شناسهٔ خبر: 67651248 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در گفت و گو با مهر مطرح شد؛

آماده باش ۴۲ تیم دامپزشکی برای ذبح دام در تاسوعا و عاشورا

رشت -مدیر کل دامپزشکی گیلان از آماده باش ۴۲ تیم دامپزشکی برای تأمین امنیت غذایی عزاداران حسینی در تاسوعا و عاشورای حسینی خبر داد.

صاحب‌خبر -

هادی بابایی در گفت و گو با خبرنگار مهر ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان با توصیه‌ای خطاب به هیأت امنای مساجد، حسینیه‌ها، تکایا و دستجات عزاداری سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین (ع) اظهار کرد: دام‌های نذری از میادین و مکان‌های عرضه دام تحت نظارت دامپزشکی خریداری شود و ذبح دام نیز در کشتارگاه‌های تحت نظارت دامپزشکی به صورت بهداشتی، انجام گیرد.

وی افزود: با توجه به افزایش دمای هوا و احتمال بروز بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، جهت حفظ سلامت عزاداران و مصرف کنندگان بر لزوم پرهیز جدی از کشتار در مسیر حرکت هیئات و دسته‌های عزاداری در سطح شهر، معابر عمومی و منازل خودداری شود.

بابایی با بیان اینکه دام نذری از میادین عرضه سطح استان که تحت نظارت دامپزشکی هستند، خریداری شده و از خرید دامی که دارای ظاهر نامناسب و علائمی از قبیل لنگش، قرمزی چشم و ریزش ترشحات از چشم و بینی می‌باشد؛ خودداری شود، گفت: برای جلوگیری از آلودگی‌های زیست محیطی، از کشتار دام در محل‌های عزاداری و معابر عمومی جداً خودداری شده و کشتار دام در کشتارگاه‌های صنعتی دام استان، زیر نظر کارشناس دامپزشکی انجام شود.

وی با اشاره به اینکه در همه مراحل خریداری، ذبح دام، جدا نمودن آلایش و قطعه قطعه کردن گوشت، از دستکش استفاده شود، تصریح کرد: گوشت تازه و آلایش خوراکی دام به ترتیب به مدت ۲۴ و ۴۸ ساعت در دمای یخچال نگهداری و سپس مصرف شود.

مدیرکل دامپزشکی گیلان از تشدید نظارت بهداشتی در روزهای تاسوعا و عاشورا حسینی خبر داد و بیان کرد: ۱۸ اکیپ ثابت، ۲۴ اکیپ سیار، ۴۴ بازرس بهداشتی، ۲۲ دامپزشک و ۱۶ ناظر شرعی برای نظارت بهداشتی و شرعی ویژه ایام تاسوعا و عاشورا در راستای ارتقای سطح بهداشت عمومی و حفظ سلامت عزاداران در استان ساماندهی شده است.

وی در پایان تصریح کرد: در راستای بالا بردن سطح بهداشت عمومی جامعه، با همکاری لازم با اکیپ‌های عملیاتی نظارت بهداشتی و شرعی دامپزشکی، یاری‌گر این نهاد سلامت محور بوده و نذر سالم و بهداشتی خود را به سوگواران امام حسین (ع) اهدا کرده و رشتوندان نیز می‌توانند جهت خرید دام‌های نذری به میدان دام کاسپین به آدرس کیلومتر ۵ جاده سراوان به فومن، جنب کشتارگاه صنعتی دام مراجعه کنند.

نظر شما