شناسهٔ خبر: 23288916 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رصد مسائل مربوط به آمریکا(مقطع بررسي24/ 09/ 96 تا 30/ 09/ 96)

اعتماد شهروندان آمریکایی به ترامپ کاهش یافته و خشونت در جامعه آمریکا گسترش چشمگیری داشته است

صاحب‌خبر -

پژوهش خبری صدا وسیما: سابقه دشمنی ایالات متحده آمریکا با جمهوری اسلامی به هفته ­های نخستین پیروزی انقلاب اسلامی باز می‌گردد. این دشمنی ممکن است دچار فراز و فرود شده باشد اما به گواهی تاریخ هرگز در اصل و اساس خود دستخوش کوچکترین تغییری نشده است بلکه گذشت زمان بارها اثبات کرده که دشمنی کاخ سفید با ایران اسلامی روز به روز سخت ­تر و همه جانبه ­تر شده است.

واقعیت این است که انتخاب دونالدترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا بیش از آنکه موجب تقویت حزب جمهوریخواه آمریکا شود گسترش اختلافات را در جامعه آمریکا در پی داشته است.. جالب است که اختلافات یادشده ، که هر روزه موارد متعددی از آن گزارش می ­شود، مختص دو حزب رقیب جمهوریخواه و دموکرات نیست بلکه یکی از پیامدهای پیروزی ترامپ اوج گرفتن اختلافات داخلی در حزب جمهوریخواه است..

بولتن حاضر تلاش دارد مهم‌ترین تبلیغات رسانه ­ای مقامات آمریکایی در خصوص مهم‌ترین چالش ­های داخلی و خارجی دولت جدید آمریکا را دربازه زمانی هفتگی، رصد و در چارچوب موضوعی دسته ­بندی و در اختیار پژوهشگران و برنامه‌سازان این حوزه قرار دهد.

 رصد مسائل مربوط به آمریکا(مقطع بررسي24/ 09/ 96 تا 30/ 09/ 96)

رصد مسائل مربوط به آمریکا(مقطع بررسي24/ 09/ 96 تا 30/ 09/ 96)

رصد مسائل مربوط به آمریکا(مقطع بررسي24/ 09/ 96 تا 30/ 09/ 96)

رصد مسائل مربوط به آمریکا(مقطع بررسي24/ 09/ 96 تا 30/ 09/ 96)

رصد مسائل مربوط به آمریکا(مقطع بررسي24/ 09/ 96 تا 30/ 09/ 96)

رصد مسائل مربوط به آمریکا(مقطع بررسي24/ 09/ 96 تا 30/ 09/ 96)

رصد مسائل مربوط به آمریکا(مقطع بررسي24/ 09/ 96 تا 30/ 09/ 96)

رصد مسائل مربوط به آمریکا(مقطع بررسي24/ 09/ 96 تا 30/ 09/ 96)

رصد مسائل مربوط به آمریکا(مقطع بررسي24/ 09/ 96 تا 30/ 09/ 96)

  جمع بندی:

در زمینه رصد اوضاع داخلی آمریکا ؛ «تداوم اختلافات سیاسی میان ترامپ و تعدادی از سیاستمداران آمریکایی به بهانه  هایی همچون چگونگی تحقیقات اف بی آی در خصوص ایمیل  های هیلاری کلینتون و انتقاد سخنگوی سابق امورخارجه از واکنش ترامپ در قبال موضعگیری تعدادی از کشورها در خصوص انتقال محل سفارت آمریکا در سرزمین های اشغالی» ؛ مهمترین نمونه های تبلیغات رسانه ای در خصوص اختلافات سیاسی در جامعه آمریکا است . «کاهش شدید اعتماد شهروندان آمریکایی به ترامپ» و« اذعان وی به گسترش چشمگیر خشونت ها در جامعه آمریکا» مهمترین نمونه های تبلیغات رسانه ای در خصوص معضلات اجتماعی است. و اما در خصوص چالش های خارجی ترامپ با استناد به موضوعات و محورهای مورد بررسی آنچه که کاملا معلوم است افزایش کاملا محسوس نمونه های چالشی در مناسبات مسکو – واشنگتن است. همین امر موجب شد موضوع بحران شبه جزیره کره در رتبه دوم تبلیغات رسانه ای قرار گیرد.

