شناسهٔ خبر: 67340294 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

«جوان» وضعیت سرمایه‌گذاری دولت سیزدهم را بررسی می‌کند

ثبت رکورد جذب سرمایه‌گذاری خارجی در دولت سیزدهم 

روزنامه جوان

ایران در سال ۱۴۰۲ شاهد بیشترین میزان سرمایه‌گذاری خارجی در ۱۷ سال گذشته به میزان ۵/۵ میلیارد دلار بوده است. این سرمایه‌گذاری در پیشبرد توسعه اقتصادی نقش بسزایی داشته و بخش قابل توجهی از آن به صنعت نفت و گاز اختصاص یافته است. جذابیت بخش نفت و گاز ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی نشان دهنده فرصت‌های فراوان برای رشد و نوآوری در این بخش حساس است

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: رکوردشکنی صنعت نفت و گاز در جذب سرمایه‌گذار خارجی در دولت سیزدهم رخ داده است. در سال ۱۴۰۲ بیشترین میزان سرمایه‌گذاری خارجی معادل ۵/۵ میلیارد دلار انجام گرفته که رکورد سرمایه‌گذاری خارجی در ۱۷ سال اخیر ایران را شکسته و بخش عمده‌ای از این جذب سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز بوده است. این ورود سرمایه‌گذاری خارجی با رشد سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز و توسعه بدون بودجه دولتی که منجر به تکمیل ۱۳۲ پروژه نیمه‌تمام شده، تأثیر مثبتی بر اقتصاد و رشد اقتصادی ۵/۷ درصدی اقتصاد ایران در سال گذشته داشته است. 
 
