شناسهٔ خبر: 67676847 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مراسم عزاداری تاسوعا، شکوهی دیگر به قشم بخشید

قشم - ایرنا - مردم دوستدار اهل بیت(ع) جزیره قشم در نهمین روز ماه محرم به یاد وفاداری حضرت ابوالفضل العباس(ع) عملدار و سقای دشت کربلای حسین(ع) با حرکت هیات های عزاداری و زمزمه نوحه ماندگار «ای اهل حرم میر علمدار نیامد...» به یاد مظلومیت و رشادت یل ام البنین(س) شکوهی دیگر به بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس بخشیدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، انبوه عزاداران حسینی امروز (دوشنبه) با حضور در مساجد، حسینیه ها و تکایای جزیره قشم به قرائت زیارت عاشورا و عزاداری پرداختند و بر مظلومیت امام و مقتدای خویش و ۷۲ تن از یاران آن حضرت گریستند.

در روز تاسوعای حسینی سینه زنی(واحد)، روضه خوانی محلی، زنجیر زنی هیات جوانان، نوای عزا و نوحه سرایی و اشعار مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) که با فرود آمدن دست ها بر سینه و زنجیر ها بر دوش عزاداران همنوا بود، فضای شهر قشم را پر کرده است.

قشموندان از هر کوچه و برزن با تشکیل هیات های عزاداری، چون سیل روان شده و صحنه هایی از وفاداری را نسبت به علمدار رشید کربلا حضرت عباس بن علی(ع) و سرور شهیدان به نمایش گذاردند.

نوجوانان و جوانان قشمی از نخستین ساعت های صبح امروز با در دست گرفتن بیرق ها و علم های برافراشته و با سینه زنی و زنجیرزنی، ارادت خویش را به خاندان عصمت و طهارت(ع) نشان می دهند.

امروز صدای سنج و طبل هیات ها، زنجیر زنجیرزنان و نوحه نوحه خوانان نوای حزن انگیز نینوا را در اقصی نقاط شهر قشم در کنار آب های فیروزه ای خلیج فارس طنین انداز کرده و با این نوا اشک ماتم از چشمان عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) سرازیر شده است.

مردم ولایت مدار و عاشق اهل بیت عصمت و طهارت(ع) جزیره قشم امسال هم پرشورتر و بیشتر از سال های گذشته با برپایی ایستگاههای صلواتی در بیشتر معابر عمومی این شهر با توزیع شربت و آب خنک بین مردم و عزاداران حسینی، ارادت خود را به سیدالشهدا و یاران فداکارشان نشان دادند.

امروز و از دقایقی پیش حرکت هیات های سینه زنی در منطقه های معروف بلوار باهنر، بلوار صیادان و بلوار شهید رجایی شهر قشم آغاز شده و دوستداران حضرت عباس(ع) رو به سوی مسجد امام حسین(ع)، شور دیگری در شهر برپا کرده اند.

ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت(ع) شهر قشم در روز تاسوعای حسینی با پخت و پخش غذای نذری، همه را میهمان سفره امام حسین(ع) می کنند و انواع غذاهای نذری نیز در این شهر بین فقیر و غنی در محله های قدیمی و دیگر مکان ها توزیع می شود.

مراسم های عزاداری در شهر قشم به شیوه های قدیمی و سنتی در قالب دسته های سینه زنی و زنجیر زنی درحالی که بزرگان محل در پیشاپیش صفوف قرار می گیرند، دیگران در صف های منظم حرکت می کنند و پرچم ها و بیرق های سنگین بر دوش جوانان حمل می شود، شکوه دیگری به این شهر داده که نمادی از عشق مردم این شهرستان به خاندان رسول الله(ص) است.

تشکیل دسته های عزاداری و سینه زنی از سوی هیات های مذهبی مساجد علی ابن ابیطالب(ع)، امام رضا(ع) و صاحب الزمان(عج) شهر قشم در روز تاسوعای امسال نیز حائز اهمیت است.

