شناسهٔ خبر: 67680043 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اجتماع بزرگ عزاداران تاسوعای حسینی در قشم برپا شد+ فیلم

قشم - ایرنا - هیات های عزاداری بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس امروز دوشنبه همزمان با تاسوعای حسینی با اجتماع در مسجد امام حسین(ع) شهر قشم تجمع بزرگ تاسوعاییان را به یاد سقا و علمدار رشید دشت کربلا حضرت عباس(ع) برپا کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این آیین معنوی و روح بخش هیات های مذهبی با وجود گرمای شدید هوا در خیابان های شهر قشم با سینه زنی و زنجیر زنی همراه با نواختن سنج و دمام به حرکت درآمدند و شرکت کنندگان در سوگ شهدای دشت کربلا به ویژه حضرت عباس (ع) به عزاداری، نوحه خوانی، سینه زنی و زنجیر زنی پرداختند.

در این مراسم مردم مومن قشم همراه و هم صدا با سایر مردم ایران اسلامی روز تاسوعا را در غم خاندان مظلوم رسول الله(ص) به عزاداری پرداخته و ندای "هیهات من الذله" سر دادند.

عزاداران حسینی در شهر قشم پس از گذشتن از چندین خیابان این شهر در مسجد امام حسین(ع) این شهرستان مرزی گردهم آمدند و با سینه زنی، عزاداری و نشان دادن غم و اندوه خود از واقعه عاشورا، اردات خود را نسبت به حضرت ابا عبدالله الحسین (ع)، حضرت عباس(ع) و دیگر شهدای مظلوم دشت کربلا ابراز کردند.

در این مراسم اقشار مختلف قشموندان نیز با دادن نذورات از هیات های مذهبی که در خیابان های این شهرها مشغول عزاداری و سوگواری بودند، پذیرایی کردند و به یاد زنان و کودکان تشنه لب نینوا، لیوان های پر از آب خنک و شربت را بین عزاداران تقسیم کردند.

در این مراسم معنوی جوانان و نوجوانان قشمی با پیراهن های سیاه و با در دست داشتن پرچم های یا حسین(ع)، یا ابوالفضل (ع) و نظایر آن دسته های سینه زنی و زنجیر زنی را در خیابان های نگین خلیج فارس همراهی می کردند.

بانوان قشمی نیز برای ابراز ارادت خود به سرور و سالار شهیدان در کنار خیابان ها با دیدن دسته های سینه زنی و زنجیر زنی اشک ماتم می ریختند.

تاسوعا در تاریخ شیعه، نهم محرم است و ریشه آن کلمه «تسع» به معنای ۹ است. چنین روزی از دیرباز به عنوان وعده گاهی شناخته شده که عزاداران و عاشقان اهل بیت(ع) ضمن بیان فضیلت های علمدار کربلا، به مرثیه سرایی و عزاداری برای علمدار شهید دشت کربلا می پردازند.

بیان رشادت ها و مصیبت های حضرت ابوالفضل(ع) در روز تاسوعای حسینی سبب شده تا برخی تصور کنند که آن حضرت در این روز به شهادت رسیده و به همین علت در این روز عزای سقای دشت کربلا را برپا می کنند؛ در حالی که همه یاران امام حسین(ع) در روز عاشورا جان خود را برای یاری دین خدا فدا کردند.

به عبارت دیگر مقام با عظمت حضرت ابوالفضل(ع) و موقعیت خاص ایشان باعث شده تا به طور ویژه یک روز را به بیان رشادت ها و فضیلت های فرزند امیرمومنان(ع) اختصاص دهند که این روز، همان تاسوعای حسینی است.

عباس بن علی با کنیه «ابوالفضل» و «ابوفاضل» و لقب های قمر بنی هاشم، سقا، صاحب لواء الحسین، علمدار، ابوالقِربه، عبد صالح و باب الحوایج، فرزند امیرالمومنین امام علی(ع) و ام البنین در چهارم شعبان سال ۲۶ هجری قمری در مدینه متولد شد.

ایشان در مکتب امام علی(ع) و برادرانش امام حسن و حسین(ع) تربیت یافت و در واقعه عاشورا به عنوان فرمانده و پرچمدار سپاه امام حسین(ع) و سقایی خیمه های اطفال و اهل بیت امام حضور داشت.

عباس در واقعه کربلا همراه امام حسین(ع) و یاران با وفایش بود و در روز عاشورا به علت بستن آب بر روی امام و یاران ایشان از سوی دشمن، تصمیم گرفته شد برای آوردن آب به فرات برود، مشک را برداشت و چون به کنار فرات رسید یاران ابن زیاد به وی حمله کردند.

حضرت ابوالفضل(ع) با دلاور مردی و رشادت های خویش دشمنان را هلاک کرد، وقتی به فرات رسید دست بر داخل آب کرد ولی به علت تشنگی کودکان کربلا آب نخورد و مشک را پر از آب کرد. وقتی که مشک را از آب پر کرد دشمنان از هر طرف او را تیرباران کردند و در همین حال کسی بر او حمله و دست راست او را قطع کرد و حضرت مشک را با دست چپ گرفت.

در حالی که حضرت به حرم ابا عبدالله فکر می کرد تا بر تشنگان آب برساند در این حال شخص دیگری حمله و دست چپ حضرت را قطع کرد و حضرت بر زمین افتاد و مشک را بر دهان گرفت. در این حال عمر سعد، ندا داد که مشک را تیر باران کنند در این زمان بود که عمودی آهنین بر سر مبارک حضرت فرود آوردند.

امام حسین(ع) بر بالین خون آلود حضرت عباس(ع) حاضر شد و فرمود: «اکنون کمر من شکست» و اینگونه بود که با در آغوش قرار گرفتن برادرش، این دلاورمرد اسلام به دیدار حق شتافت و اکنون مرقد مطهر حضرت ابوالفضل العباس(ع) در نزدیکی مرقد مطهر برادرش امام حسین(ع) در کربلا مامن عاشقان و ارادتمندان خاندان اهل بیت عصمت و طهارت شده است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض متوسط ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض متوسط ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

نظر شما