شناسهٔ خبر: 67283969 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

راه‌آهن رشت کاسپین زمان انتقال کالا را ۲۰ روز کاهش می‌دهد

استاندار گیلان با اشاره به انتقال کالا‌های شبه قاره هند به اروپا در مدت زمان ۴۰ روز، گفت: راه آهن رشت - کاسپین این مسیر را ۵۰ درصد کاهش می‌دهد و بین ۱۸ تا ۲۰ روز طول می‌کشد که از نظر اقتصادی بسیار به صرفه است و زمینه حمل ارزان کالا را برای همسایگان فراهم می‌کند. استاندار گیلان با اشاره به انتقال کالا‌های شبه قاره هند به اروپا در مدت زمان ۴۰ روز، گفت: راه آهن رشت - کاسپین این مسیر را ۵۰ درصد کاهش می‌دهد و بین ۱۸ تا ۲۰ روز طول می‌کشد که از نظر اقتصادی بسیار به صرفه است و زمینه حمل ارزان کالا را برای همسایگان فراهم می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان؛ اسدلله عباسی در مراسم افتتاح راه‌آهن رشت کاسپین و در سالن همایشات بین‌الملل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به اهمیت افتتاح راه‌آهن رشت کاسپین در تکمیل کریدور شمال به جنوب اظهار کرد: راه آهن رشت - کاسپین کریدور شمال به جنوب را محقق و دریای خزر را به خلیج فارس و دریای عمان وصل می‌کند.

وی با اشاره به انتقال کالا‌های شبه قاره هند به اروپا در مدت زمان ۴۰ روز، گفت: راه آهن رشت - کاسپین این مسیر را ۵۰ درصد کاهش می‌دهد و بین ۱۸ تا ۲۰ روز طول می‌کشد که از نظر اقتصادی بسیار به صرفه است و زمینه حمل ارزان کالا را برای همسایگان فراهم می‌کند.

استاندار گیلان یکی از ویژگی‌های مهم راه‌آهن رشت کاسپین را اقتصادی بودن آن دانست و گفت: این راه آهن سراسری قبلا تا رشت قطع می‌شد و جنبه اقتصادی و تجاری نداشت و فقط مسافری بود، اما قطعه ۳۶ کیلومتری تا کاسپین، راه آهن را اقتصادی کرده و قادر است ظرفیت.‌های اقتصاد دریامحور استان را به ۲۰ میلیون تن افزایش دهد.

عباسی با تاکید بر فراملی بودن راه آهن رشت - کاسپین بیان کرد: پروژه راه‌آهن رشت کاسپین تحول آفرین بوده و سرانه درآمد مردم در بخش‌های اقتصادی را بالا می‌برد.

وی با بیان اینکه با تکمیل قطعه رشت - آستارا نبض اقتصادی گیلان به خوبی به جریان خواهد افتاد، افزود: این قطعه ۱۶۰ کیلومتر طول دارد و زمینه صادرات را برای تجار و سرمایه گذاران فراهم می‌کند لذا با تکمیل راه آهن رشت - کاسپین و رشت - آستارا نبض اقتصاد گیلان تنظیم خواهد شد.

استاندار گیلان با اشاره به اهتمام دولت سیزدهم در تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در کشور و از جمله گیلان گفت: احداث پل آستاراچای، افزایش ۲ برابری ترانزیت کامیون در مرز آستارا، افتتاح تقاطع غیرهمسطح گیل لاهیجان، افتتاح پل کابلی آستانه‌اشرفیه، افتتاح هشت کیلومتر آزادراه منجیل رودبار و راه‌آهن رشت کاسپین از جمله مهم‌ترین پروژه نیمه تمام دولت‌های گذشته بود که با اهتمام دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسید.

عباسی با تاکید بر تکمیل پروژه‌های مهم و نیمه تمام دولت گذشته در استان توسط شهید جمهور و دولت سیزدهم تصریح کرد: بزرگراه منجیل - رودبار و راه آهن رشت - کاسپین ۲پروژه مهم و کلیدی استان گیلان بود که در اسفندماه گذشته شاهد افتتاح آزادراه بودیم، اما شرایط ماه رمضان و ایام انتخابات مجلس موجب شد که توفیق حضور رئیس جمهور را پیدا نکردیم.

به گفته وی، البته قرار بود که دکتر رئیسی در اوایل خردادماه به گیلان سفر کند و دیدار مردمی و افتتاح راه آهن و سایر پروژه‌های نیمه تمام عمرانی و اقتصادی استان را داشته باشیم، اما نشد.

استاندار گیلان فرودگاه سردار جنگل رشت را یک ظرفیت در گیلان برشمرد و افزود: فرودگاه گیلان نیز به هاب تعمیرگاهی تبدیل شده و تا پایان سال شاهد بهره برداری از آن خواهیم بود.