در خصوص رصد اوضاع داخلی آمریکا در آغاز در خصوص اختلافات سیاسی باید گفت: تداوم اختلافات میان ترامپ و سایر مقامات و سیاستمداران آمریکایی این هفته هم ادامه یافت. بهانه اول در خصوص تحقیقات اف بی آی درباره ایمیل های هیلاری کلینتون بود که ترامپ با انتقاد از نحوه این تحقیقات گفت: «آنچه که در اف.بی.آی. رخ می‌دهد شرم‌آور است. ما به دنبال بازسازی اف.بی.آی هستیم. این سازمان بزرگتر و بهتر از هر زمانی خواهد بود، اما وقتی به آن اسناد نگاه می‌کنید خیلی ناراحت کننده است، اینکه آن‌ها چگونه عمل می‌کنند واقعا، واقعا ننگ‌آور است و افراد بسیاری از مشاهده این موضوع خشمگین هستند».( خبرگزاری تسنیم25/ 09/ 96) اصولا انتقادات یادشده یادآور دوره رقابت های انتخاباتی ترامپ و کلینتون است .

اما در ادامه واکنش تهدیدی ترامپ در برابر کشورهایی که مخالف انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس و انتقال سفارت آمریکا هستند از دید سیاستمداران مخفی نماد. جان کربی سخنگوی سابق وزارت خارجه آمریکا ضمن انتقاد شدید به موضع گیری ترامپ در این خصوص گفت: اين نوعي نگاه بازاري به ديپلماسي است و نمي تواند ايده درستي در عرصه ديپلماسي رقابتي باشد. کمک هاي خارجي که ما مي پردازيم و ايشان (ترامپ) درباره قطع کردن آن سخن مي گويد، براي کمک به حل مسائل امنيتي و رفع بي ثباتي در مناطقي است که نيازمند اين کمک ها هستند و اين کمک ها ممکن است از بروز درگيري‌ها و تهديداتي که در نهايت، چالش هايي عليه خود آمريکا ايجاد مي کنند، جلوگيري کنند. (خبرگزاری صداوسیما 30/ 09/ 96)

کاهش شدید اعتماد شهروندان آمریکایی به ترامپ و گسترش چشمگیر خشونت در جامعه آمریکا ؛ مهم ترین نمونه های تبلیغاتی رسانه ها در خصوص معضلات اجتماعی آمریکاست. پس از اینکه رسانه ها در هفته گذشته بر روی موضوع سوءاستفاده از موقعیت برای آزار جنسی زنان متمرکز شدند، این هفته موضوعات دیگری را در کانون توجه خود قرار دادند از جمله ؛ کاهش شدید اعتماد شهروندان آمریکایی به ترامپ. رسانه ها در این خصوص اعلام کردند: بر اساس جديد‌ترين نظرسنجي بيش از سه چهارم آمريکايي ها معتقدند دونالد ترامپ رئيس جمهور اين کشور به وعده هاي انتخاباتي خود عمل نکرده است.براساس جديد ترين نظرسنجي، فقط کمتر از يک چهارم آمريکايي‌ها معتقدند دونالد ترامپ رئيس جمهور اين کشور به وعده هايي که در جريان رقابت ‌هاي انتخابات رياست جمهوري آمريکا داده بود، عمل کرده است!يکي از وعده‌هاي انتخاباتي دونالد ترامپ، ايجاد تغييرات گسترده در قانون خدمات درماني اوباما بود. تنها نيمي از حاميان حزب جمهوريخواه فکر مي کنند دونالد ترامپ به وعده هاي انتخاباتي اش عمل کرده است.(خبرگزاری صدا و سیما 25/ 09/ 96) و اما در ادامه رییس جمهوری آمریکا در جمع تعدادی از فارغ التحصیلان آمریکایی بر گسترش چشمگیر خشونت در جامعه آمریکا اعتراف کرد. بنا به این گزارش : ترامپ  رئيس جمهور آمريکا در مراسم فارغ التحصيلي در آکادمي ملي اف بي آي با ابراز نگرانی از افزايش خشونت هاي مسلحانه در آمریکا در دو سال اخير، آمريکا شاهد افزايش فاجعه بار تبهکاريهاي خشونت بار است. در دو هزار و پانزده و شانزده، شاهد افزايش پياپي کشتار در حدود نيم قرن اخير بوديم. به آنچه در شيکاگو روي مي دهد نگاه کنيد، در اين شهر چه خبر است؟ براي دومين سال پياپي، هر سه ساعت يک نفر در شيکاگو هدف گلوله قرار مي گيرد. در بالتيمور در شمال پايتخت کشورمان، به طور متوسط هر روز يک نفر به قتل مي رسد.(خبرگزاری صدا و سیما 24/ 09/ 96)

