شناسهٔ خبر: 67669320 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۱۲۶ پرونده میراث معنوی فارس در فهرست ملی قرار گرفته است

شیراز - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس گفت: تاکنون ۱۲۶ پرونده میراث معنوی فارس در فهرست ملی قرار گرفته که از این شمار ۲۰ آیین مربوط به عزاداری سیدالشهدا (ع) است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، محمد ثابت اقلیدی روز یکشنبه با تسلیت ایام تاسوعا و عاشورای حسینی، افزود: از مجموع میراث معنوی ثبت ملی فارس‌، ۳۲ مورد صنایع دستی، ۲۱ مورد مراسم مذهبی و سایر موارد در زمینه خوراک‌های سنتی و آداب و رسوم، هنرهای اجرایی و بازی‌ها هستند.

وی افزود: از میراث معنوی فارس می‌توان به مراسم تعزیه شاهچراغ (ع)، تعزیه صحرا رود فسا، عم کبار و تعزیه خرم بید، تعزیه مردم مرودشت، سینه زنی قطاری در شیراز، رسم چارچوگردانی و چک چکو استهبان، آیین خیمه‌های برافراشته و تعزیه در زرقان، مراسم عاشورای روستای دوان کازرون، مراسم پرچم سرخ حسینی در فورگ داراب، مراسم عزاداری سنتی لار اشاره کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس ادامه داد: مراسم عزاداری چک‌چکو در شهرستان استهبان، شکلی نمادین از اتفاقاتی است که در عصر عاشورا برای امام حسین (ع) و یاران باوفایشان رخ داد؛ در این آیین، عزاداران به‌صورت دایره حلقه می‌زنند و در دستانشان ۲ قطعه چوب یا سنگ می‌گیرند و با نوحه‌خوان همنوایی می‌کنند و قطعات چوب و سنگ را به هم می‌زنند، صدایی که از این حرکت به گوش می‌رسد نمادی از صدای سم اسبان و برخورد شمشیرها در روزعاشوراست.

وی گفت: در واقع این رسم واکنش به سم‌کوبی اسبان اشقیا بر بدن‌های مطهر اولیاست.
ثابت اقلیدی عنوان کرد: یکی از بزرگ‌ترین تعزیه‌های کشور در صحرا رود فسا برگزار می‌شود و تعزیه در بسیاری از مناطق استان ازجمله لامرد، فسا، زرقان و شیراز برپا می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان فارس اظهار کرد: با ثبت آثار ناملموس فارس و معرفی هر چه بیشتر و بهتر این آثار گام‌های مؤثری برای حفظ، احیا و ترویج این رسوم و میراث ارزشمند برداشته می‌شود.

وی گفت: اکنون ۱۲۶ پرونده میراث ناملموس فارس در حوزه‌های ادبیات شفاهی، هنرهای اجرایی، آیین‌ها، جشن‌ها، آداب و رسوم، دانش‌های مرتبط با طبیعت، کیهان و صنعتگری سنتی ثبت ملی شده و پرونده‌های بسیاری نیز در حال تکمیل است تا در فهرست آثار ملی به ثبت برسد.

مدیر کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان فارس گفت: موسیقی محلی جهرم، مراسم شنبه اول سال در نی ریز، مهارت تهیه کاشی هفت رنگ شیراز، مهارت تهیه حلوای ارده در زرقان، مهارت تهیه حلوای میده در منطقه دشمن زیاری نورآباد ممسنی، مهارت تهیه حلوای سین ارسنجان و مهارت تهیه حلوای مسقطی لاری، مهارت پخت آش سبزی شیرازی و تهیه حلوای کاسه در شهر شیراز و کارکردهای فرهنگی آن، مهارت پخت نان فسایی با نام کماچ فسایی، شاهنامه‌خوانی در روستای دژکرد شهرستان اقلید و مهارت پخت سنتی حلوای ماجون لامرد و مراسم حنابندان لارستان، خرمن‌کوبی سنتی و ترانه‌های مربوط به آن در روستای گاوبست شهرستان لار برخی از میراث ناملموس فارس است.

ثابت اقلیدی اضافه کرد: برات پزون و مراسم و مهارت تهیه نان براتی شمال فارس پوشش سنتی زنان و مردان ایزدخواست، مهارت تهیه سنتی آلوبخارا در شهرستان بوانات و پخت سنتی نان‌های تاوه‌ای شهرستان داراب ،مراسم گل غلتان نوزاد در روستای کراده خفر، فال بیت در طایفه چهارراهی، مهارت ساخت عروسک گردویی شهرستان اقلید، مهارت پخت آش اسفندی در شمال فارس و مهارت تهیه شیرینی حلقه چی در ایزدخواست آباده از دیگر میراث معنوی ثبت ملی در استان فارس است.

نظر شما