شناسهٔ خبر: 22091016 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رصد مسائل مربوط به آمریکا(مقطع بررسی14/ 07/ 96 تا 20/ 07/ 96)

بولتن حاضر تلاش دارد مهم‌ترین چالش ­های داخلی و خارجی دولت جدید آمریکا را در بازه زمانی هفتگی، رصد و در چارچوب موضوعی دسته ­بندی کند و در اختیار پژوهشگران و برنامه‌سازان این حوزه قرار دهد.

صاحب‌خبر -

پژوهش خبری صدا وسیما: سابقه دشمنی ایالات متحده آمریکا با جمهوری اسلامی به هفته ­های نخستین پیروزی انقلاب اسلامی باز می‌گردد. این دشمنی ممکن است دچار فراز و فرود شده باشد اما به گواهی تاریخ هرگز در اصل و اساس خود دستخوش کوچکترین تغییری نشده است بلکه گذشت زمان بارها اثبات کرده که دشمنی کاخ سفید با ایران اسلامی روز به روز سخت ­تر و همه ­جانبه ­تر شده است.

 واقعیت این است که انتخاب دونالدترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا بیش از آنکه موجب تقویت حزب جمهوریخواه آمریکا  شود گسترش اختلافات را در جامعه آمریکا در پی داشته است.. جالب است که اختلافات یادشده ، که هر روزه موارد متعددی از آن گزارش می ­شود، مختص دو حزب رقیب جمهوریخواه و دموکرات نیست بلکه یکی از پیامدهای پیروزی ترامپ اوج گرفتن اختلافات داخلی در حزب جمهوریخواه است..

 بولتن حاضر تلاش دارد مهم‌ترین تبلیغات رسانه ­ای مقامات آمریکایی در خصوص مهم‌ترین چالش ­های داخلی و خارجی دولت جدید آمریکا را دربازه زمانی هفتگی، رصد و در چارچوب موضوعی دسته ­بندی و در اختیار پژوهشگران و برنامه‌سازان این حوزه قرار دهد.

 

رصد مسائل مربوط به آمریکا(مقطع بررسی14/ 07/ 96 تا 20/ 07/ 96)

رصد مسائل مربوط به آمریکا(مقطع بررسی14/ 07/ 96 تا 20/ 07/ 96)

رصد مسائل مربوط به آمریکا(مقطع بررسی14/ 07/ 96 تا 20/ 07/ 96)

رصد مسائل مربوط به آمریکا(مقطع بررسی14/ 07/ 96 تا 20/ 07/ 96)

رصد مسائل مربوط به آمریکا(مقطع بررسی14/ 07/ 96 تا 20/ 07/ 96)

 رصد مسائل مربوط به آمریکا(مقطع بررسی14/ 07/ 96 تا 20/ 07/ 96)

جمع بندی

در زمینه رصد اوضاع آمریکا تداوم اختلافات سیاسی میان شخصیت­ های مختلف آمریکایی و ترامپ در صدر خبرهای داخلی آمریکاست. اظهارات هیلاری کلینتون ، بن رودز و ریچارد هاس در این خصوص نمونه­ های جدیدی است که در جند روز اخیر بازتاب رسانه ­ای یافت. اما کاهش محبوبیت ترامپ در میان شهروندان آمریکایی به استناد نظر سنجی­ های اخیر ، تنها خبر مربوط به معضلات اجتماعی جامعه آمریکا بود که بازتاب رسانه ­ای یافت. در خصوص چالش­ های سیاست خارجی هم باید گفت که بمانند چند هفته اخیر مناسبات چالشی واشنگتن – پیونگ یانگ در صدر خبرهای خارجی  قرار دارد . اما بر خلاف چند هفته اخیر که هیچ خبری از مناسبات چالشی واشنگتن – پکن نبود ، این هفته شاهد نمونه­ تبلیغاتی در این رابطه هستیم.