اعتراضات به سیاست های مالیاتی ترامپ مهمترین و ثابت ترین محورهای اقتصادی در هفته های اخیر است. بر این اساس رسانه ها با بازتاب بخشیدن به اظهارات انتقادی برنی سندرز در این باره به نقل لز وی اعلام کردند: در زماني که با نابرابري و تبعيض عظيمي مواجه هستيم، لايحه جمهوريخواهان در زمينه ماليات‌ها بطور ناباورانه اي 83 درصد منفعت را نصيب تنها يک درصد طبقه بالاي جامعه کرده و اين در حالي است که اين لايحه تا پايان دهه اخير، ماليات‌هاي پرداختي از سوي 92 ميليون خانوار طبقه متوسط را افزايش خواهد داد.(خبرگزاری صدا و سیما 28/ 09/ 96)  اين يک پيروزي براي ميلياردرهايي مانند دونالد ترامپ و حاميان مالي ثروتمند ستاد انتخاباتي ترامپ است. در حاليکه اين اتفاق در حقيقت فاجعه اي براي مردم آمريکا به شمار مي آيد. (خبرگزاری صدا و سیما 30/ 09 / 96)

و اما در خصوص چالش های خارجی ترامپ ، با استناد به موضوعات و محورهای مورد بررسی آنچه که کاملا معلوم است افزایش قابل ملاحظه نمونه های چالشی در مناسبات واشنگتن – مسکو است. علت این افزایش قابل ملاحظه چیزی نیست مگر اعلام راهبرد جدید امنیت ملی آمریکا که در آن روسیه به عنوان یک تهدید دیده شده است. بر این اساس هربرت مک ‌مستر مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا : اقدامات روسیه تهدیدی علیه امنیت ملی ایالات متحده تلقی می‌شود،  در سند راهبرد امنیت ملی که اخیرا تهیه شده این موضوع صراحتا مورد توجه قرار گرفته است. اقدامات دولت آمریکا شامل یک پیکار تبلیغاتی پیچیده، شایعه‌پراکنی و ترویج اطلاعات نادرست، تلاش برای قطبی کرده جوامع آزاد و باز و ایجاد رویارویی بین اعضای این جوامع است.( خبرگزاری تسنیم28/ 09/ 96) دیمتری پسکوف سخنگوی کرملین نیز در پاسخ به اظهارات مک مستر گفت: کرملین نمی تواند این مساله را قبول کند که روسیه تهدیدی علیه آمریکا است. در نگاه اول، راهبرد جدید آمریکا یک ماهیت و ذات امپریالیستی دارد و نشانگر فقدان عزم لازم برای تسلیم شدن در برابر چندجانبه گرایی است. ولی این راهبرد جدید باید به طور دقیق مطالعه شود.در راهبرد جدید امنیت ملی آمریکا که دونالد ترامپ ارائه داده، روسیه یکی از تهدیدات مستقیم برای این کشور شناخته شده است.(خبرگزاری تسنیم28/ 09/ 96)

در پایان باید گفت که اختلاف مقامات روسیه و آمریکا فقط به این ختم نمی شود بلکه اختلاف بر سر برجام نیز دیگر موضوعی اختلافی فیمابین است به طوری که وزیر خارجه روسیه در این خصوص اعلام کرد: « اخلال در توافق هسته‌ای ایران به کسانی که به دنبال حل مسئله کره شمالی هستند، پیام بدی ارسال خواهد کرد.» تلاش برای حل مسئله کره شمالی با روش‌های نظامی فاجعه به بار خواهد آورد.(خبرگزاری تسنیم24/ 09/ 96)

پژوهش خبری// پژوهشگر: مرتضی هوشیار

نظر شما