شناسهٔ خبر: 67659843 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نظارت ۳۳ گروه دامپزشکی خراسان شمالی بر ذبح دام عاشورا و تاسوعا

بجنورد-ایرنا- مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: ۳۳ گروه دامپزشکی استان شامل ۱۱ تیم ثابت و ۲۲ تیم سیار نظارت بر سلامت ذبح دام های استان را در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی بر عهده دارند. 

صاحب‌خبر -

حمید رمضانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: نظارت بهداشتی و شرعی با توجه به افزایش میزان کشتار دام در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی بر دام‌های قربانی تشدید می شود.

وی افزود: تیم های مختلف متشکل از ۱۱ نفر دکتر دامپزشک، ۲۲ نفر بازرس بهداشت گوشت و ۱۱ نفر ناظر شرعی نظارت بهداشتی و شرعی بر ذبح دام های قربانی را بر عهده دارند، این تیم ها با استقرار در نقاط مختلف شهرها بویژه در کشتارگاه‌ ها سلامت دام‌ های کشتاری را رصد می کنند.

رمضانی گفت: توصیه می شود افراد به ‌منظور حفظ سلامت خود و جلوگیری از انتقال بیماری ها، از ذبح دام خارج از چرخه نظارت بهداشتی دامپزشکی مثل ذبح در معابر عمومی، خیابان‌ و منازل خودداری کنند و کشتار دام را به کشتارگاه ها بسپارند.

وی افزود: همچنین افراد گوشت مورد نیاز برای مراسم عزاداری های محرم و صفر را از دام کشتار شده در کشتارگاه ها تامین کنند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی اظهار کرد: گوشت و آلایش خوراکی دام ذبح‌ شده، پیش از مصرف باید دست کم ۲۴ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد نگهداری شود همچنین گوشت و آلایش خوراکی را کاملا بپزند و سپس مصرف کنند.

وی خاطرنشان کرد: بازرسی و نظارت بهداشتی و شرعی بر دام‌های کشتاری در روزهای تاسوعا و عاشور از ساعت ۶ تا ۱۴ اجرا خواهد شد.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در مناطق روستایی سکونت دارند.

نظر شما