عباسی از کاهش نرخ بیکاری استان از ۹.۶ درصد در سال ۱۴۰۰ به کمتر از هفت درصد خبر داد و ببان کرد: در جریان احیای کارخانجات راکد استان از فارغ التحصیلان دانشگاهی استفاده کردیم.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری خارجی ۶۰۱ میلیون دلاری گیلان در یک بازه زمانی ۱۹ ساله در گیلان و در حد فاصل ۱۴۰۲-۱۳۸۳، افزود: ۲۵ درصد این سرمایه‌گذاری در دولت سیزدهم محقق شده؛ همچنین نرخ مشارکت اقتصادی گیلان سه درصد بالاتر از کشور است

استاندار گیلان با اشاره به موفقیت گیلان در برندسازی محصولات کشاورزی و شیلاتی، از کسب رتبه دوم در اکسپوی ۲۰۲۴ خبر داد و تاکید کرد: محصولات کشاورزی به جای عرضه فله، برندسازی می‌شود و محصولات صادراتی به ویژه کیوی را شناسنامه‌دار کردیم که در سه ساله دولت سیزدهم اتفاق افتاده است.

عباسی با اشاره به پیشرفت بالای ۹۰ درصدی بیمارستان ۴۲۱ تختخوابه لاکان رشت، تصریح کرد: قبل از دولت سیزدهم، این پروژه پیشرفت کمتر از ۵۰ درصد داشت و بر اساس برآورد‌ها تا شهریورماه شاهد افتتاح آن خواهیم بود و اقدام به خرید ۸۰۰ میلیارد تومانی تجهیزات کردیم. راه دسترسی و زیرساخت‌ها نیز در حال احداث است.

وی با بیان اینکه حضور در بین مردم همواره یکی از تاکیدات شهید جمهور بوده است، گفت: سفر نخیت شهید رئیسی به گیله هنگامی انجام شد که کشور درگیر کرونا بوده و حتی مدیران دولت قبل از اتاق خود خارج نمی‌شدند، اما رئیس جمهور شهید ما در جمع مردم حضور پیدا می‌کرد و درد دلشان را می‌شنید و از نزدیک به مشکلاتشان رسیدگی می‌کرد.

استاندار گیلان یکی از ویژگی‌های شهید رئیسی را توجه به ظرفیت‌های مهم هر منطقه از کشور دانست و بیان کرد: در سفر اول هیئت دولت، ۲۰ همت مصوبه در بخش‌های زیرساخت استان داشتیم که باید در مدت زمان ۱۴۰۳-۱۴۰۰ محقق می‌شد ولی با تلاش‌های صورت گرفته اکنون بیش از ۸۵ درصد آن که سهم سازمان برنامه و بودجه بود، تحقق پیدا کرده است.

عباسی نقش ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در احیای کارخانه‌های تولیدی به ویژه صنعت نساجی در گیلان را بسیار مهم دانست و اظهار کرد: صنعت نساجی و رنگ‌رزی در استان دارای سابقه طولانی است لذا انتظار دارم ۸۵ هکتار کارخانه پوشش به طور کامل احیا شده و به یک شهرک مبدل شود.

وی با تاکید بر لزوم توجه به مزیت‌های صنعتی گیلان در بخش‌های مختلف افزود: کارخانجات چای، سلولزی، روغن زیتون و نساجی در گیلان پیشینه قوی دارند و این یک مزیت در این استان است که باید به آن توجه شود.

استاندار گیلان با اشاره به احیا ۳۶۳ واحد تولیدی در بخش‌های مختلف در گیلان تصریح کرد: در طی سه سال گذشته و با تلاش‌های صورت گرفته ۳۶۳ واحد تولیدی غیر فعال و نیمه فعال در این استان احیا شده و به چرخه تولید بازگشتند.

وی از افتتاح ۲۹ هزار میلیارد تومان پروژه در طول سه سال گذشته در گیلان خبر داد و افزود: در هفته گذشته ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان پروژه صنعتی در این استان به بهره‌برداری رسید که نشان دهنده اهتمام دولت سیزدهم و شهید جمهور در تکمیل پروژه‌های عمرانی و صنعتی است.

وی با اشاره به اختصاص بخش اعظمی از تسهیلات تبصره ۱۶ و ۱۸ مربوط به سال ۱۴۰۱ در گیلان افزود: در حوزه تبصره ۱۸ و ۱۶ با تلاش‌های صورت گرفته ۹۶ درصد صورت گرفته و منتظر ابلاغ تسهیلات برای سال ۱۴۰۲ هستیم تا اقدامات لازم صورت گیرد.

استاندار گیلان با تشریح سایر اقدامات انجام شده در دولت مردمی وانقلابی سیزدهم شهید آیت الله رئیسی در گیلان بیان کرد: افتتاح پل آستاراچای، ساماندهی لندفیل سراوان که معظلی ۴۰ ساله بود، کاهش آلودگی رودخانه‌های زرجوب و گوهررود با احداث تصفیه خانه‌ها زندان لاکان رشت و صنایع و ... و همچنین احیای کارخانه پوشش از جمله این کارهاست.

عباسی با اشاره به اهتمام دولت سیزدهم در شناسایی اراضی بلااستفاده در کشور بیان کرد: در طول سه سال گذشته ۴۶۴ عرصه ملی شناسایی و ۲۶۳ موافقت اولیه انجام شده است و همچنین نرخ مشارکت اقتصادی در کشور ۴۱ و این آمار در گیلان ۴۵ است.
انتهای پیام/

نظر شما