شناسهٔ خبر: 21771016 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رصد مسائل مربوط به آمریکا(مقطع بررسی 31 /06/ 96 تا 06/ 07/ 96)

بولتن حاضر تلاش دارد مهم‌ترین چالش ­های داخلی و خارجی دولت جدید آمریکا را در بازه زمانی هفتگی، رصد و در چارچوب موضوعی دسته ­بندی کند و در اختیار پژوهشگران و برنامه‌سازان این حوزه قرار دهد.

صاحب‌خبر -
پژوهش خبری صدا وسیما: سابقه دشمنی ایالات متحده آمریکا با جمهوری اسلامی به هفته­ های نخستین پیروزی انقلاب اسلامی باز می‌گردد. این دشمنی ممکن است دچار فراز و فرود شده باشد اما به گواهی تاریخ هرگز در اصل و اساس خود دستخوش کوچکترین تغییری نشده است .

راهیابی دونالد ترامپ به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهوری ایالامتحده آمریکا به کاخ سفید علاوه بر چالش ­های بین المللی ، چالش ­های متعدد داخلی نیز در پی داشته است. این چالش ­ها در قالب اعتراضات اجتماعی و اقتصادی از سوی اقشار مختلف مردم آمریکا و حتی در قالب اختلافات سیاسی از سوی اندیشمندان ، فعالان سیاسی و حتی مقامات دولتی بروز و ظهور یافته و هر هفته شاهد آن هستیم.

بولتن حاضر تلاش دارد مهم‌ترین چالش ­های داخلی و خارجی دولت جدید آمریکا را دربازه زمانی هفتگی، رصد و در چارچوب موضوعی دسته بندی و در اختیار پژوهشگران و برنامه‌سازان این حوزه قرار دهد.

رصد مسائل مربوط به آمریکا(مقطع بررسی 31 /06/ 96 تا 06/ 07/ 96)

رصد مسائل مربوط به آمریکا(مقطع بررسی 31 /06/ 96 تا 06/ 07/ 96)

رصد مسائل مربوط به آمریکا(مقطع بررسی 31 /06/ 96 تا 06/ 07/ 96)

رصد مسائل مربوط به آمریکا(مقطع بررسی 31 /06/ 96 تا 06/ 07/ 96)

رصد مسائل مربوط به آمریکا(مقطع بررسی 31 /06/ 96 تا 06/ 07/ 96)

رصد مسائل مربوط به آمریکا(مقطع بررسی 31 /06/ 96 تا 06/ 07/ 96)


جمع بندی

در زمینه رصد اوضاع آمریکا تداوم اختلافات سیاسی میان مقامات و شخصیت­ های مختلف آمریکایی به بهانه طرح بیمه ترامپ و همچنین بازگشت تحریم­ ها ، نگرانی اول شهروندان آمریکایی از دولت این کشور ، رشد نگران کننده جرائم خشونت بار در جامعه آمریکا و ، ادامه چالش­ ها در مناسبات خارجی واشنگتن با پیونگ یانگ ، مسکو و پکن بیشترین‌ترین حجم تبلیغات رسانه­ ای در مقطع یادشده را در بر می ­گیرد.

در زمینه اوضاع داخلی آمریکا ؛ رسانه­ ها از تداوم اختلافات سیاسی تعدادی از مقامات مختلف آمریکا و ترامپ در قبال برجام و تحریم­ ها همچنین اختلاف نظرها در خصوص طرح بیمه ترامپ و در زمینه اجتماعی احساس نگرانی زائدالوصف شهروندان آمریکایی از سیاست­ ها و رفتارترامپ ، بی اعتمادی مردم آمریکا به توانمندی سیاست خارجی ترامپ ، درگیر شدن ورزش آمریکا با نابرابری نژادی و رشد جرائم خشونت بار در جامعه آمریکا و در بُعد خارجی از ادامه چالش­ ها در مناسبات خارجی واشنگتن با پیونگ یانگ ، مسکو و پکن به عنوان بیشترین‌ترین حجم تبلیغات رسانه ­ای در مقطع یادشده خبر می ­دهند.

بر این اساس رسانه­ ها از اختلاف نظر تعدادی از جمهوری‌خواهان از جمله «جان مک کین» سناتور جمهوریخواه ایالت آریزونا خبردادند . بنا به این گزارش : «جان مک کین» سناتور جمهوریخواه ایالت آریزونا حاضر به حمایت از این طرح نیست. با این اقدام، این طرح نیز که رییس جمهور و میچ مک کانل رهبر جمهوریخواهان سنای آمریکا به آن امید زیادی بسته بودند برای چهارمین بار به شکست محکوم شده است. این در حالی که است طرح مذکور آخرین امید جمهوریخواهان برای اجرای وعده ۷ ساله خود به لغو و جایگزینی طرح بهداشتی اوباما کر محسوب می­شد. (خبرگزاری مهر01/ 07/ 96)