صنعت نفت و گاز نقش تعیین کننده‌ای در اقتصاد ایران داشته و دولت سیزدهم با وجود تشدید تحریم‌ها گام‌های مهمی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای تأمین مالی توسعه میادین نفت و گاز کشور برداشته است. در سال ۱۴۰۲ بیشترین میزان سرمایه گذاری خارجی معادل ۵/۵ میلیارد دلار در ایران انجام و رکورد سرمایه‌گذاری خارجی در ۱۷ سال اخیر شکسته شد. بخش عمده‌ای از این سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز بوده که نشان دهنده جذابیت این بخش برای سرمایه‌گذاران خارجی است. این ورود سرمایه‌گذاری خارجی با رشد سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز و توسعه بدون بودجه دولتی که منجر به تکمیل ۱۳۲ پروژه نیمه‌تمام شده، تأثیر مثبتی بر اقتصاد و رشد اقتصادی ۵/۷ درصدی اقتصاد ایران در سال گذشته داشته است. در همین رابطه نیز سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت شهید رئیسی در رابطه با جذب سرمایه‌گذاری خارجی با محوریت صنعت نفت و گاز ایران در دولت سیزدهم گفت: میانگین رشد در دولت نهم ۷/۳ درصد، در دولت دهم یک‌درصد، در دولت یازدهم ۶/۲ درصد، در دولت دوازدهم ۳/۰ درصد و در دولت سیزدهم و در طول مدت سه سال ۵/۴ درصد بوده است. طبق آماری که از سال ۱۳۸۴ و سال ۱۳۸۷ تا امروز وجود دارد، یعنی در طول ۱۷ سال گذشته بالاترین میزان سرمایه‌گذاری محقق‌شده متعلق به سال ۱۳۹۶ بود، آن هم با کمتر از ۲ میلیارد و ۸۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری خارجی، این در حالی است که رکورد این مسئله در سال ۱۴۰۱ شکسته و به ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار و در سال ۱۴۰۲ به ۵/۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی تبدیل شد. 
بدین ترتیب با وجود تشدید تحریم‌های غرب و امریکا علیه ایران، ایران گام‌های مهمی را با تکیه بر دیپلماسی فعال خارجی خود در بخش انرژی در جذب سرمایه گذاری خارجی برای تأمین مالی توسعه میادین نفت و گاز خود برداشته است. ایران با اقدامات راهبردی مختلف و رویکرد‌های نوآورانه توانسته است سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی را برای سرمایه‌گذاری در توسعه صنعت نفت و گاز خود جذب کند. یکی از عوامل کلیدی که در جذب سرمایه گذاری خارجی در بخش نفت و گاز نقش داشته است، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام است. ایران با تکمیل این پروژه‌ها توانسته تعهد خود را به توسعه صنعت نفت و گاز خود که اعتماد سرمایه گذاران خارجی را برانگیخته است، به نمایش بگذارد. تکمیل این پروژه‌ها نه تنها باعث جذب سرمایه گذاری خارجی شده، بلکه باعث رشد اقتصادی قابل توجهی در بخش نفت و گاز شده است. 
همچنین دولت سیزدهم برای تأمین مالی طرح‌های توسعه صنعت گاز، الگو‌های جدیدی از توسعه از جمله جلب مشارکت بخش‌های غیردولتی داخلی در صنعت پتروشیمی را اجرا کرده است. این رویکرد نوآورانه راه‌های جدیدی را برای سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز باز کرده است که منجر به افزایش توسعه و رشد در این صنعت می‌شود. ایران با بهره‌گیری از تخصص و منابع بخش غیردولتی داخلی توانسته است بدون نیاز به بودجه دولتی، برنامه‌های توسعه خود را تأمین مالی و رشد پایدار در بخش نفت و گاز را تضمین کند. 
به رغم تشدید تحریم‌ها علیه صنعت نفت و گاز ایران، دولت شهید رئیسی با اقدامات راهبردی و رویکرد‌های نوآورانه توانسته است سرمایه گذاری خارجی در بخش نفت و گاز خود را جذب کند. ایران با تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، جلب مشارکت بخش غیردولتی داخلی و اجرای طرح‌های مشترک توسعه میدان‌های نفتی توانسته است منابع مالی توسعه میادین نفت و گاز خود را تأمین و رشد پایدار این صنعت را تضمین کند. از طریق این تلاش‌ها، ایران تعهد خود را به توسعه بخش نفت و گازش نشان داده و خود را به عنوان مقصدی جذاب برای سرمایه گذاران خارجی که به دنبال سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز هستند، قرار داده است. در پایان، جذب سرمایه گذاری خارجی برای تأمین مالی توسعه میادین نفت و گاز ایران با وجود تشدید تحریم‌ها برای رشد و توسعه اقتصادی کشور ضروری است. ایران با اجرای اقدامات راهبردی و رویکرد‌های نوآورانه توانسته است هم سرمایه‌گذاران خارجی و هم داخلی را برای سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز خود جذب کند که منجر به توسعه و رشد بیشتر این صنعت شود. ایران با تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، جلب مشارکت بخش غیردولتی داخلی و اجرای طرح‌های توسعه میدانی مشترک توانسته است بودجه طرح‌های توسعه‌ای خود را تأمین و رشد پایدار بخش نفت و گاز خود را تضمین کند. رکوردشکنی صنعت نفت و گاز در جذب سرمایه‌گذار خارجی در دولت سیزدهم رخ داده است. در سال ۱۴۰۲ بیشترین میزان سرمایه‌گذاری خارجی معادل ۵/۵ میلیارد دلار انجام گرفته است که رکورد سرمایه‌گذاری خارجی در ۱۷ سال اخیر ایران را شکسته و بخش عمده‌ای از این جذب سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز بوده است. 


