شناسهٔ خبر: 21638502 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رصد مسائل مربوط به آمریکا(مقطع بررسی 24/ 06/ 96 تا 30 /06/ 96)

بولتن حاضر تلاش دارد مهم‌ترین چالش ­های داخلی و خارجی دولت جدید آمریکا را در بازه زمانی هفتگی، رصد و در چارچوب موضوعی دسته ­بندی کند و در اختیار پژوهشگران و برنامه‌سازان این حوزه قرار دهد.

صاحب‌خبر -
پژوهش خبری صدا وسیما: سابقه دشمنی ایالات متحده آمریکا با جمهوری اسلامی به هفته­ های نخستین پیروزی انقلاب اسلامی باز می‌گردد. این دشمنی ممکن است دچار فراز و فرود شده باشد اما به گواهی تاریخ هرگز در اصل و اساس خود دستخوش کوچکترین تغییری نشده است .

راهیابی دونالد ترامپ به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهوری ایالامتحده آمریکا به کاخ سفید علاوه بر چالش ­های بین المللی ، چالش ­های متعدد داخلی نیز در پی داشته است. این چالش ­ها در قالب اعتراضات اجتماعی و اقتصادی از سوی اقشار مختلف مردم آمریکا و حتی در قالب اختلافات سیاسی از سوی اندیشمندان ، فعالان سیاسی و حتی مقامات دولتی بروز و ظهور یافته و هر هفته شاهد آن هستیم.

بولتن حاضر تلاش دارد مهم‌ترین چالش ­های داخلی و خارجی دولت جدید آمریکا را دربازه زمانی هفتگی، رصد و در چارچوب موضوعی دسته بندی و در اختیار پژوهشگران و برنامه‌سازان این حوزه قرار دهد.

رصد مسائل مربوط به آمریکا(مقطع بررسی 24/ 06/ 96 تا 30 /06/ 96)

رصد مسائل مربوط به آمریکا(مقطع بررسی 24/ 06/ 96 تا 30 /06/ 96)

رصد مسائل مربوط به آمریکا(مقطع بررسی 24/ 06/ 96 تا 30 /06/ 96)

رصد مسائل مربوط به آمریکا(مقطع بررسی 24/ 06/ 96 تا 30 /06/ 96)

رصد مسائل مربوط به آمریکا(مقطع بررسی 24/ 06/ 96 تا 30 /06/ 96)

رصد مسائل مربوط به آمریکا(مقطع بررسی 24/ 06/ 96 تا 30 /06/ 96)

جمع بندی

در زمینه اوضاع داخلی آمریکا ؛ رسانه ­ها از تداوم اختلافات سیاسی میان شخصیت­ های مختلف آمریکایی و ترامپ، تداوم اختلافات اجتماعی در جامعه آمریکا و نقش احتمالی ترامپ در این خصوص و در بعد خارجی از ادامه چالش ­ها در مناسبات خارجی واشنگتن با پیونگ یانگ و مسکو به عنوان بیشترین‌ترین حجم تبلیغات رسانه ­ای در مقطع یادشده خبر می­ دهند.

برنی سندرز سناتوردموکرات

با نادرست خواندن سیاست برجامی ترامپ گفت: کشورهای دیگر به این فکر خواهند کرد چرا باید با آمریکا که «رئیس جمهوری بی ‌ملاحظه و کنگره ­ای غیر مسئول» دارد مذاکره و توافق کنند؟ «از همکاران خود و همه مردم آمریکا می خواهم تا توافق هسته ­ای (با ایران) را حفظ کنند، ما باید از این توافق محافظت کنیم. پرزیدنت ترامپ نشانه‌هایی از نیت خود مبنی بر خروج از این توافق را نشان داده است، همان طور که از توافق آب و هوایی پاریس خارج شد بدون اینکه عواقب آن را در نظر بگیرد. خروج از توافق هسته‌ای با ایران اشتباه است». سندرز از دولت اوباما تمجید کرد و مذاکره و توافق با ایران بر سر مسائل هسته ای را «رهبری واقعی» و «قدرت حقیقی» آمریکا نامید.سندرز گفت خروج آمریکا از توافق برجام این سئوال را در ذهن کشورهای دیگر ایجاد می‌کند که چرا باید با آمریکا آن هم با «رئیس جمهوری بی­ملاحظه و یک کنگره غیر مسئول» مذاکره و توافق کنند؟ (خبرگزاری صدا و سیما 30/06/96) همچنین بن رودز مشاور باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا خروج ترامپ از برجام را هزینه زا دانست و افزود: «خروج از توافق (هسته­ ای) ایران، موجب بروز بحران با این کشور خواهد شد و اعتبار آمریکا را برای شکل دادن به توافقات هسته­ ای دیگر (مثلا با کره شمالی) از بین می برد که این پیامدی جدی خواهد بود.(خبرگزاری صداو سیما27/ 06/ 96) و اما در زمینه اجتماعی هیلاری کلینتون در مصاحبه با شبکه پی بی اس ؛ ضمن اینکه ترامپ را برای آینده آمریکا خطرناک دانست وی را مسبب بخشی از مناقشات نژادی در آمریکا معرفی کرد. وی تصریح کرد: معتقدم او (ترامپ) شهامت و حمایت لفظی زیادی از کوکلوس کلان‌ها داشته است. او حمایت از دیوید دیوک را پذیرفته است. معتقدم او برتری جویان سفیدپوست و نئو نازی‌های شارلوتزویل و مناطق دیگر را محکوم نکرده است. نمی‌توانم بگویم چه چیزی در درون او چه می‌گذرد. او واقعا به این گفته‌ها اعتقاد دارد و به اظهار آنها ادامه می‌دهد. (خبرگزاری تسنیم25/ 06/ 96)

این هفته نیز تداوم روند افزایشی مناسبات چالشی واشنگتن و پیونگ یانگ و واشنگتن مسکو ادامه پیدا کرد. بنابراین بیشترین حجم نمونه­ های یاد شده به مناسبات چالشی واشنگتن با کره شمالی و پس از آن به مناسبات با مسکو اختصاص داشت. آلکسی پوشکوف؛

رئیس کمیته سیاست اطلاعاتی شورای فدراسیون (سنای) روسیه در واکنش تندی که نشاندهنده تداوم تشنج در مناسبات واشنگتن و مسکو است به رسانه­ ها گفت: پنتاگون قبل از آنکه روسیه را به حمله به مواضع نیروهای دموکراتیک سوریه متهم کند، بهتر است به یاد داشته باشد که خود به مواضع ارتش سوریه حمله کرده و این خود آمریکایی‌ها هستند که گروه‌های مسلح مخالف در سوریه را تجهیز نظامی کرده‌اند.(خبرگزاری تسنیم 26/ 06/ 96)

البته به نظر می­ رسد حجم نمونه­ های چالشی نشان دهنده بالا بودن میزان تنش ­ها میان واشنگتن و پیونگ یانگ به عنوان کانون بحران است..

پژوهش خبری // پژوهشگر: مرتضی هوشیار




نظر شما