شناسهٔ خبر: 67278742 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر گزارش می دهد؛

خط ریلی رشت - کاسپین به بهره برداری رسید

رشت_ خط ریلی رشت - کاسپین به عنوان آخرین تکه پازل کریدور شمال- جنوب، با حضور مقامات عالی رتبه ایران و روسیه مورد بهره برداری قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، صبح پنج شنبه در مراسمی با حضور محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری و هیأت همراه و همچنین ایگور لویتین دستیار ویژه پوتین خط ریلی رشت _ کاسپین به بهره برداری رسید.

راه‌آهن رشت - کاسپین به طول ۳۷ کیلومتر با اعتبار بیش از ۳۵ هزار میلیارد ریال احداث شده و ارزش روز آن بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده و این پروژه ریلی آخرین بخش از کریدور ریلی دریا به دریا است که اتصال ریلی بنادر جنوبی کشور به بنادر شمالی در استان گیلان را برقرار و امکان مبادله بار ترکیبی از طریق ایران برای منطقه را فراهم می‌کند.

این پروژه ریلی که به عنوان آخرین تکه پازل کریدور شمال- جنوب در حالی مورد بهره برداری قرار گرفت که آیت الله شهید «سید ابراهیم رئیسی» غایب بزرگ این مراسم ملی به شمار می‌رود.

بهره برداری از پروژه ریلی رشت-کاسپین که مردمان گیلان سال‌ها چشم انتظار تحقق آن بودند، می‌تواند معیشت و اقتصاد استان و حتی کشور را به «اقتصاد ریلی» در تراز بین المللی گره بزند.

پروژه ریلی رشت به کاسپین به دلیل موقعیت استراتژیک ملی و بین المللی که دارد می‌تواند در تجارت کشور و منطقه خاورمیانه تحول آفرین باشد. آن گونه که داده‌های آماری می‌گوید؛ عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت - کاسپین در سال ۱۳۸۵ کلید خورد اما از سال ۸۵ تا ۹۸ در یک برهه ۱۳ ساله فقط ۳ درصد پیشرفت داشت و عمده کار آن از سال ۹۸ آغاز شده است، این پروژه زمانی در یک بازه ۱۳ ساله فقط با ۳ درصد پیشرفت رها شد و دولت «تدبیر و امید» هم امیدها را برای اجرا و اتمام این پروژه مهم زنده نکرد تا اینکه با روی کار آمدن دولت مردمی سیزدهم، روند اجرای پروژه ریلی رشت – کاسپین همزمان با سایر پروژه‌های روی زمین مانده و به ارث رسیده از دولت‌های گذشته «شتاب» گرفت و اکنون با حضور مقامات عالی رتبه ایران و روسیه به بهره برداری رسید.

بهره برداری از خط ریلی رشت - کاسپین زمینه سازی برای توسعه روابط میان اعضای اوراسیا با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و یکی از مهمترین شاخص‌های تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در حوزه مناطق آزاد است.

با شنیدن صدای سوت قطار رشت – کاسپین در گیلان؛ شاهد اتصال ۲ دریای شمالی و جنوبی ایران خواهیم بود و این مهم می‌تواند اقتصاد بیمار گیلان را از طریق روابط تجاری، ترانزیت کالا و صادرات محصولات شیلاتی و کشاورزی علاج کند، این پروژه نه تنها برای گیلان مفید است بلکه ایران را از تنگنای اقتصادی، تحریم‌ها و فشارهای روانی ناشی از چالش‌های اقتصادی و معیشتی نجات می‌دهد و حتی این پروژه زخم عظیم اقتصادی همسایگان خزری و اوراسیایی و دوستان دور و نزدیک اروپایی را هم ترمیم می بخشد.

خط ریلی رشت - کاسپین از ابتدا تا بهره برداری

در این ویدئو فتو کامنت مراحل ساخت تا بهره برداری خط ریلی رشت - کاسپین را مشاهده می‌کنید.

مخبر: تکمیل کریدور شمال به جنوب یادگاری از شهید جمهور است / رفع مشکلات ارتباطی ایران و همسایگان

 تکمیل کریدور شمال به جنوب یادگاری‌ از شهید جمهور است

سرپرست ریاست جمهوری با اشاره به اتصال دریا به دریا از طریق راه آهن رشت - کاسپین گفت: تکمیل کریدور شمال به جنوب و اتصال ریلی رشت به کاسپین از یادگاری‌های شهید جمهور است.

محمد مخبر ظهر پنجشنبه در آئین بهره برداری از پروژه ریلی رشت-کاسپین در منطقه آزاد انزلی اظهار کرد: ابعاد شخصیتی آیت الله شهید رئیسی باید مورد واکاوی و تبیین قرار گیرد.

سرپرست ریاست جمهوری با بیان اینکه شخصیت برجسته انقلاب را از دست دادیم، گفت: شهید آیت الله رئیسی دارای شخصیتی انقلابی، معنوی و ولایی بود.

مخبر با بیان اینکه شهید رئیسی ذوب در ولایت و رهبری بود، اضافه کرد: شهید رئیسی در اطاعت و پیروی از رهبری معظم انقلاب لحظه‌ای کوتاهی نکرد و همگام با منویات مقام معظم رهبری حرکت می‌کرد.

وی با اشاره به تلاش‌ها و خدمات شهید رئیسی در بخش‌های مختلف افزود: شهید رئیسی با مدیریت هوشمندانه در دولت سیزدهم، کشور را از بن بست اقتصادی نجات داد.

متن کامل را اینجا بخوانید.

وزیر راه: انقلابی در حوزه ترانزیت رخ داده است

انقلابی در حوزه ترانزیت صورت گرفته است

وزیر راه و شهرسازی از رشد ۷۰ درصدی ترانزیت جاده‌ای در سه ماه نخست سال خبر داد و گفت: انقلابی در حوزه ترانزیت به ویژه حوزه دریایی و جاده‌ای صورت گرفته است.

مهرداد بذرپاش ظهر پنجشنبه در آئین بهره برداری از پروژه ریلی رشت-کاسپین در منطقه آزاد انزلی اظهار کرد: آیت الله شهید رئیسی تمام وقت و به صورت جدی برای تکمیل و اجرای پروژه ریلی رشت _ کاسپین پیگیری کردند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مجاهدت‌های شهید جمهور تا سال‌ها در اذهان مردم باقی می‌ماند، گفت: خدمات آیت الله رئیسی و دولت سیزدهم در حوزه‌های مختلف به یادماندنی است.

بذرپاش با بیان اینکه دیپلماسی اثربخش به ادعا و گزافه گویی نیست، گفت: رشد ۵۵ درصدی ترانزیت در کشور تحقق یافته و این مهم با سرعت در حال افزایش است.

متن کامل را اینجا بخوانید.

تصاویری از ورود نخستین قطار به بندر کاسپین

نظر شما