شناسهٔ خبر: 67333098 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سرمایه گذاری اوقاف در طرح‌های دانش‌بنیان

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: صندوق حمایت از دانش‌بنیان‌ها نیز با سرمایه هزار میلیارد ریالی در اوقاف درحال فعالیت است.

صاحب‌خبر -

  به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران،حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی در شورای اداری استان مازندران در سالن شهید رجایی استانداری درساری گفت: سال گذشته حدود ۴ هزار میلیارد تومان اجرای نیت امینانه موقوفات در کشور داشتیم، 

وی با بیان اینکه سازمان اوقاف طبق ماده یک، متولی موقوفات مجهول التولیه یا فاقد تولیه‌اند می‌باشد، افزود: موقوفاتی که دارای متولی است، سازمان اوقاف فقط شأن نظارتی بر عملکرد متولی دارد.

خاموشی افزود: خیلی از موقوفاتی که مردم گاهی حتی دعاوی حقوقی هم دارند یا شخصی بعنوان متولی ادعای حقوقی بر آن دارد توسط متولی مدیریت می‌شود و این متولی است که پیگیری حقوقی می‌کند، به جهت اینکه تعریف وقف آن است که متولی؛ همه کاره یک جریان وقف است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: موقوفاتی که مجهول التولیه یا بدون تولیت است، در اختیار سازمان وقف قرار دارد و ادارات اوقاف مدیریت آن را برعهده دارند.

خاموشی عنوان کرد: وقف نه بودجه نفت، نه بانک، نه عوارض و نه منابع عمومی دولت است بلکه وقف خودش یک شخصیت حقوقی است و شخصی وقف کرده و متولی شأن تصرف براساس نظر وقف در موقوفه را دارد.

وی با بیان اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه نسبت به حفظ عین موقوفات از لحاظ اسنادی، حدنگاری و عدم تعدی و تجاوز به آن اهتمام ویژه‌ای دارد، افزود: افزایش منافع موقوفات یکی از برنامه‌های سازمان اوقاف و امور خیریه است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه اوقاف براساس نظر واقف که در وقفنامه ذکر شده است، نسبت به اجرای نیت و هزینه عواید موقوفات اقدام می‌کند، گفت: اجرای نیت خارج از وقفنامه از لحاظ شرعی و قانونی مجاز نیست و اوقاف نسبت به این مسئله حساسیت بالایی دارد.

خاموشی با بیان اینکه شفافیت در حساب و سامانه موقوفات مشخص است و دستگاه‌های نظارتی کاملاً بر آن اشراف دارند، تصریح کرد: اوقاف وظیفه دارد بر براساس وقفنامه عمل کند و نسبت به آن نظارت می‌شود.

وی با بیان اینکه برای مولدسازی به سراغ امنیت غذایی، اقتصاد دریاپایه، انرژی سبز و مسکن وارد شدیم، افزود: تامین مسکن نخبگان در اولویت اوقاف قرار دارد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به فعالیت اوقاف در بحث بهره‌برداری از معادن و کمک به اجرای نیت امینانه موقوفات اشاره کرد و ادامه داد: کمک به مصرف بهینه آب نیز مورد توجه است.

خاموشی با بیان اینکه تبدیل اسناد و کاداستر کار ویژه‌ای است که در اوقاف صورت گرفته و در دو سال اخیر با همکاری سازمان ثبت کار‌ها پیش رفته، عنوان کرد: طی سال‌های اخیر سند‌های تاریخی به دفترچه‌ای و بعد به کاداستر تبدیل شده است و در تلاشیم در استان مازندران این مسئله به تحقق ۱۰۰ درصدی برسد.

وی با بیان اینکه سال گذشته حدود ۴ هزار میلیارد تومان اجرای نیت امینانه موقوفات در کشور داشتیم، افزود: صندوق حمایت از دانش‌بنیان‌ها نیز با سرمایه هزار میلیارد ریالی در اوقاف درحال فعالیت است.

خاموشی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی در بقاع متبرکه بیان کرد: تلاش داریم تا ۲ هزار بقعه کشور را به فعالیت فعالین در حوزه قرآن و عترت با هدف تحقق منویات رهبری در بحث تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی اختصاص دهیم.

نظر شما