شناسهٔ خبر: 67666036 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۵۹ تیم نظارت بهداشتی دامپزشکی سیستان و بلوچستان در ایام محرم فعالیت دارند

زاهدان - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: دامپزشکی استان با ۵۹ تیم ثابت و سیار بر ذبح دام در مراسم های ایام تاسوعا و عاشورای حسینی ‌در راستای ارتقای سطح بهداشت عمومی و حفظ سلامت عزاداران در استان ساماندهی شده است.

صاحب‌خبر -

غلامرضا سرگزی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: دامپزشکی سیستان و بلوچستان با ۵۹ تیم ثابت و سیار و با همراهی ۳۰ دکتر دامپزشک، ۶۱ بازرس بهداشت گوشت و ۱۲ ناظر شرعی بر کشتار دام قربانی جهت تهیه نذورات در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی نظارت شرعی و بهداشتی خواهند داشت.

وی افزود: به منظور رعایت شرایط بهداشتی و اجتماعی، هیات‌های مذهبی، خیران و شهروندان باید دام خود را از میادین و مکان‌های مجاز عرضه دام زنده تحت نظارت دامپزشکی تهیه و عزاداران از کشتار دام در مکان های عمومی و مسیر تردد دسته های عزادارای، خودداری و کشتار در کشتارگاه های دام انجام دهند و از تماس مستقیم با خون دام که می تواند منشاء بیماری‌هایی از جمله تب کریمه کنگو، تب مالت و سایر عفونت های میکروبی باشد، جدا خودداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان ادامه داد: هیات ها و افراد برای از بین بردن احتمالی برخی از عوامل بیماری زای دامی، از جمله عوامل بیماری تب کریمه کنگو و تب مالت، لاشه دام ذبح شده به صورت کامل حداقل به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچال نگهداری و از قطعه‌بندی گوشت تازه بلافاصله بعد از کشتار بدون رعایت مدت زمان مزبور جدا خودداری کنند.
وی بر لزوم آگاهی شهروندان از خطر بیماری‌های مشترک دام و انسان به خصوص ( تب کریمه کنگو، بروسلوز و کیست هیداتید تاکید کرد و گفت: رعایت نکات بهداشتی در هنگام ذبح بسیار حائز اهمیت است و افراد در صورت رعایت نکردن توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی ممکن است به بیماری‌های خطرناک مبتلا شوند.

نظر شما