شناسهٔ خبر: 24585484 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جلسه استیضاح وزیر کار در مجلس؛

ربیعی: مشکل فقر و بیکاری با پول پاشی حل نمی شود

تهران - ایرنا - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: رفع فقر نیاز به برنامه 20 ساله دارد؛ فقر با پاشیدن پول حل نمی شود، همانطور که بیکاری با پاشیدن پول حل نمی شود

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، علی ربیعی روز سه شنبه در جلسه استیضاحش در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در مقام کنشگر اجتماعی با چهار دهه سابقه و پنج سال در وزارت کار درس ها و تجارب ارزشمندی در اختیار دارم که می توانم چالش ها را بدرستی ترسیم کنم.
وی با بیان اینکه مجلس عصاره مجلس است، افزود: مشارکت مردم، سئوال از سوی مجلس و استیضاح، آن چیزی است که از نوجوانی برای آن مبارزه کرده ام و مسیر پیشرفت کشور هم همان است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خطاب به هیات رئیسه مجلس گفت: آنچه که در استیضاح باید مطرح می شد، آن چیزی نبود که باید بر اساس سنت مجلس عمل می شد.
وی با بیان اینکه در 29 مرداد سال 1396 برنامه ای به مجلس ارائه دادم که رای 191 نفری نمایندگان مجلس را به همراه داشت، اضافه کرد: نمایندگان مجلس انحراف مرا از این برنامه ها اعلام کنند؛ با چنین گزاره های کلی نمی توان استیضاح کرد.
ربیعی با تاکید بر ینکه اگر رای نیاورد باز هم سرباز نظام است، خطاب به استیضاح کنندگان اظهار داشت: باید شاخص ها را اعلام کنید که چه درصدی از مشکلات ساختاری و مدیریتی بوده است.
وزیر کار گفت: 90 درصدی مباحثی که موفقان استیضاح در جلسه امروز بیان کردند، مربوط به شرکت های وابسته به وزارت کار بود و باید گفت متاسفانه کارکردهای اجتماعی وزارتخانه مهمی چون تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجموعه ای از شرکت ها چون شستا و نظایر آن تقلیل یافته است.
ربیعی خطاب به نمایندگان گفت: اجازه دهید من نه به عنوان یک وزیر بلکه به عنوان یک کنشگر اجتماعی بگویم که مسایل بنیادینی در پیش داریم؛ بجز سیاست خارجی و خشکسالی که از اهمیت بالایی برخوردار است، مشکلات و آسیب هایی چون عدالت، فقر، آینده ریسک زندگی مردم در قالب صندوق های بازنشستگی و بیکاری مزمن شده در پیش است.
ربیعی به ناآرامی های دی ماه گذشته اشاره کرد و با یادآوری اینکه وزارتخانه متبوعش با امنیتی ترین مسائل سر و کار دارد، گفت: بیشتر دستگیر شدگان در این حوادث دارای شغل بودند؛ اغتشاشات اخیر آژیر بود که تنها به موضوع بیکاری مربوط نبود.

* فقر و بیکاری با پول پاشی حل نمی شود
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: همواره دارای انگیزه و پر توان بودم؛ در حوزه کار و رفاه اجتماعی و تعاون دارای نظریه هستم و تیم خوبی را به کار گرفتم.
ربیعی گفت: وزارتخانه ای که سالانه 300 میلیون بار مراجعه کننده دارد، باید دارای برنامه هایی باشد که ثبات نظام را افزایش دهد.
به گفته وی، اشتغال خرد می تواند فقر مطلق را از بین ببرد که کارهای خوبی در این حوزه و همچنین حوزه تعاون طی پنج سال گذشته انجام شده است.
وی تاکید کرد: وزارتخانه تابع من سیاست های فقر زدایی را در دستور کار قرار داده است؛ فقر زدایی 20سال برنامه نیاز دارد و با پاشیدن پول نمی توان فقر را کاهش داد همانگونه که اشتغال با پاشیدن پول حل نمی شود.

