شناسهٔ خبر: 67676808 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کهگیلویه و بویراحمد سوگوار سقای دشت کربلا+فیلم

یاسوج- ایرنا- مردم ولایتمدار و عاشقان و محبان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) در جای جای کهگیلویه و بویراحمد امروز دوشنبه ۲۵ تیر ماه همزمان با نهم محرم و سالروز تاسوعای حسینی با راه اندازی دسته های عزاداری در سوگ سقای دشت کربلا حضرت ابوالفضل العباس (ع) به سوگ نشستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، اینجا شرکت کنندگان در آیین های تاسوعای حسینی در کهگیلویه وبویراحمد با نواهای یا حسین (ع)، یاابوالفضل عباس (ع) و یا علی اصغر (ع) در حال عزاداری هستند.

اینک اوج دلدادگی، اشک و ماتم ارادتمندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در منازل مسکونی و دسته جات عزاداری، بقاع متبرکه حسینیه ها، مساجد، گلزار های شهدا متجلی شده است جایی که مداحان با یادآوری روایت های جانکاه گلوی پاره حضرت علی اصغر (ع)، دستان از تن جدا شده قمر بنی هاشم(ع)، لبان تشنه زنان و کودکان گرمابخش آیین های عزاداری در کهگیلویه وبویراحمد شده اند.

زنان و مادران کهگیلویه و بویراحمدی هم با شرکت در آیین های مرثیه به یاد عطش تشنگی کاروان حسین (ع)،ﻟﺮﺯﺵ ﻃﻔﻼﻥ ﻧﺎﻻﻥ، ﺯﯾﺮ باران ﺗﯿﻎ ﻭ ﻧﯿﺰﻩ ﻫﺎ ،ﺑﺎﺻﺪﺍﯼ ﮔﺮﯾﻪ ﻫﺎﯼ ﮐﻮﺩﮐﺎن در صحرای سوزان کربلا خیمه های به سوگ نشسته اند.

برپایی حجله های قاسم فرزند امام حسن مجتبی (ع) ، گهواره های حضرت علی اصغر (ع) در واحدهای مسکونی،پخت و توزیع نذری برای پذیرایی از عزاداران حسینی جلوه های دیگری از ارادت مردم کهگیلویه و بویراحمد به حضرت عباس (ع) همزمان با تاسوعای حسینی است.

در شهر یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد از ساعت های ابتدایی بامداد امروز دوشنبه بیست و پنجم تیر ماه در خیابان های این شهر جمع شدند و با نظمی خاص در حال سوگواری هستند.

سوگواری های روز تاسوعای حسینی در شهرستان گچساران هم تجلی عشق و ارادت اقوام مختلف ایران به اباعبدالله حسین(ع) شده است اینجا شماری از شهروندان خوزستانی مقیم گچساران با عزاداری به سبک دمام زنی، عده ای از خرم آبادی های مقیم این شهرستان با برپایی آیین گل مالی و لرتباران هم با سوگواری در قالب هیات های گهواره حضرت علی اصغر(ع) و حجله امام قاسم (ع) گرمابخش محافل سوگواری یوم العباس شده اند.

آیین های تاسوعای حسینی در دیگر شهرها، بخش ها و روستاهای کهگیلویه وبویراحمد با شور و حال وصف ناشدنی در حال برگزاری است.

اگرچه همه شهدای کربلا در روز عاشورا به شهادت رسیدند، اما هر روز از این دهه به نام یکی از شهدای کربلا نام گذاری شده است،روز نهم محرم مصادف با تاسوعای حسینی در روز شمار واقعه کربلا به نام حضرت ابوالفضل (ع) نام‌گذاری شده است.

حضرت ابوالفضل (ع) در چهارم شعبان سال ۲۶ هجری متولد شد. عباس بن علی (ع) پدرش امیرالمؤمنین (ع)، مادرش فاطمه ام ُالبنین و کنیه اش ابوالفضل و ملقب به قمر بنی هاشم و سقای کربلا است «عباس» جوانی دلاور، زیبا و بلند بالا بود وقتی که سوار اسب می‌شد، پاهایش به نزدیک زمین می‌رسید.

نظر شما