شناسهٔ خبر: 67682981 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

شب عاشورا

خطبه‌خوانی؛ مراسمی که فقط ۲ بار در حرم رضوی برگزار می‌شود

مراسم خطبه‌خوانی یکی از آیین‌های دیرینه‌ای است که تنها ۲ بار در سال در صحن و سرای حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

مراسم خطبه‌خوانی آیینی سنتی است که بر اساس وقف نامه علیشاه، حاکم وقت خراسان در ۱۱۶۰ هجری قمری، همه ‌ساله در شب عاشورای حسینی و شب شهادت امام رضا(ع) برگزار می‌شود.

در قالب این مراسم تولیت و خدام آستان قدس رضوی در حالی که شمع‌های روشن در دست دارند، گرداگرد صحن پیامبر اسلام(ص) حلقه می‌زنند و با مرثیه‌سرایی و عزاداری و قرائت خطبه ویژه این شب شامل شهادت به یگانگی ذات اقدس الهی، حمد و ستایش پروردگار یکتا و درود و رحمت بر رسول اکرم(ص) و همچنین سلام و درود بر ائمه معصومین(ع)، شهدا و فرارسیدن ایام عزا را به محضر حضرت امام رضا(ع) تسلیت می‌گویند.

آیین سنتی و دیرینه خطبه‌خوانی شب شهادت امام حسین(ع) هر سال با حضور جمع کثیری از خدام بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) و زائران و مجاوران برگزار می‌شود.

در این آیین خادمان حرم منور رضوی در حالی که لاله شمع‌های روشن در دست دارند با نوحه‌خوانی و مرثیه‌سرایی، شهادت حضرت امام حسین(ع) را به فرزندشان حضرت ثامن‌الائمه(ع) تسلیت می‌گویند.

خطبه‌خوانی؛ مراسمی که فقط ۲ بار در حرم رضوی برگزار می‌شود

خطبه‌خوانی آیینی سنتی در بارگاه منور رضوی است که به‌ منظور بزرگداشت شعائر مذهبی و شکوه و عظمت دربار حضرت امام رضا(ع) برگزار می‌شود.

این آیین ریشه در صدر اسلام دارد و در زمان نبی مکرم اسلام (ص) و حضرت علی(ع) نیز برگزار می‌شد و شامل اعتراف به یگانگی ذات اقدس الهی، حمد و ستایش یکتای بی‌همتا و درود و رحمت بر رسول اکرم (ص) و خاندان پاکش است.

انتهای پیام

نظر شما