شناسهٔ خبر: 23022726 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رصد مسائل مربوط به آمریکا(مقطع بررسی19/ 08/ 96 تا 09/09/ 96)

بولتن حاضر تلاش دارد مهم‌ترین چالش ­های داخلی و خارجی دولت جدید آمریکا را در بازه زمانی هفتگی، رصد و در چارچوب موضوعی دسته ­بندی کند و در اختیار پژوهشگران و برنامه‌سازان این حوزه قرار دهد.

صاحب‌خبر -

پژوهش خبری صدا وسیما: سابقه دشمنی ایالات متحده آمریکا با جمهوری اسلامی به هفته ­های نخستین پیروزی انقلاب اسلامی باز می‌گردد. این دشمنی ممکن است دچار فراز و فرود شده باشد اما به گواهی تاریخ هرگز در اصل و اساس خود دستخوش کوچکترین تغییری نشده است بلکه گذشت زمان بارها اثبات کرده که دشمنی کاخ سفید با ایران اسلامی روز به روز سخت ­تر و همه جانبه ­تر شده است.

واقعیت این است که انتخاب دونالدترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا بیش از آنکه موجب تقویت حزب جمهوریخواه آمریکا شود گسترش اختلافات را در جامعه آمریکا در پی داشته است.. جالب است که اختلافات یادشده ، که هر روزه موارد متعددی از آن گزارش می ­شود، مختص دو حزب رقیب جمهوریخواه و دموکرات نیست بلکه یکی از پیامدهای پیروزی ترامپ اوج گرفتن اختلافات داخلی در حزب جمهوریخواه است..

بولتن حاضر تلاش دارد مهم‌ترین تبلیغات رسانه ­ای مقامات آمریکایی در خصوص مهم‌ترین چالش ­های داخلی و خارجی دولت جدید آمریکا را دربازه زمانی هفتگی، رصد و در چارچوب موضوعی دسته ­بندی و در اختیار پژوهشگران و برنامه‌سازان این حوزه قرار دهد.

 رصد مسائل مربوط به آمریکا(چالش های داخلی و خارجی)

رصد مسائل مربوط به آمریکا(چالش های داخلی و خارجی)

رصد مسائل مربوط به آمریکا(چالش های داخلی و خارجی)

رصد مسائل مربوط به آمریکا(چالش های داخلی و خارجی)

رصد مسائل مربوط به آمریکا(چالش های داخلی و خارجی)

رصد مسائل مربوط به آمریکا(چالش های داخلی و خارجی)

رصد مسائل مربوط به آمریکا(چالش های داخلی و خارجی)

رصد مسائل مربوط به آمریکا(چالش های داخلی و خارجی)

رصد مسائل مربوط به آمریکا(چالش های داخلی و خارجی)

رصد مسائل مربوط به آمریکا(چالش های داخلی و خارجی)

جمع بندی

در زمینه رصد اوضاع آمریکا ؛ تداوم بلکه گسترش اختلافات سیاسی میان شخصیت ­های مختلف آمریکایی و ترامپ به بهانه ­هایی همچون سیاست کاخ سفید درباره برجام و رویکرد ترامپ درقبال روسیه  و کره شمالی بیشترین حجم نمونه ­های تبلیغی در خصوص اوضاع سیاسی آمریکا را شامل می­ شود. در ادامه و در بخش اجتماعی ؛ تداوم اختلافات بر سر طرح­  بهداشت و درمان و ادامه کشمکش ­ها در این خصوص و افزایش نارضایتی ­­ها از وضعیت ناگوار زنان و اقلیت­ ها را شاهد هستیم . در خصوص چالش ­های خارجی همچون چند هفته اخیر که بحران شبه جزیره کره در صدر تبلیغات رسانه ­ای قرار داشت دربازه زمانی یادشده نیز تمرکز بر نمونه­ های یاد شده تداوم دارد. البته مناسبات چالشی واشنگتن مسکو رتبه دوم را به خود اختصاص ­داده است.   

در زمینه اجتماعی رسانه­ ها از تداوم اختلافات بر سر طرح ­های درمانی و تداوم کشمکش در این خصوص خبر دادند. به گزارش خبرگزاری­ ها «برنی سندرز» در مصاحبه با رسانه­ های آمریکایی برنامه مالیاتی ترامپ را به نفع ثروتمندان دانست و گفت: اصلاحات مالیاتی ترامپ در راستای حمایت از میلیاردرها و رای‌دهندگان جمهوریخواه است و ادعاهای وی درباره این که دموکرات ها با وی همراه هستند، کاملا «یاوه گویی است». ما شاهد آن بودیم که میلیاردرها، میلیون‌ها دلار کمک به پویش انتخاباتی جمهوریخواهان کردند و اکنون زمان آن رسیده است تا آنها به این کمکها پاسخ دهند. این برنامه مالیاتی فقط ارائه دادن 50 درصد از سود مالیاتی به یک درصد ثروتمند آمریکا است و در انتهای سال دهم این برنامه، ما شاهد آن خواهیم بود که در عمل 50 درصد از طبقه متوسط مجبور شده تا مالیات بیشتری پرداخت کنند. این طرح مالیاتی به شکل احمقانه و غیرمنطقی می‌خواهد مالیات دریافتی دولت بر مردم را به میزان 269 میلیارد کاهش دهد و آنهم نه برای یک درصد پردرآمد جامعه، بلکه برای دو دهم از آن یک درصد، که در نتیجه شامل تعداد انگشت شماری از خانواده‌های ثروتمند در این کشور می شود، مانند خانواده والدن و برادران کولت و خانواده‌هایی شبیه به آنها.( خبرگزاری صداوسیما28/ 08/ 96) اما موضوع دیگری که امروز در فضای اجتماعی آمریکا سر و صدای زیادی کرده ناامنی گسترده زنان در جامعه آمریکاست. بر این اساس خبرگزاری‌ها از یک نظرسنجی در این خصوص خبر دادند که شدت نابسامانی این فضا را تا حدی بیان می­دارد. خبرگزاری ­ها گزارش دادند: شش هفته بعد از آغاز پرونده جنجالی یک ­تهیه کننده مشهور سینمای آمریکا که متهم به آزار و اذیت جنسی شده است، بر اساس نتایج یک نظرسنجی که روز سه شنبه منتشر شد، نزدیک به دو زن از هر سه زن آمریکایی می‌گویند مورد اذیت و آزار جنسی قرار گرفته‌اند. به گزارش خبرگزاری فرانسه از نیویورک، بر اساس نظرسنجی موسسه کوئینی پیاک، 60 درصد پرسش شوندگان زن آمریکایی می گویند مورد اذیت و آزار جنسی قرار گرفته اند .. این تجارب اذیت و آزار جنسی 67 درصد در محل کار، 40 درصد در شب ها در خیابان یا در جشن ها صورت گرفته‌ است. (خبرگزاری صداوسیما01/ 09/ 96)