* اصلاح صندوق های بازنشستگی را من مطرح کردم
ربیعی با بیان اینکه اصلاح صندوق های بازنشستگی را برای نخستین بار خود وی مطرح کرده است، گفت: طرح موضوع اصلاح ساختار صندوق ها از دوره حضور وی در این وزارتخانه کلید خورد.
ربیعی با بیان اینکه بخشی از وظایف وی به بهبود وضعیت صندوق های بازنشستگی باز می گردد، اظهار داشت: سهم صندوق ها از اقتصاد کشور حدود 1.4 درصد تولید ناخالص ملی است.
وزیر کار یکی از برنامه ها برای کارآمد کردن صندوق ها را شفاف سازی عنوان کرد و گفت: به عنوان نظریه مبارزه با فساد باید به سمت بنگاهداری برویم.
وی با برشمردن اقدام هایی که طی حضورش در صدر این وزارتخانه انجام داده است، گفت: ارائه برنامه برای کاهش آسیب های اجتماعی به رهبر معظم انقلاب نیز از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح شد.
وی ادامه داد: پیشی گرفتن مزد بر نرخ تورم نخستین بار در دولت تدبیر از سوی وزارتخانه تابع من اتفاق افتاد.
وزاتخانه تابع من شروع شد.

* صندوقی نقشی در پرونده های فساد نداشتند
ربیعی با بیان اینکه بارها مفاسد گوناگونی از سه هزار تا 100 میلیارد تومان افشا شده است، خطاب به نمایندگان مجلس گفت: هیچگاه صندوق های بازنشستگی در این مفاسد نقشی نداشتند چرا این را نمی بینید؟
وی تاکید کرد: روند سالمی در صندوق های بازنشستگی ادامه داشت؛ تیمی که امروز در شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) است از نظر سلامت اقتصادی در بالاترین سطح هستند.
وی گفت: پرونده صندوق های بازشستگی را خودم در مجلس باز کردم؛ آیا باید این پرونده ای که من باز کردم علیه خودم استفاده شود؟

*90درصد شرکتها در بورس هستند
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه هرجا تخلفی بوده، به سرعت با آن مخالفت کرده است، گفت: امروز 90درصد شرکت های زیرمجموعه شستا در بورس هستند و همه اطلاعات آنها در سامانه کدال سازمان بورس بورس قابل دسترسی است.
ربیعی اعلام کرد: تا شهریور 97 شرکت های کم بازده از شستا خارج می شوند و این به معنای آن نیست که این پول را هزینه جاری کنیم؛ این یک پول بین النسلی است و در دیگر شرکت ها سرمایه گذاری خواهد شد.
وی افزود: امروز بهینه سازی سرمایه گذاری را شروع کرده ایم؛ باید در بازار سرمایه حضور داشته باشیم و سه درصد تولید ناخالص ملی را بر عهده بگیریم در حالی که در برخی کشور صندوق ها سهم 100درصدی در تولید ناخالص ملی خود دارند.

* کارگران، کارفرمایان من هستند
ربیعی با بیان اینکه در سال 54 که کارگر کارخانه بوده و همواره با وجود آنکه فردی سیاسی بوده از کارفرما هراس داشت، گفت: بخدا امروز کارگران برای من حکم کارفرما دارند و من از هرگونه اهمالی که در حق آنها شده باشد می هراسم.
وزیر کار تاکید کرد: امروز کارگر را کارفرمای خود می بینم.

* مجلس باید به من پاداش بدهد
ربیعی گفت: بخاطر شفافیت و اینکه به سمت خروج صندوق ها از بنگاهداری حرکت می کنیم، مجلس باید به من پاداش بدهد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: زمانی میزان کل فروش شرکت های وابسته به صندوق ها 8800میلیارد تومان بود اما امروز به 21هزار میلیارد تومان سود خالص رسیده است. آیا اینها اتفاقی بوده یا به دلیل برنامه های شفافی است که ما در دولت تدبیر و امید پیشه کرده ایم.

* وارث شرایط دشواری بودیم
وزیر کار یادآور شد: وقتی که عهده دار وزارت کار شدم، شرایط سختی را تحویل گرفتم؛ صندوق های بازنشستگی سیاست های غلطی را در پیش گرفته بودند اما تا پیش از آن هیچکس صدایش درنیامده بود.
ربیعی واگذاری شرکت های دولتی در قالب رد دیون دولت به تامین اجتماعی و صندوق های بازنشستگی را تا پیش از دولت تدبیر و امید نادرست دانست و گفت: تا آن زمان تنها 19 درصد واگذاری سهام و شرکت های دولتی به بخش خصوصی واقعی انجام شده بود.
وی خطاب به نمایندگان اظهار داشت: اکنون هر اتوبوسی که در جاده تصادف کند، آیا وزارت تعاون مقصر است؟