 جذب ۵/۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی با محوریت صنعت نفت و گاز
مهدی هاشم‌زاده، کارشناس انرژی در رابطه با اقدامات راهبردی دولت سیزدهم در زمینه جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و توسعه صنعت نفت و گاز بدون اتکا به بودجه دولتی به «جوان» می‌گوید: «دولت سیزدهم در جذب سرمایه‌گذار خارجی با تکیه بر دیپلماسی فعال انرژی خود بسیار موفق عمل کرده و صنعت نفت و گاز در دو سال اخیر رتبه اول جذب سرمایه گذار خارجی را به خود اختصاص داده است. این یک دستاورد قابل توجه است، به ویژه با توجه به تشدید تحریم‌ها که فعالیت شرکت‌های خارجی در ایران را با چالش مواجه کرده است. دولت سیزدهم علاوه بر سرمایه‌گذاری خارجی بر جذب سرمایه گذاری داخلی نیز تمرکز کرده است.» 
وی می‌افزاید: «صنعت نفت و گاز ایران یکی از بازیگران کلیدی اقتصاد کشور بوده و در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری خارجی قابل توجهی را جذب کرده است. دولت سیزدهم با موفقیت رکورد‌ها را در جذب سرمایه گذاران خارجی شکسته و بخش قابل توجهی از این سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز بوده است. به‌رغم تشدید تحریم‌ها، ایران توانسته است بودجه قابل توجهی از سرمایه گذاری خارجی را برای توسعه میادین نفت و گاز خود تأمین کند که منجر به رشد اقتصادی و تکمیل پروژه‌های کلیدی شده است. ایران در سال ۱۴۰۲ شاهد بیشترین میزان سرمایه گذاری خارجی در ۱۷ سال گذشته به میزان ۵/۵ میلیارد دلار بوده است. این سرمایه‌گذاری در پیشبرد توسعه اقتصادی نقش بسزایی داشته و بخش قابل توجهی از آن به صنعت نفت و گاز اختصاص یافته است. جذابیت بخش نفت و گاز ایران برای سرمایه گذاران خارجی نشان دهنده فرصت‌های فراوان برای رشد و نوآوری در این بخش حساس است.» 
هاشم‌زاده در رابطه با الگوی به کار گرفته شده در زمینه جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در اقتصاد ایران نظیر توسعه میادین گازی با سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها می‌گوید: «یکی از اقدامات راهبردی در این راستا، مشارکت بخش غیردولتی داخلی فعال در صنعت پتروشیمی در تأمین مالی طرح‌های توسعه صنعت گاز است. این مدل جدید توسعه میادین مشترک مزایای زیادی برای کشور دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به تأمین نیاز‌های گازی پایدار صنعت پتروشیمی، افزایش ظرفیت تولید گاز کشور و زمینه‌سازی برای صادرات گاز اشاره کرد. الگوی جدید توسعه صنعت گاز کشور با تکیه بر الگوی خودکفایی و سرمایه گذاری مستقیم بخش غیردولتی صنعت پتروشیمی دارای مزایای فراوانی است. اولاً: صنعت پتروشیمی را قادر می‌سازد تا نیاز‌های گاز پایدار خود را به نحوی که برای عملیات تولید کشور به ویژه در فصول سرد سال ضروری است تأمین کند. ثانیاً: به افزایش ظرفیت تولید گاز کشور کمک می‌کند که مشکل عدم تعادل گاز را حل و خوراک مجتمع‌های پتروشیمی را در اوج مصرف گاز تأمین کند.» 
این کارشناس انرژی در پایان تأکید می‌کند: «دولت سیزدهم با وجود تشدید تحریم‌ها در جذب سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی برای تأمین مالی توسعه میادین نفت و گاز ایران موفق بوده است. الگوی جدید توسعه میادین مشترک با تکیه بر الگوی خودکفایی و سرمایه گذاری مستقیم بخش غیردولتی صنعت پتروشیمی، مزایای بسیاری برای کشور دارد. صنعت نفت و گاز نقش تعیین کننده‌ای در اقتصاد ایران داشته است و تلاش دولت برای جذب سرمایه‌گذاری به تأمین امنیت انرژی و رشد اقتصادی کشور کمک خواهد کرد.» 


