شناسهٔ خبر: 67644467 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آمادگی دامپزشکی زنجان برای نظارت بر ذبح دام در دستجات عزاداری حسینی

فاطمه آزادی

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: طرح نظارت بر ذبح نذورات دسته‌های عزاداری استان انجام می‌شود.

صاحب‌خبر -

محمدباقر حاج‌ کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: این طرح نظارتی با هدف رعایت نکات بهداشتی و شرعی در کشتارگاه‌ها و مراکز توزیع‌ کننده گوشت انجام می‌شود و این مهم تا ۱۱ محرم ادامه خواهد داشت‌. 

وی با اشاره به اینکه ۲۸ گروه ثابت و سیار نظارتی در این ایام فعالیت می‌کنند، افزود: ۱۵ ناظر شرعی و ۳۲ ناظر بهداشتی مسئولیت نظارت بر چگونگی ذبح و توزیع گوشت قربانی‌ها را برعهده دارند. 

حاج‌ کاظمی افزود: افراد دخیل در امر ذبح دام باید بدانند در همه مراحل قطعه‌بندی و بسته‌بندی گوشت از دستکش استفاده کرده، چاقو و وسایل در تماس با گوشت و آلایش دامی را شسته و ضدعفونی کنند و حتی‌الامکان از مصرف سریع گوشت و ضمائم خوراکی دام از قبیل جگر و قلوه خودداری شود. 

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: بهترین کیفیت گوشت، پس از نگهداری لاشه حداقل به مدت ۲۴ ساعت پس از کشتار در یخچال است، بنابراین سعی شود که پس از کشتار، لاشه گوشت و ضمائم خوراکی مربوطه به مدت حداقل ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری شده و پس از آن به مصرف خوراکی برسد. 

او با بیان اینکه مردم در صورت داشتن تعداد زیاد دام‌های قربانی، ذبح آنها را در کشتارگاه‌ها انجام دهند، تشریح کرد: ذبح دام در این مراکز با حضور ناظران بهداشتی و شرعی انجام می‌شود. 

حاج کاظمی خاطرنشان کرد: شهروندان می‌توانند علاوه بر سامانه ۱۵۱۲ برای هماهنگی در خصوص ذبح دام نذری با شماره‌ تلفن‌های ۲-۳۳۷۷۲۴۰۱ اداره کل دامپزشکی استان زنجان، شماره ۳۵۲۲۳۳۴۲ دامپزشکی شهرستان ابهر، ۳۴۲۲۲۰۴۷ خدابنده، ۳۵۵۲۹۰۹۱ خرمدره، ۳۵۸۲۳۲۶۵ سلطانیه،  دامپزشکی شهرستان ایجرود ۳۶۷۲۲۳۰۷، شهرستان طارم ۳۲۸۲۴۴۰۹، شماره ۳۶۲۲۲۴۳۷ با دامپزشکی شهرستان ماهنشان تماس برقرار کنند.  

به گزارش ایسنا، عزادارانی که خواهان قربانی کردن دام در دسته‌های عزاداری این استان هستند، می‌توانند با شماره ۱۵۱۲ دامپزشکی در همه شهرستان‌ها تماس بگیرند تا اکیپ‌های سیار برای ارایه خدمات به محل اعزام شوند. 

به گفته مسئولان دامپزشکی استان زنجان، سال گذشته ۱۷۴۵ رأس دام قربانی توسط اکیپ‌های ناظر شرعی و بهداشتی بازرسی شدند.

انتهای پیام

نظر شما