شناسهٔ خبر: 67645137 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

تشدید نظارت‌های بهداشتی دامپزشکی کرمانشاه در ایام محرم

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از تشدید نظارت‌های بهداشتی دامپزشکی در ماه محرم خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، شاهرخ یارویسی صبح امروز _شنبه بیست‌وسوم تیر_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با فرارسیدن ایام سوگواری اباعبدالله‌الحسین (ع) و افزایش تقاضا برای فراورده‌های خام دامی از جمله گوشت قرمز و سفید برای تهیه نذورات، طرح نظارت بهداشتی بر مراکز عرضه فراورده‌های خام دامی را در استان تشدید کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه اکیپ‌های ثابت و سیار دامپزشکی در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی در قالب شیفت‌های کاری آماده ارائه خدمات بهداشتی به شهروندان هستند، افزود: در شهر کرمانشاه سه اکیپ و در هرکدام از شهرستان‌ها یک اکیپ برای تشدید نظارت بر عرضه فراورده‌های خام دامی پای کار هستند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در روزهای تاسوعا و عاشورا بازرسان بهداشتی و ناظران ذبح شرعی در قالب اکیپ‌های ثابت و سیار متشکل از جمله دامپزشک، بازرس بهداشت گوشت و ناظر ذبح شرعی، کنترل و نظارت بهداشتی و ذبح شرعی دام‌ها را انجام می‌دهند.

یارویسی با بیان اینکه از کشتارگاه‌های استان خواسته شده است تا در روزهای تاسوعا و عاشورا برای خدمات‌رسانی به مردم پای کار باشند، اضافه کرد: انتظار داریم مردم به‌ویژه هیئت‌ها از کشتار دام در معابر و خیابان‌ها صرف‌نظر کنند و کشتار دام‌های نذری خود را به کشتارگاه‌ها بسپارند.

وی با بیان اینکه احتمال شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از طریق کشتار غیربهداشتی دام بالا است، تاکید کرد: با توجه به اینکه در فصل تابستان قرار داریم و احتمال انتقال بیماری‌های خطرناکی از جمله تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو و تب مالت زیاد است، انتظار داریم هیئت‌های مذهبی و مردم برای جلوگیری از ابتلاء به بیماری‌های مشترک میان انسان و دام از کشتار دام در معابر و منازل صرف‌نظر کنند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: هیئت‌های مذهبی و خانواده‌هایی که نذری دارند، در صورتی که اصرار به کشتار دام قربانی در منزل و یا معابر دارند می‌توانند برای اعزام اکیپ‌های دامپزشکی برای معاینه، بازدید و ذبح دام‌ها در هر محلی که خودشان بخواهند، با سامانه ۱۵۱۲ تماس بگیرند.

یارویسی افزود: در صورتی که فردی اصرار به کشتار دام قربانی در منزل یا معابر داشته باشد، باید از پوشش حفاظتی همچون ماسک، دستکش، عینک و لباس کار به هنگام ذبح قربانی و قطعه قطعه کردن گوشت استفاده کند.

نظر شما