شناسهٔ خبر: 67283361 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

راه آهن رشت- کاسپین حلقه مفقوده کریدور شمال- جنوب را کامل کرد

رشت - ایرنا - استاندار گیلان گفت: راه آهن رشت - کاسپین حلقه مفقوده کریدور شمال- جنوب را کامل کرد و این مسیر و نیز آزاد راه قزوین - رشت در عمل ۲ قطعه اصلی این کریدور در قالب پروژه های مهم گیلان بود که به انجام رسید ...

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، اسدالله عباسی پنجشنبه در آیین افتتاح پروژه اتصال راه آهن سراسری رشت - کاسپین در منطقه آزاد انزلی گفت: برای اتمام این مسیر اهتمام ویژه‌ای انجام شد تا با بهره‌برداری از آن به اقتصاد و تجارت کشور و نیز کشورهای منطقه کمک شود.
وی تصریح کرد: در حوزه اقتصاد دریا محور بعد نیز از ابلاغ سیاست های مربوطه از سوی رهبر معظم انقلاب و دستور رئیس جمهور شهید حرکتی را آغاز کردیم و در این راستا فاز نخست اسکله گردشگری چمخاله با بیش از چهار هزار میلیارد ریال تکمیل و افتتاح شد و پروژه کشتی سازی بندر انزلی نیز با ۱۲ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در دست اجراست.
استاندار گیلان افزود: در بخش صید و صیادی هم ۳۵۰ میلیون قطعه بچه ماهی استخوانی و خاویاری در فرآیند رهاسازی قرار دارد و گام بلندی در حوزه اقتصاد دریامحور برداشته شده است.
عباسی تاکید کرد: در حوزه ترانزیت کالا از بندر آستارا نیز مشکل تردد کامیونها طی ۲ سال برطرف شد.
وی اضافه کرد: در بخش کشاورزی نیز با ایجاد زنجیره ارزش در تولیدات چای، برنج با وجود مشکلات، موضوع تامین آب زراعی محصولات کشاورزی را با مدیریت صحیح برطرف کردیم.
وی اظهار کرد: در خصوص واردات برنج و تنظیم بازار به دستور رئیس جمهور شهید هم زمینه های برای تولید و جهش تولید آماده شده است و در ایجاد زنجیره ارزش صنایع تبدیلی و بسته بندی نیز در استان راه اندازی شد.
عباسی گفت: در تولید مرغ نیز از تولید ۵۵۰ تن در روز در سال ۱۴۰۰ اکنون به تولید هزار تن در روز دست یافتیم. در احیای واحدهای راکد نیز توانستیم ۳۶۳ واحد راکد را در بخش‌های کشاورزی، صنعت و گردشگری احیاء کنیم و صنایع پوشش اکنون فعال شده و جوانان این مرز و بوم در آن مشغول به کار شده اند.
وی اضافه کرد: گیلان در دهه فجر ۱۴۰۰ حدود ۳۲ هزار میلیارد ریال پروژه افتتاح کرد که در سال ۱۴۰۲ به ۱۴ همت در سال افزایش یافت و در طول سه سال ۲۹ همت پروژه اقتصادی و عمرانی در گیلان افتتاح شد.
وی افزود: نرخ بیکاری گیلان‌ از ۹.۶ دهم درصد ابتدای فعالیت دولت سیزدهم اکنون به زیر ۶‌.۲ درصد رسیده است.
به گفته وی، طی ۱۹ سال از سال ۱۳۸۳ تا ۱۴۰۲ در گیلان ۶۰۱ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی انجام شد که ۲۵ درصد آن در دولت سیزدهم محقق شد.
عباسی اظهار کرد: تعداد شرکت های دانش بنیان در دولت سیزدهم از ۶۵ به ۹۵ شرکت افزایش یافت و در پرداخت تسهیلات هم ۹۲ درصد از تعهد گیلان محقق شد.
استاندار گیلان گفت: در دولت سیزدهم ۴۵۴ عرصه ملی شناسایی و برای ۲۰۴ فقره مجوز اولیه صادر شد. در بخش بیمارستانی و درمانی نیز چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال پروژه افتتاح شد که بیمارستان لاکان رشت با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی تا پایان شهریورماه با نام رئیس جمهور شهید افتتاح و به بهره برداری می رسد.
وی با اشاره به حمایت از برنجکاران با دستور رئیس جمهور شهید افزود: با این حمایت ها جلوی واردات برنج گرفته شد و وضعیت شالیکاران در سال جاری بهتر خواهد شد.
نماینده ولی فقیه در گیلان نیز در این مراسم ضمن گدامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت اظهار کرد: اتصال میان دریای شمال و جنوب برقرار شد و امیدواریم در آینده شاهد اتصال رشت آستارا باشیم.
آیت الله رسول فلاحتی از تلاش‌های دولت خدوم و شهید رییسی قدردانی کرد و افزود: امیدواریم مردم قدردان تلاش های آن شهید باشند.
وی با اشاره تشکیل کارگروهی در خصوص نیازسنجی برنج کشور و تولید بزنج در استان های شمالی اشاره کرد و افزود: باید پس از نیاز سنجی در مورد واردات برنج تصمیم گیری شود، کشاورزان همواره نیازمند توجه دولتمردان و مسئولان هستند.
مدیر عامل منطقه آزاد انزلی نیز در آیین افتتاح گفت: پروژه اتصال دریای شمال - جنوب امروز به بهره برداری رسید. بندر کاسپین در حال حاضر ۲ میلیون تن ظرفیت دارد که در صورت تکمیل اسکله ها به ۱۵ میلیون تن خواهد رسید و با اتصال ریل ظرفیت ترانزیت و حمل و نقل را تا ۵۰ درصد افزایش دهد.

نظر شما