و اما رسانه ­ها از نگرانی روزافزون شهروندان آمریکایی از سیاست­ های دولت این کشور به عنوان مهمترین نگرانی مردم آمریکا خبر دادند. رسانه ­ها در این زمینه گزارش کردند: بر اساس نتایج تازه ترین نظرسنجی موسسه گالوپ، نارضایتی آمریکایی ها از دولت در راس همه نگرانی ها قرار دارد و آمریکایی ها به جای تروریسم، فقر، تورم، تهدیدات جنگ و امنیت ملی کشورشان بیشتر نگران رسانه های خبری هستند.«مگان برینان» تحلیلگر موسسه موسسه افکار سنجی گالوپ با اشاره به نتایج تحقیقات جدید این موسسه که در آن دولت مقصر درجه اول شناخته شد، گفت: «آمریکایی ها همچنان نارضایتی از دولت را در راس همه و به عنوان مشکل بزرگ آمریکا ذکر می کنند». نگرانی در مورد تنش های نژادی در کشور در جایگاه دوم قرار دارد و و به دنبال آن مهاجرت و نبود وحدت در آمریکا در جایگاه های سوم و چهارم قرار دارند. برخی نگرانی‌ها نیز به یک اندازه هستند. وضعیت مراقبت های بهداشتی (بیمه سلامت)، اقتصاد و تهدیدهای کره شمالی نیز در جایگاه پنجم قرار می گیرند و به دنبال آن بیکاری، زوال اخلاقی ملت و فاجعه های طبیعی همگی در جایگاه ششم قرار می­ گیرند. رسانه های خبری در این نظرسنجی خیلی خوب نبودند. رسانه ها در فهرست 10 مشکل برتر، در رتبه هفتم قرار داشتند- که همراه با نگرانی ها درباره جرم و خشونت، مسائل مربوط به محیط زیست یا آلودگی در یک ردیف قرار گرفتند. نتایج این نظرسنجی نشان می دهد که آمریکایی ها درخصوص مصرف مواد مخدر، فقر، تروریسم، تورم، بدهی دولت، تهدید جنگ، سیستم قضایی و امنیت ملی کمتر از وضعیت رسانه ها نگران هستند و نگرانی آنها از رسانه خبری بیشتر از نگرانی در این موارد است.(خبرگزاری صدا و سیما01/ 07/ 96) در ادامه رسانه­ ها با استناد به گزارش های رسمی از رشد نگران کننده جرائم خشونت بار در جامعه آمریکا خبر دادند. بنا به این گزارش؛ پلیس فدرال آمریکا از افزایش جرائم خشونت آمیز در سال 2016 در این کشور خبر داد وخامت وضعی که به ویژه با افزایش تعداد قتل ها در برخی کلان شهرها که باندها در آنها فعال هستند. اف بی آی سال گذشته یک میلیون و 248 هزار و 185 جرم کیفری خشونت آمیز را ثبت کرد که در مقایسه با سال 2015 افزایش چهار و یک دهم درصدی را نشان می دهد. بر اساس این گزارش سالانه قتل عمد در سال 2016 هشت و شش دهم درصد افزایش یافت که در اغلب موارد از سلاح گرم استفاده شده است.یک موسسه مطالعاتی در نیویورک موسوم به برنن سنتر فور جاستیس The Brennan Center for Justice اعلام کرد « قتل در 30 شهر بزرگ آمریکا چهارده و هشت دهم درصد افزایش یافت. شیکاگو بیش از 20 درصد این افزایش جرم را در سطح ملی را به خود اختصاص داد در حالی که کمتر از یک درصد جمعیت آمریکا را در خود جای داده است ».(خبرگزاری صدا و سیما04 /07/ 96)

این هفته نیز تداوم روند افزایشی مناسبات چالشی واشنگتن و پیونگ یانگ و واشنگتن مسکو و پکن ادامه پیدا کرد. بنابراین بیشترین حجم نمونه­ های یاد شده به مناسبات چالشی واشنگتن با کره شمالی و پس از آن به مناسبات با مسکو و پکن (البته به طور یکسان) اختصاص داشت.

البته با توجه به بالا بودن حجم نمونه­ های چالشی واشنگتن و پیونگ یانگ باید گفت هنوز کانون بحران ؛ همان شبه جزیره کره است.

رسانه­ ها در این خصوص به نقل از وزیرخارجه آمریکا بازبر روی میز بودن همه گزینه­ ها خبر دادند و اعلام کردند: وزیر خارجه آمریکا گزینه نظامی علیه کره شمالی روی میز است در عین حال واشنگتن استفاده از دیپلماسی را نیز مد نظر دارد. با وجود اختلافات جدی در روابط میان آمریکا و روسیه، واشنگتن به همکاری خود با مسکو در زمینه مسائل بین المللی ادامه خواهد داد.(خبرگزاری مهر 31/ 06/ 96) همچنین دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پیام توئیتری خود نوشت:«کیم جونگ اون» (رهبر) کره شمالی، به طور حتم دیوانه­ ای است که گرسنگی و کشته شدن مردم کشورش برای وی اهمیتی ندارد. وی چنان مورد امتحان قرار خواهد گرفت که هیچگاه پیش از این (مورد محک) قرار نگرفته شده باشد.(خبرگزاری مهر31/ 06/ 96)

اما فرانس کلینتسویچ معاون اول کمیته دفاعی و امنیتی شورای روسیه اعلام کرد:اگر آمریکایی‌ها بی­عقلی کنند و تقابل با روسیه را شروع کنند نخواهند توانست به این مسئله پایان دهند. اگر آمریکایی ها رویارویی با روسیه را انتخاب کنند، نه در شرایط فنی و نظامی و نه از لحاظ آمادگی روحی روانی، توانایی مقابله با روس‌ها را ندارند. این مسئله، بزرگترین مصیبت و بدبختی برای آنهاست. واقعیت این است که آمریکایی ‌ها در حال جنگ با دستان دیگران هستند ولی خودشان جرئت مقابله ندارند.(خبرگزاری مهر02/ 07/ 96)

نمونه بالا نشان از تداوم تنش ­ها میان واشنگتن و مسکو دارد.!

پژوهش خبری // پژوهشگر: مرتضی هوشیار




نظر شما