از نخستین ساعت های صبح امروز و با توجه به حضور خیل عظیم قشموندان و هیات های مذهبی در سطح شهر قشم، محدودیت های ترافیکی به منظور رفاه حال عزاداران حسینی در برخی از نقاط این شهر اعمال شده است.

تاسوعا در تاریخ شیعه، نهم محرم است و ریشه آن کلمه «تسع» به معنای ۹ است. چنین روزی از دیرباز به عنوان وعده گاهی شناخته شده که عزاداران و عاشقان اهل بیت(ع) ضمن بیان فضیلت های علمدار کربلا، به مرثیه سرایی و عزاداری برای علمدار شهید دشت کربلا می پردازند.

بیان رشادت ها و مصیبت های حضرت ابوالفضل(ع) در روز تاسوعای حسینی سبب شده تا برخی تصور کنند که آن حضرت در این روز به شهادت رسیده و به همین علت در این روز عزای سقای دشت کربلا را برپا می کنند؛ در حالی که همه یاران امام حسین(ع) در روز عاشورا جان خود را برای یاری دین خدا فدا کردند.

به عبارت دیگر مقام با عظمت حضرت ابوالفضل(ع) و موقعیت خاص ایشان باعث شده تا به طور ویژه یک روز را به بیان رشادت ها و فضیلت های فرزند امیرمومنان(ع) اختصاص دهند که این روز، همان تاسوعای حسینی است.

عباس بن علی با کنیه «ابوالفضل» و «ابوفاضل» و لقب های قمر بنی هاشم، سقا، صاحب لواء الحسین، علمدار، ابوالقِربه، عبد صالح و باب الحوایج، فرزند امیرالمومنین امام علی(ع) و ام البنین در چهارم شعبان سال ۲۶ هجری قمری در مدینه متولد شد.

ایشان در مکتب امام علی(ع) و برادرانش امام حسن و حسین(ع) تربیت یافت و در واقعه عاشورا به عنوان فرمانده و پرچمدار سپاه امام حسین(ع) و سقایی خیمه های اطفال و اهل بیت امام حضور داشت.

عباس در واقعه کربلا همراه امام حسین(ع) و یاران با وفایش بود و در روز عاشورا به علت بستن آب بر روی امام و یاران ایشان از سوی دشمن، تصمیم گرفته شد برای آوردن آب به فرات برود، مشک را برداشت و چون به کنار فرات رسید یاران ابن زیاد به وی حمله کردند.

حضرت ابوالفضل(ع) با دلاور مردی و رشادت های خویش دشمنان را هلاک کرد، وقتی به فرات رسید دست بر داخل آب کرد ولی به علت تشنگی کودکان کربلا آب نخورد و مشک را پر از آب کرد. وقتی که مشک را از آب پر کرد دشمنان از هر طرف او را تیرباران کردند و در همین حال کسی بر او حمله و دست راست او را قطع کرد و حضرت مشک را با دست چپ گرفت.

در حالی که حضرت به حرم ابا عبدالله فکر می کرد تا بر تشنگان آب برساند در این حال شخص دیگری حمله و دست چپ حضرت را قطع کرد و حضرت بر زمین افتاد و مشک را بر دهان گرفت. در این حال عمر سعد، ندا داد که مشک را تیر باران کنند در این زمان بود که عمودی آهنین بر سر مبارک حضرت فرود آوردند.

امام حسین(ع) بر بالین خون آلود حضرت عباس(ع) حاضر شد و فرمود: «اکنون کمر من شکست» و اینگونه بود که با در آغوش قرار گرفتن برادرش، این دلاورمرد اسلام به دیدار حق شتافت و اکنون مرقد مطهر حضرت ابوالفضل العباس(ع) در نزدیکی مرقد مطهر برادرش امام حسین(ع) در کربلا مامن عاشقان و ارادتمندان خاندان اهل بیت عصمت و طهارت شده است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض متوسط ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض متوسط ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

نظر شما