شناسهٔ خبر: 67340006 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

کارشناس حوزه سیاستگذاری اقتصادی در گفتگو با «جوان» مطرح کرد

توسعه پایین‌دست و بالادست صنعت نفت و گاز با جذب سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی

روزنامه جوان

دولت سیزدهم با جذب سرمایه‌های غیردولتی خارجی و داخلی، تحولات عمده و راهبردی را در بخش‌های پایین دستی و بالادستی صنعت نفت و گاز کشور به اجرا گذاشته است

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: کارشناس حوزه سیاستگذاری اقتصادی معتقد است یکی از رویکرد‌های راهبردی دولت سیزدهم، تحولات بزرگ و راهبردی در زمینه تکمیل و توسعه پایین‌دست و بالادست صنعت نفت و گاز ایران با جذب سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی غیردولتی بوده که تأثیرات بسیار جدی و مهمی در جهت تغییر وضعیت صنعت نفت و گاز ایران داشته است. از جمله این اقدامات افزایش ۱۰ میلیون تنی ظرفیت سالانه تولید محصولات پتروشیمیایی با سرمایه‌گذاری ۵/۳ میلیارد دلاری، افزایش ۹۰ میلیون بشکه‌ای ظرفیت سالانه تولید محصولات پالایشی، افزایش تولید بنزین به میزان ۱۸ میلیون لیتر در روز و افزایش تولید نفت گاز یورو ۵ به میزان ۲۰ میلیون لیتر در روز بوده است. همچنین میزان نفت خام تولیدی نیز ۶۳ درصد رشد داشته است. 
کریم یزدی‌خواه، کارشناس حوزه سیاستگذاری اقتصادی در رابطه با اقدامات دولت سیزدهم در زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی در جهت تأمین مالی توسعه میادین نفت و گاز ایران با وجود تشدید تحریم‌ها به «جوان» می‌گوید: دولت سیزدهم با جذب سرمایه‌های غیردولتی خارجی و داخلی، تحولات عمده و راهبردی را در بخش‌های پایین دستی و بالادستی صنعت نفت و گاز کشور به اجرا گذاشته است. این ابتکارات اثرات قابل توجه و دگرگون کننده‌ای بر صنعت نفت و گاز ایران داشته که منجر به افزایش ظرفیت‌های تولید، بهبود زیرساخت‌ها و بهبود کارایی شده است. 
وی ادامه می‌دهد: ابتکارات دولت سیزدهم در جذب سرمایه گذاران خارجی در صنعت نفت و گاز نیز موفق بوده است. ایران در سال ۱۴۰۲ شاهد بیشترین میزان سرمایه گذاری خارجی در ۱۷ سال گذشته به میزان ۵/ ۵ میلیارد دلار بوده است. این سرمایه‌گذاری رکوردشکن تأثیر قابل‌توجهی بر این بخش، محرک رشد، نوآوری و نوسازی داشته است. جذب سرمایه‌گذاری خارجی نشان‌دهنده اعتماد سرمایه‌گذاران بین‌المللی به صنعت نفت و گاز ایران و پتانسیل آن برای توسعه بیشتر است. 
این کارشناس انرژی در ادامه با اشاره به توسعه پایین‌دست و بالادست صنعت نفت و گاز به پشتوانه سرمایه‌گذاری غیردولتی انجام شده می‌گوید: توسعه پایین دستی و بالادستی صنعت نفت و گاز ایران در دولت سیزدهم با دستاورد‌ها و سرمایه‌گذاری‌های راهبردی قابل توجهی همراه بوده است. گسترش موفقیت‌آمیز ظرفیت‌های پتروشیمی و پالایش، افزایش تولید سوخت و افزایش تولید نفت خام نشان‌دهنده تعهد دولت به رشد و نوآوری در این بخش است. ایران با جذب سرمایه‌های خارجی و داخلی، خود را به عنوان یک بازیگر کلیدی در بازار جهانی نفت و گاز با تمرکز بر پایداری، کارایی و خودکفایی معرفی کرده است. ادامه سرمایه‌گذاری‌ها و ابتکارات استراتژیک در پیشبرد بیشتر صنعت نفت و گاز ایران و تضمین جایگاه آن در صحنه جهانی بسیار مهم خواهد بود. 
یزدی‌خواه در پایان تأکید می‌کند: یکی از رویکرد‌های راهبردی دولت سیزدهم تحولات بزرگ و راهبردی در زمینه تکمیل و توسعه پایین‌دست و بالادست صنعت نفت و گاز ایران با جذب سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی غیردولتی بوده که تأثیرات بسیار جدی و مهمی در جهت تغییر وضعیت صنعت نفت و گاز ایران داشته است. از جمله این اقدامات افزایش ۱۰میلیون تنی ظرفیت سالانه تولید محصولات پتروشیمیایی با سرمایه‌گذاری ۵/۳ میلیارد دلاری، افزایش ۹۰ میلیون بشکه‌ای ظرفیت سالانه تولید محصولات پالایشی، افزایش تولید بنزین به میزان ۱۸ میلیون لیتر در روز و افزایش تولید نفت گاز یورو ۵ به میزان ۲۰ میلیون لیتر در روز بوده است. همچنین میزان نفت خام تولیدی نیز ۶۳ درصد رشد داشته است.

نظر شما