اما این حضرت عباس (ع) بود که فریاد آورد لعنت خدا بر شما باد که ما امان کنیم و فرزند رسول خدا در امان نباشد لذا این نماد ولایت مداری حضرت عباس (ع) است که برای همه ما یک درس بزرگ محسوب می‌شود.

سوگواری«تاسوعای حسینی» در استان سمنان/ «نخل جهادیه»بردوش عزاداران

ولایت و تاسوعا

یک محقق مسائل مرتبط با تاریخ اسلام نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به ولایت مداری و نقطه عطف آن در تاسوعای حسینی گفت: تاسوعا روزی بود که حضرت عباس (ع) در پشتیبانی ولی فقیه زمان خود حرکتی کرد که به نظر می‌رسد نقطه عطف ولایت پذیری اهل بیت (ع) اصلاً از همانجا آغاز شده باشد.

ابوالفضل محمدی با بیان اینکه حضرت عباس (ع) اسوه و الگوی ولایت پذیری است، تاکید کرد: تاسوعا روزی است که گروه کوچک امام (ع) کاملاً در محاصره قرار گرفت و اینجا است که شخصیت والای حضرت ابوالفضل (ع) در حمایت از ولی خود به میدان می‌آید و این گوشه‌ای از جلوه‌های ولایتمداری در قیام عاشورا است.

وی با بیان اینکه حضرت عباس (ع) می‌داند که قرار است در ساعات آتی چه اتفاقی رخ دهد اما می‌ایستد و به میدان می‌رود، افزود: امروز بیش از هر زمان دیگری باید به تبیین شخصیت والای حضرت ابوالفضل العباس (ع) اقدام کنیم تا نسل امروز و فردای ما بداند که وقتی از ولایت پذیری صحبت می‌کنیم، منظور چیست و وقتی می‌گوئیم حضرت عباس (ع) دومین شخصیت برجسته دشت کربلا بعد از امام حسین (ع) است، درباره چه چیزی و چه ویژگی‌های بارز اخلاقی و رفتاری و فکری صحبت می‌کنیم لذا آشنایی با منظومه فکری حضرت عباس (ع) امروز یکی از الزامات ما برای نسل آتی است.

آئین سنتی عزاداری تاسوعا

مراسم سنتی حیدر علی، حسن حسین همچنین شامگاه گذشته و صبح امروز در روستاهای شهرستان میامی برگزار شد مراسمی که به یکی از نمادین‌ترین مراسم مرتبط با ایام محرم در روستاهای کلاته‌های شرقی بدل شده است.

امروز تاسوعای حسینی است و یک ویژگی را می‌توان در آن دید و آن هم گرد آمدن هیأت‌های مذهبی و عزاداری عمدتاً در نقاطی و سینه زنی به صورت مشترک است مراسمی که در اقصی نقاط استان سمنان با کیفیت‌های مختلف البته برگزار می‌شود.

نظر شما