در خصوص رصد اوضاع داخلی آمریکا باید گفت ؛ شواهد زیادی نشان از تداوم بلکه گسترش اختلافات سیاسی در جامعه آمریکا دارد. به نظر می­رسد این اختلافات با آمدن ترامپ و سیاست­های چالش برانگیزش به شدت افزایش یافته. بهانه­ های مختلفی این اختلافات را دامن می ­زند یکی از جدیدترین بهانه­ ها تصمیم درباره برجام و خروج احتمالی از آن است. رسانه­ ها در این خصوص از انتقادات تند هیلاری کلینتون خبر دادند . وی گفت: او (ترامپ) فردی شتابزده است و نمی ­تواند خودش را کنترل کند. برای ترامپ مهم نیست مردم درباره او چه فکر می­ کنند و چه دیدگاهی نسبت به او دارند. او کینه توز و انتقام جوست.ترامپ با حمایت اتحادیه ملی سلاح در انتخابات پیروز شد و بارها گفته است راه حل تیراندازی به جمع ، مسلح کردن تعداد بیشتری از شهروندان است. این اتحادیه 30 میلیون دلار در تبلیغات انتخاباتی ترامپ کمک کرده است..(خبرگزاری صدا و سیما 18/ 07/ 96) بن رودز، مشاور سیاست خارجی باراک اوباما نیز سیاست­ خارجی ترامپ را اعتماد زُد توصیف کرد و افزود: با خروج ترامپ از توافق پاریس، توافق دو سوی اقیانوس (ترانس پسیفیک)، یونسکو و تهدید به خروج از توافق تجارت آزاد با کره، نفتا و توافق ایران، چه دلیلی وجود دارد کشورها به آمریکا برای حفظ توافقات اعتماد کنند.(خبرگزاری صدا و سیما 20/ 07/ 96) هفته پیش از نیز رسانه ها از نگارش نامه­ای با امضای 180 عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا خبر دادند که در آن تلاش برای ترغیب ترامپ به حفظ برجام صورت گرفته بود.[1]

و اما در زمینه اجتماعی رسانه ­ها از افزایش انتقادات شهروندان آمریکایی از ترامپ و در نتیجه کاهش محبوبیت وی خبر دادند. رسانه­ ها در این خصوص گزارش کردند: نتایج تازه ترین نظرسنجی ها در آمریکا نشان می دهد پس از یک رشته اظهارات و عملکرد جنجال برانگیز دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا شامل تهدید کره شمالی به جنگ، شکایات درباره کمک رسانی به طوفان زدگان و اظهارات مبهم ترامپ درباره نژاد پرستی، تنها 24 درصد از آمریکایی ها فکر می کنند که کشورشان در مسیر درستی گام بر   می­ دارند. این کاهش خوشبینی درباره عملکرد رئیس جمهور آمریکا به ویژه در میان جمهوریخواهان بیشتر نمود داشته است زیرا در نظرسنجی ماه ژوئن شصت درصد از جمهوریخواهان گفته بودند کشور در مسیر درستی قرار دارد اما امروز تنها 44 درصد جمهوریخواهان اینگونه فکر می ­کنند. همچنین حدود هفتاد درصد از آمریکایی ­ها می­ گویند ترامپ آدمی متعادل و دارای قضاوت صحیح نیست و اکثریت تاکید دارند که وی قدرتمند یا صادق نیست. بیش از شصت درصد نیز نحوه برخورد وی را با روابط و موضوعات نژادی و نیز در مسائل سیاست خارجی و موضوعات مهاجرتی رد می کنند. ( خبرگزاری صدا و سیما15/ 07/ 96)

در بخش سیاست خارجی ترامپ نیز این هفته تداوم روند افزایشی مناسبات چالشی واشنگتن و پیونگ یانگ ادامه پیدا کرد. هرچند نمونه چالشی در خصوص مناسبات واشنگتن – پکن پس از مدت ها بازتاب رسانه ­ای یافت . بنابراین بیشترین حجم نمونه ­های یاد شده به مناسبات چالشی واشنگتن با پیونگ یانگ پس از آن به مسکو و پکن اختصاص داشت.

بر اساس نمودارهای موجود باید گفت موضوع مناسبات چالشی واشنگتن و پیونگ یانگ دوباره به عنوان اولین نمونه چالشی در مقطع مورد بررسی بازتاب یافته است.

پژوهش خبری // پژوهشگر: مرتضی هوشیار

 

[1] . در نامه ­ای که ۱۸۰ عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا آن را امضاء کرده و قرار است برای ترامپ ارسال شود، آمده است: برخی از ما رأی مثبت و برخی به توافق هسته‌ای ایران رأی منفی دادیم.نامه مذکور درادامه می افزاید: با این وجود، ما در این عقیده که اجرای این توافق تا سر حدّ امکان، اهرم فشار بیشتری برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای تسلیحاتی بالقوه ایران فراهم کرده و فعالیت‌های بی ثبات کننده ایران را کاهش می‌ دهد، متحد هستیم.(خبرگزاری مهر12/ 07/ 96)

 

نظر شما