شناسهٔ خبر: 23511620 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رصد مسائل مربوط به آمریکا( مقطع بررسي08/ 10/ 96 تا 14/ 10/ 96)

بدون کوچکترین تردیدی بهانه اصلی رسانه های بیگانه در بازه زمانی یادشده همانا ؛ اغتشاشات اخیر و بازتاب بخشیدن به واکنش تعدادی از مقامات آمریکایی در این خصوص بود .

صاحب‌خبر -

پژوهش خبری صدا وسیما: سابقه دشمنی ایالات متحده آمریکا با جمهوری اسلامی به هفته ­های نخستین پیروزی انقلاب اسلامی باز می‌گردد. این دشمنی ممکن است دچار فراز و فرود شده باشد اما به گواهی تاریخ هرگز در اصل و اساس خود دستخوش کوچکترین تغییری نشده است بلکه گذشت زمان بارها اثبات کرده که دشمنی کاخ سفید با ایران اسلامی روز به روز سخت ­تر و همه جانبه ­تر شده است.

واقعیت این است که انتخاب دونالدترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا بیش از آنکه موجب تقویت حزب جمهوریخواه آمریکا شود گسترش اختلافات را در جامعه آمریکا در پی داشته است.. جالب است که اختلافات یادشده ، که هر روزه موارد متعددی از آن گزارش می ­شود، مختص دو حزب رقیب جمهوریخواه و دموکرات نیست بلکه یکی از پیامدهای پیروزی ترامپ اوج گرفتن اختلافات داخلی در حزب جمهوریخواه است..

بولتن حاضر تلاش دارد مهم‌ترین تبلیغات رسانه ­ای مقامات آمریکایی در خصوص مهم‌ترین چالش ­های داخلی و خارجی دولت جدید آمریکا را دربازه زمانی هفتگی، رصد و در چارچوب موضوعی دسته ­بندی و در اختیار پژوهشگران و برنامه‌سازان این حوزه قرار دهد.

رصد مسائل مربوط به آمریکا( مقطع بررسي08/ 10/ 96 تا 14/ 10/ 96)

رصد مسائل مربوط به آمریکا( مقطع بررسي08/ 10/ 96 تا 14/ 10/ 96)

رصد مسائل مربوط به آمریکا( مقطع بررسي08/ 10/ 96 تا 14/ 10/ 96)

رصد مسائل مربوط به آمریکا( مقطع بررسي08/ 10/ 96 تا 14/ 10/ 96)

رصد مسائل مربوط به آمریکا( مقطع بررسي08/ 10/ 96 تا 14/ 10/ 96)

رصد مسائل مربوط به آمریکا( مقطع بررسي08/ 10/ 96 تا 14/ 10/ 96)

رصد مسائل مربوط به آمریکا( مقطع بررسي08/ 10/ 96 تا 14/ 10/ 96)

 جمع بندي

 در زمینه رصد اوضاع داخلی آمریکا ؛ « انتقاد دادستان سابق آمریکا از ترامپ» و « اعتراض رییس سابق سیا به رویکرد ترامپ درباره برجام»  مهمترین نمونه­ های تبلیغات رسانه ­ای در خصوص اختلافات سیاسی در جامعه آمریکا بود.

« افزایش نارضایتی عمومی از ترامپ» و « انتقادات برنی سندرز از سیاست­ های مالیاتی ترامپ» نيز به ترتیب مهمترین تبلیغات رسانه ­ای در خصوص معضلات اجتماعی و اقتصادی آمریکاست.

اما در خصوص چالش­ های خارجی ترامپ با استناد به موضوعات و محورهای مورد بررسی مسائل مربوط به سیاست خارجی ترامپ منحصر می­ شود به نمونه­ های چالشی در «مناسبات مسکو – واشنگتن» و «پیونگ یانگ- واشنگتن» !

در خصوص رصد اوضاع داخلی آمریکا درباره اختلافات سیاسی در آغاز باید به انتقاد اریک هولدر دادستان سابق آمریکا به ترامپ اشاره کنیم. به گفته رسانه­ ها هولدر گفت: سخنان اخير دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا در گفتگو با نيويورک تايمز درباره وزارت دادگستري «اشتباه» و «خطرناک» است.دونالد ترامپ در گفتگو با اين روزنامه گفته بود کاملا حق دارد به وزارت دادگستري بگويد چه کار بايد انجام دهد. دستگاه قضايي آمريکا تنها به قانون اساسي اين کشور وفادار است نه يک شخص خاص.(خبرگزاری صدا و سیما09/ 10/ 96) در ادامه رسانه­ ها از انتقاد جان برنان رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در خصوص رویکرد ترامپ به برجام خبر دادند . بنا به این گزارش برنان با انتقاد از موضع دونالد ترامپ در قبال ایران و برجام تاکیدکرد سیاست ترامپ شانس اصلاحات سیاسی صلح‌آمیز در ایران را کاهش می‌دهد(خبرگزاری مهر13/ 10/ 96) هفته پیش نیز خبرگزاری­ ها از بالاگرفتن اختلاف نظر ترامپ با «اندرو مک کِیب» (Andrew McCabe) معاون رئیس اداره پلیس فدرال آمریکا (اِف‌بی‌آی) خبر دادند.[1]

