شناسهٔ خبر: 67283809 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در حاشیه افتتاح پروژه اتصال راه‌آهن سراسری رشت - کاسپین مطرح شد؛

نقش‌آفرینی در کریدور شمال - جنوب با یادگار ابراهیم

طاهره رفعتی

استاندار گیلان افتتاح پروژه اتصال راه آهن سراسری رشت - کاسپین، تکمیل زیرساخت‌های توسعه‌ای را آرزوی مردم گیلان دانست و اظهار کرد: دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰ دو زیرساخت مهم استان یعنی آزادراه منجیل رودبار و راه آهن رشت - کاسپین را در دستور کار قرار داد، زیرا این دو پروژه حلقه مفقوده توسعه اقتصادی استان بود که آغاز شده بود، اما تعطیل بود.

صاحب‌خبر -

اسدالله عباسی امروز، ۳۱ خردادماه در آیین افتتاح پروژه اتصال راه آهن سراسری رشت - کاسپین با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به گیلان در بهمن ماه ۱۴۰۰، تصریح کرد: در آن زمان پیمانکاران ۲۰۰ میلیارد تومان مطالبه داشتند و اسناد خزانه و اوراق مشارکت دریافت کرده بودند، اما بعد از سفر شاهد پرداخت ۴۰۰ میلیارد تومانی بودیم و پیمانکاران با قدرت کار را شروع کردند و امروز شاهد بهره‌برداری از هر دو پروژه هستیم و جای رئیس‌جمهور شهید خالی است.

استاندار گیلان با اشاره به توجه کشورهای منطقه به تکمیل کریدور شمال به جنوب در بخش اقتصاد و تجارت و نقش آفرینی ایران در منطقه عنوان کرد: شاهد رونق اقتصاد دریامحور خواهیم بود که مورد تاکید رهبر انقلاب و رئیس‌جمهور شهید ماست.

عباسی از تکمیل اسکله گردشگری گیلان با اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومان خبر داد و افزود: با هدف تقویت اقتصاد دریامحور، صنعت کشتی‌سازی را با اعتبار ۱۲۰۰ میلیارد تومانی آغاز کردیم و اقدام به رهاسازی ۳۵۰ میلیون قطعه بچه ماهی استخوانی و خاویاری در بخش صید و صیادی می‌شود.

وی با بیان اینکه با راه آهن و کشتی سازی و کشتیرانی می‌توانیم گام ‌ای بلندی برداریم، ادامه داد: مشکل ترانزیت کالا را در آستارا حل کردیم و تردد کامیون‌ها افزایش یافت؛ با تکمیل راه آهن رشت - آستارا نیز شاهد تقویت ترانزیت کالا خواهیم بود.

استاندار گیلان با اشاره به رشد استان در اقتصاد کشاورزی با تکمیل زنجیره ارزش، بیان کرد: همه زمینه‌ها برای جهش تولید در بخش کشاورزی استان فراهم است و امیدواریم با مدیریت واردات، تنظیم بازار برنج نیز انجام شود.

وی با اشاره به راه اندازی صنایع بسته‌بندی و تبدیلی در گیلان، اضافه کرد: از ۵۵۰ تن تولید روزانه مرغ به حدود یک هزار تن رسیدیم و به زودی دو کارخانه زنجیره ارزش مرغ از جوجه ریزی تا بازار را با سرمایه گذاری ۶۰۰ و ۱۷۰۰ میلیارد تومانی افتتاح می‌کنیم.

عباسی از افتتاح ۳۲۰۰ میلیارد تومان پروژه در دهه فجر ۱۴۰۰ خبر داد که در سال ۱۴۰۲ به ۱۴ همت رسید و تاکید کرد: در طول سه سال گذشته ۲۹ همت پروژه عمرانی و اقتصادی را افتتاح کردیم.

وی با اشاره به شناسایی ۴۵۴ عرصه سرمایه‌گذاری در استان، بیان کرد: ۳۶۳ واحد تولیدی راکد را احیا کردیم. نرخ بیکاری استان نیز که در پاییز ۹۹ حدود ۹.۶ درصد بود، در پاییز گذشته به ۶.۲ درصد رسید.

استاندار گیلان سهم دولت سیزدهم در سرمایه‌گذاری ۶۰۱ میلیون دلاری ۱۹ سال اخیر را ۲۵ درصد دانست و متذکر شد: ۸۵ درصد اعتبارات مصوب سفر اول رئیس جمهور به استان نیز محقق شده است که تا پایان سال کامل خواهد شد.

عباسی از افتتاح ۴۷۰ میلیارد تومان پروژه بهداشت و درمان و ۱۷۰۰ میلیارد تومان پروژه صنعت در گیلان خبر داد و تصریح کرد: بیمارستان لاکان بالغ بر ۹۰ درصد پیشرفت دارد و تا پایان شهریورماه با نام شهید جمهور افتتاح می‌شود.

وی تاکید کرد: در طول سه سال گذشته با حمایت رئیس‌جمهور شهید ۲۹ همت پروژه عمرانی و اقتصادی را در استان افتتاح کردیم

مجید سیاهکارزاده، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در حاشیه آیین افتتاح پروژه اتصال راه آهن رشت به کاسپین، بندر کاسپین را یکی از دو بندر منطقه آزاد انزلی دانست و اظهار کرد: بندر کاسپین ۱۴ دست اسکله فعال دارد که با پست‌های در دست احداث به ۲۲ پست می‌رسد.

وی ظرفیت پیش‌بینی شده برای تخلیه و بارگیری بندر کاسپین را ۱۵ میلیون تن دانست که هم اکنون دو میلیون تن آن فعال است و افزود: با افتتاح این پروژه زمینه صادرات و ترانزیت فراهم می‌شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی دو کیلومتر از مسیر ۳۷ کیلومتری خط ریلی رشت - کاسپین را در این منطقه دانست و عنوان کرد: ۶۸۵ متر نیز ریل قاشقی داریم.

سیاهکارزاده فاصله اتصال ایستگاه ریل تا انبارهای بندر را حدود ۱۴ کیلومتر دانست و خاطرنشان کرد: ریل‌های استاندارد نصب شده و سینی دوار هم داریم.

وی با بیان اینکه برای تکمیل راه آهن تا بندر ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه کردیم، گفت: این امکان وجود دارد که ظرفیت حمل و نقل و ترانزیت در بندر کاسپین تا ۶۰ درصد افزایش پیدا کند و بتوانیم در کریدور شمال - جنوب نقش‌آفرینی کنیم.

انتهای پیام

نظر شما