شناسهٔ خبر: 24586552 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

ربیعی: فقر با پاشیدن پول حل نمی‌شود

اقتصاد > بازارکار - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: «ما از بنگاه‌داری باید بیرون آییم، نه این‌که پول را حراج کنیم.»

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین، علی ربیعی در جلسه استضاح خود در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: «فقط 20 سال برنامه می‌خواهد، فقر با پاشیدن پول حل نمی‌شود، همان طور که اشتغال با پاشیدن پول حل نمی‌شود.»

وی افزود: «در حوزه‌های کارگری کارهای زیادی شده است. پیشی گرفتن مزد از تورم، سیاستی بوده که ما اجرا کردیم.»

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: بخشی از وظایف من در صندوق‌ها و شرکت‌ها بوده است. شما اندازه‌ای که این صندوق‌های در اختیار وزارتخانه ما در تولید ناخالص ملی کشور دارد را ببینید. ما در مجموع 1.4 اقتصاد کشور هستیم. شما 17 صندوق دارید که ستادها و نهادها و دستگاه‌های مختلف دارند و من فقط خوشحالم که فقط شستا زیر ذره‌بین است.»

ربیعی تصریح کرد: «از همین‌جاست که ما اصلاح ساختار را شروع کردیم. این افتخاری است که من در این‌جا دنبال کردم.»

وی متذکر شد: «من به عنوان نظریه مبارزه با فساد معتقدم که باید به سمت غیربنگاه‌داری برویم. این همه پرونده رو شد و این همه مسایل رو شد، کدام‌یک به وزارتخانه من مربوط بود؟»

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: «من معتقدم تیم سالمی را داشتم و روندی سالم در این‌جا مشغول به کار بوده است.»

ربیعی تصریح کرد: «من ثبات مدیریت را در سازمان تامین اجتماعی حفظ کردم. من امروز استیضاح می‌شوم به خاطر پرونده‌ای که خودم باز کردم و آژیری که خودم روشن کردم.»

وی خاطرنشان کرد: «ما از بنگاه‌داری باید بیرون آییم، نه این‌که پول را حراج کنیم.»

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: «ما کج‌خصوصی‌سازی را دنبال کردیم. مگر من رفتم این شرکت‌ها را آوردم. 80 درصد سود امروز برای 20 درصدی است که خودمان سرمایه‌گذاری کردیم.»

ربیعی با بیان این‌که من می‌خواهم غل‌وزنجیر شرکت‌ها را از پای نظام رفاهی باز کنم، عنوان کرد: «ما باید به سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها و پول‌افزایی در صندوق‌ها بپردازیم. باید ببینیم کجی از کجا آغاز شد و از همان‌جا کار را شروع کنیم.»

وی خاطرنشان کرد: «من مسوول تثبیت شغل هستم. ما قطعا با تعداد زیاد بیکاری شروع کنیم. ما معالجه کردیم که این شرکت‌ها به بیماری نرسند.»وی خاطرنشان کرد: بنده از آقای لاریجانی در مجلس قبل درخواست برگزاری جلسه غیرعلنی برای توضیح درباره وضعیت صندوق‌ها را مطرح کردم و آنجا شرایط را تشریح کرده و اخطارهای لازم را دادم اما اکنون خودم به دلیل صندوق‌ها استیضاح می‌شوم همان کسی که آژیر داد که این شرایط برای صندوق‌ها به وجود می‌آید.

ربیعی در ادامه با بیان اینکه 90 درصد شرکت‌های تابعه این وزارتخانه در سامانه کداک قابل دسترسی است، گفت: «10 درصد مابقی نیز به سمت شرایط رو به رشد حرکت می‌کند.»

به گفته وی، «یکی از برنامه‌های این وزارتخانه تا شهریور 97، خروج بنگاه‌های کم بازده است چون معتقدم باید از بنگاه‌داری بیرون آید. اصلا مجلس باید به بنده پاداش دهد که برنامه‌ریزی برای خارج کردن صندوق‌ها از بنگاه‌داری دارم.»

ربیعی با تاکید بر اینکه هر یک از کارگران را همچون کارفرمای خود می‌داند، عنوان کرد: «کارهای اقتصادی ما به گونه‌ای بوده که شرکت شستا با میانگین فروش 8800 میلیارد تومان امروز به 21 هزار میلیارد تومان افزایش یافته و سود خالص شستا از 26 هزار میلیارد تومان به 33 هزار و 500 میلیارد تومان سوددهی و ارزش افزایش یافته است.»

وی تصریح کرد: «اگر قرار به کار اقتصادی بود،‌ باید بسیاری از کارگران از شرکت‌های تحت مجموعه خود اخراج می‌کردیم اما ما به فکر تثبیت شرایط بودیم. نمونه بارز آن درباره شرکت ذوب‌آهن است که در زمانی که بنده این وزارتخانه را تحویل گرفتم 8000 نفر پرسنل داشت که این افراد امروز به 16 هزار نفر رسیده است. شرکتی که در سال 94 ، 1300 میلیارد تومان زیان‌دهی داشت و امروز به سودآوری بالغ بر 110 میلیارد تومان رسیده است، آیا این اقدام نادرستی بوده است؟»

ربیعی ادامه داد: «اکنون شرکت‌های زیان‌ده بسیاری وجود دارد که نمونه آن فقط در استان تهران به 34 شرکت زیان‌ده می‌رسد. اگر قرار به کار اقتصادی بود بنده باید کارگران را اخراج می‌کردم اما به فکر تثبیت شرایط و ایجاد شغل بودم.»

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع‌بندی بخش اول صحبت‌هایش، گفت: «این وزارتخانه به دنبال کاهش و نسبی شدن فقر، ایجاد عدالت و افزایش مهارت و توانمندسازی و بهبود شرایط است که فکر می‌کنم با توجه به شرایط توانسته حرکت موفقی داشته باشد.»

 

35225

نظر شما