 افزایش نارضایتی شهروندان آمریکایی از ترامپ تنها موضوع اجتماعی رسانه­ها در هفته گذشته است. بر این اساس رسانه­ ها اعلام کردند: يک سال از زمان حضور دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا در کاخ سفيد سپري مي شود. اين درحالي است که اکثر آمريکايي ها از سياست هاي دولت ترامپ ناراضي هستند.نتايج نظرسنجي اخير شبکه تلويزيوني سي ان ان مويد همين نکته است. در نظرسنجي اخير اين شبکه، شصت و پنج درصد آمريکايي ها اعلام کردند از عملکرد ترامپ ناراضي هستند. فقط سي و پنج درصد شرکت کنندگان در اين نظرسنجي اعلام کردند از عملکرد ترامپ راضي هستند. اين ميزان رضايت از عملکرد رئيس جمهور آمريکا در پايان يک سال نخست رياست جمهوري اش در چند دهه اخير در آمريکا بي سابقه است.(خبرگزاری صدا و سیما09/ 10/ 96)

اعتراضات به سیاست­ های مالیاتی ترامپ مهمترین و ثابت ترین محورهای اقتصادی در هفته­ های اخیر است. بر این اساس رسانه­ها با بازتاب بخشیدن به اظهارات انتقادی برنی سندرز در این باره به نقل از وی اعلام کردند: کنگره ايالات متحده آمريکا بايد به غير از افزايش هزينه هاي نظامي و کاهش ماليات هاي ميلياردرها، کارهاي بيشتري انجام دهد. ما براي محافظت از خانواده ها کار مي کنيم.: وقتي جمهوري خواهان مي خواهند هزينه هاي نظامي را در دو سال آينده 100 ميليارد دلار اضافه کنند، ما نبايد به خانواده هاي کارگر، سالمندان، کودکان، بيماران و فقرا پشت کنيم. ما بايد ميان هزينه هاي دفاعي و غير دفاعي تقارن برقرار کنيم.: من بسيار نااميد هستم که حزب جمهوري خواه که کاخ سفيد، مجلس و سنا را در کنترل دارد، ما را به تعطيلي بسيار خطرناک دولت نزديکتر و نزديکتر مي کند. آنها نبايد اجازه اين کار را بدهند. آنها بايد مصالحه کنند.(خبرگزاری صدا و سیما14/ 10/ 96)

 و اما در خصوص چالش ­های خارجی ترامپ ، با استناد به موضوعات و محورهای مورد بررسی آنچه که کاملا معلوم است تمرکز تبلیغات رسانه­ ای بر دو موضوع مناسبات چالشی آمریکا با روسیه و کره شمالی مي­باشد. بر این اساس رسانه ­ها به نقل از سرگئی لاوروف وزیرامورخارجه روسیه اعلام کردند: در شرایطی که آمریکایی ها روحیه روس ستیزی دارند،
نمی ­توان به بهبود روابط روسیه با این کشور امیدوار بود. امیدواریم طرف آمریکایی در گذر زمان به بیهوده بودن فشارها بر روسیه پی برده و متوجه اشتباه خود شود.لاوروف افزود: برای آمریکا بهتر خواهد بود که زودتر به واهی بودن ترساندن روسیه از طریق تهدیدها و ایجاد محدودیت ها پی ببرد. به گفته وزیر خارجه روسیه این کشور به هر اقدام خصمانه پاسخ مناسب داده است و در آِینده نیز چنین خواهد کرد.وی یادآور شد بهبود فضای مناسبات آمریکا و روسیه می تواند بر حل بحران های منطقه ای و جهانی نیز تاثیر مثبت بگذارد.(خبرگزاری مهر 10/ 10/ 96) اما در ادامه هدر نائورت سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا بار دیگر بر بی اعتمادی کاخ سفید به سران کره شمالی تاکید کرد و افزود:کره جنوبي خودش بايد درباره برگزاري مذاکرات با کره شمالي تصميم بگيرد حتي در صورتي که چنين مذاکراتي صورت بگيرد، واشنگتن درباره حسن نيت کيم جونگ اون رهبر کره شمالي ترديد دارد. «اگر دو کشور تمايل به گفتگو با يکديگر داشته باشند، قطعا اين گزينه خودشان خواهد بود». «کيم جونگ اون ممکن است به دنبال ايجاد شکاف بين دو کشور يعني آمريکا و کره جنوبي کند. اطمينان مي‌دهم چنين اتفاقي نخواهد افتاد. از اين رو ما ترديد زيادي درباره حسن نيت کيم جونگ اون در مذاکرات داريم». (خبرگزاری صدا و سیما)

پژوهش خبری // پژوهشگر: مرتضی هوشیار

 ---------------

[1] - بنا به این گزارش مک کِیب اعلام کرده است که اوایل سال آینده میلادی بازنشستگی خود را اعلام خواهد کرد . بر این اساس، «مک کِیب»  اخیراً با حملات و اتهاماتی از سوی ترامپ و حزب جمهوریخواه مبنی بر دست داشتن اف‌بی‌آی در پرونده های مربوط به ایمیل‌های هیلاری کلینتون و همچنین ارتباط کارزار انتخاباتی ترامپ با روسیه مواجه شده ..( خبرگزاری مهر 03/10/96)

نظر شما