 اما دربازه زمانی یادشده نمونه ­های تبلیغاتی مربوط به معضلات اقتصادی جامعه آمریکا نسبت به هفته پیش از آن از رشد دو درصدی برخوردار بود. براین اساس خبرگزاری­ ها از نتیجه نظرسنجی موسسه گالوپ در این خصوص خبردادند. این گزارش می ­افزاید: مردم آمریکا در سال 2016 می‌گفتند آن سال با توجه به تعداد غیرمعمول مرگ افراد مشهور و انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا پس از یک رقابت سخت، بدترین سال بوده است. اما ظاهرا سال 2017 بدتر از سال 2016 است. نظرسنجی جدید مؤسسه گالوپ نشان می دهد رفاه در آمریکا امسال به شدت کاهش یافته است.گالوپ بر اساس این نظرسنجی اعلام کرد «یک دلیل این که رضایت کمتر شده است این است که آمریکایی ها دولت خود را مهمترین مشکل پیش روی کشور می دانند و نارضایتی از ترامپ یکی از دلایل اصلی آن است.بر اساس این نظرسنجی، اگر شما یک زن، دموکرات، اقلیت یا یک آمریکایی کم درآمد باشید، این نارضایتی درباره شما صدق می کند. (خبرگزاری صداوسیما 20/ 08/ 96)

  در بخش سیاست خارجیِ ترامپ ، این هفته نیز همانند بیشتر هفته­ های اخیر که موضوع بحران شبه جزیره کره در صدر خبرها بود ، مناسبات چالشی واشنگتن پیونگ یانگ در رتبه اول و مناسبات چالشی واشنگتن مسکو در مرحله بعدی قرار داشت. البته علت چالشی بودن مناسبات واشنگتن – مسکو فراتر از موضوعات اختصاصی این دو است و دلایل دیگر همچون سیاست واشنگتن درقبال کره شمالی بر دامنه این چالش ­ها افزوده از جمله: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در سخنانی تاکید کرد: روسیه از طرح های امریکا برای استقرار بخش‌هایی از سامانه جهانی ضد موشکی خود در منطقه احساس نگرانی می کند. روسیه خواستار از سرگیری مذاکرات با پیونگ یانگ است. به نظر می‌رسد آمریکا از اینکه کره شمالی اخیرا هیچ شلیک موشکی نداشته ، ناراحت است و از این مسئله خوشحال نیست.
( خبرگزاری صدا و سیما 03/ 09/ 96)

پیشتر رسانه­ ها میزان اختلاف نظر روسیه با آمریکا بر سر برجام را بیش از این یعنی عمیق توصیف کردند به طوری که «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه ؛ مسکو را مخالف برداشت واشنگتن از بند T برجام معرفی کرد.[1]

پژوهش خبری // پژوهشگر: مرتضی هوشیار

-----------------------

[1]- برجام به آژانس بین‌المللی اتمی اجازه بازرسی نظامی از ایران را نمی­دهد. ما به دقت اقدامات ایران درخصوص برجام را بررسی می‌کنیم. مجوز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت عنوان بند T که شامل تکنولوژی‌هایی است که می­تواند برای ساخت یک بمب اتمی استفاده شود، از جمله شبیه ساز انفجار هسته­ای توسط کامپیوتر است و اجازه بازرسی نظامی را به آژانس نمی­دهد. مکانیزم خاصی برای گفتگو در مورد همه مسائل قابل بحث واختلافی در کمیسیون مشترک وجود دارد. بنابراین، اگر کسی در این مورد یا مسائل دیگر، ملاحظاتی درخصوص برجام داشته باشد، می توان آنها را مورد بحث قرار داد. (خبرگزاری مهر 10/08/96) می­ دانیم که بندT  برجام بندهای توافق برجام است که معمولا میان ایران و غرب بر سر اختلاف تفسیر ارائه شده از آن اختلافات گسترده­ای را شاهد هستیم . حال روسیه در موضعگیری رسمی ، برداشت ایران از بند یاد شده را درست و قانونی اعلام کرده است.

نظر شما