 سرمایه خارجی در کنار توان ایرانی، موتور محرکه رشد تولید نفت و گاز ایران 
حسن مرادی، استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران در خصوص سیاست‌هایی که در دولت شهید رئیسی در حوزه انرژی به اجرا گذاشته شد به «جوان» می‌گوید: «یکی از اقدامات ارزنده و مهم دولت سیزدهم فروش تمامی نفت و میعانات گازی شناور روی دریا بود که از دولت قبل باقی مانده بود. این اقدام از اهمیت بالایی برخوردار بود و کسانی که سازوکاری را در این زمینه به کار انداختند، قابل قدردانی هستند. نفت و گاز جزو مهم‌ترین صنایع کشور محسوب می‌شوند. از آنجایی که بودجه کشور به شدت به درآمد‌های این حوزه وابسته است، رونق این صنایع از اهمیت بالایی برای کشور برخوردار است.» 
وی ادامه می‌دهد: «استفاده از ظرفیت دانش بنیان‌ها از سال‌ها قبل مطرح بود و این روند در دولت سیزدهم به بار نشست. دستاورد‌های دانش بنیانی در شرایط تحریم در دولت شهید رئیسی به کمک مان آمدند تا به افزایش بهره‌وری در صنایع بپردازیم و بومی سازی اقلام راهبردی را داشته باشیم.» 
استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران خاطرنشان می‌کند: «برنامه ریزی‌ها در حوزه دانش بنیانی به گونه‌ای بود که در سطح عالی‌ترین رکن اجرایی کشور یعنی ریاست جمهوری حمایت از آن‌ها صورت بگیرد. در همین راستا، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به تدوین رویکرد‌ها پرداخت و حمایت از دانش بنیان‌ها و استفاده از دستاوردهایشان در دستور کار قرار گرفت. استفاده از دستاورد‌های دانش بنیان در دولت سیزدهم سرعت و رشد بیشتری گرفت.» 
مرادی می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در دولت سیزدهم انجام گرفت و افزایش تولید گاز را در کشور به دنبال داشت، بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی بود. مدیران با تجربه‌ای در صنایع نفت و گاز کشور در حال فعالیت هستند. سیاستگذاری‌های صحیح در راستای استفاده از توان دانش بنیانی کشور بستری برای بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی به دست متخصصان داخلی به وجود آورد.»
وی ادامه می‌دهد: «بر اثر افزایش بهره وری در فاز ۱۱ پارس جنوبی به واسطه دستاورد‌های دانش بنیانی توانستیم به افزایش ۵۰ میلیون متر مکعبی گاز کشور دست یابیم.» 
استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران خاطرنشان می‌کند: «این موضوع از اهمیت اساسی برخوردار است که در شرایط تحریمی توانستیم به رشد ۶۳ درصدی تولید و افزایش ۴۰۰ درصدی صادرات نفت خام برسیم. این دستاورد‌ها بر اثر سیاستگذاری‌های صحیح و به کار گرفتن یک دیپلماسی فعال انرژی به دست آمد و منفعت سرشاری را نصیب کشور کرد.» 
مرادی می‌گوید: «در زمینه صادرات ال پی جی هم در دولت سیزدهم دستاورد‌های خوبی کسب کردیم. ال پی جی یک سوخت با کیفیت است و نسبت به سی ان جی برتری دارد. این نوع گاز در قالب کپسول‌هایی عرضه و صادر می‌شود.» 
وی می‌افزاید: «در دولت سیزدهم از طریق افزایش پالایشگاه‌هایی که به تولید ال پی جی می‌پردازند، تولید این نوع گاز را بالا بردیم و به صادرات آن مبادرت کردیم. افزایش ۱۰۰ درصدی صادرات گاز ال پی جی یکی از دستاورد‌های قابل توجه دولت سیزدهم به شمار می‌رود.» 
استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران خاطرنشان می‌کند: «دولت سیزدهم دستاورد‌های خوبی در حوزه انرژی داشت که از آن جمله می‌توان به فروش نفت و گاز کشور در شرایط تحریم، وصول درآمد‌های ارزی حاصل از فروش نفت و میعانات گازی، استفاده از دستاورد‌های دانش بنیانی و افزایش تولید نفت و گاز کشور و رشد صادرات ال پی جی اشاره کرد. لازم است این روند‌های مناسب در دولت چهاردهم نیز پیگیری شود.»

نظر شما