* 80 درصد سود از 20درصد سرمایه گذاری
وی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با دفاع از عمکرد شرکت های تابعه این وزارتخانه در دوره وزارتش، اظهار داشت: امروز 80درصد سود حاصله، متعلق به 20درصد سرمایه گذاری است که در این دوره انجام شده است.
ربیعی با اشاره به وضعیت نامناسب صندوق بازنشستگی فولاد گفت: صندوق فولاد در بدترین شکل واگذار شد و همه می دانند ما در چه وضعیتی تحویل گرفتیم.
وی یادآور شد: صندوق، شرکتی را به ارزش 2500 میلیارد تومان تحویل گرفت در حالی که اکنون 500 میلیارد تومان هم نمی خرند و ما وارث چنین شرایطی هستیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه قصد دارد سود شرکت ها را به 80 درصد برساند، گفت: می خواهیم صندوق ها را از غل و زنجیر رها کنیم و به سرمایه گذاری در صندوق ها بپردازیم.
ربیعی گفت: اگر قرار بود بدرستی تصمیم گیری نکنیم، امروز با تعداد زیادی بیکار مواجه بودیم؛ تلاش کردیم به زیاندهی نرسیم در حالی که 34 شرکت زیان ده در تهران داریم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ذوب آهن قبل از واگذاری هشت هزار پرسنل داشت اما امروز 16 هزار نفر پرسنل دارد؛ ضرر این شرکت در سال 94 برابر 1300 میلیارد تومان بود اما اکنون به 110 میلیارد تومان سودآوری رسیده است.
ربیعی خطاب به نمایندگان ادامه داد: آیا در موقعیت کنونی شهر اصفهان می توانستیم 10هزار نفر را اخراج کنیم؟ ببینید که چه به ما تحویل دادند و اکنون چه چیز تحویل می گیرند.
وی در پایان بخش نخست دفاع خود اظهار داشت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دوره من برای کاهش فقر و نابرابری، جلوگیری از بین نسلی شدن فقر و کاهش ریسک زندگی من تلاش کرد؛ ما نه تنها ناموفق نبودیم حتی حرکت های سالمی هم داشتیم.

** نرخ افزایش دستمزد بر نرخ تورم پیشی گرفت
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دوم اظهاراتش در جلسه استیضاح گفت: یکی از افتخارات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت تدبیر و امید پیشی گرفتن نرخ افزایش دستمزد بر نرخ تورم بود.
ربیعی در خصوص افزایش دستمزدها در دولت تدبیر و امید گفت: در این دوره توانستیم حداقل ها را به 80درصد دستمزد برسانیم.
ربیعی با بیان اینکه فاصله مزد و تورم در دولت قبل 67درصد رسیده بود، گفت: در این دوره برای افزایش قدرت خرید بازنشستگان و کارگران که طی سال ها کاهش یافته بود، تلاش کردیم.
وی یادآور شد: ما به یکباره نمی توانستیم فاصله یاد شده را درست کنیم اما سیاست این وزارتخانه پیش گرفتن مزد بر نرخ تورم بود که موفق هم شدیم و این موضوعی افتخار آمیز برای من است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: همچنین طی سه سال گذشته تصمیم گرفتیم که حقوق ها پایین را به شکل پلکانی بالا بیاوریم اما هنوز کارگران با زندگی شرافتمندانه فاصله دارند.

* شفاف سازی درباره شستا
ربیعی اظهار داشت: یکی از نمایندگان اعلام کرد که ارزش شرکت تابعه شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) 150 میلیارد دلار است در حالی که این رقم واقعی نبوده و ارزش واقعی این شرکت ها 600 هزار میلیارد تومان است.
وی در خصوص پالایشگاههایی که به تامین اجتماعی واگذار شده است، گفت: ما این پالایشگاه ها را سودآور کردیم و 3 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کردیم؛ تنها در پالایشگاه ستاره خلیج فارس 2 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کردیم.

* به دنبال رفع فقر مطلق و اشتغال فراگیر هستیم
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه دو برنامه رفع فقر مطلق و اشتغال فراگیر را دنبال می کند، از طرح بیمه همگانی و گسترش بیمه سلامت را از برنامه های مهم وزارت کار اعلام کرد و گفت: وزارت کار یکی از بال های مهم برای اجرای طرح بیمه سلامت بود.
وی گفت: طرح تحول سلامت در کشورهای توسعه یافته شکست می خورد اما ما با وجود همه کاستی ها و انتقادات توانستیم آن را اجرایی کنیم.
ربیعی از برنامه ریزی برای رسیدگی به اقشار نیازمند از سال 1398 خبر داد و گفت: اقدام های اولیه این کار از بودجه امسال آغاز شده است.
وی گفت: لایحه حمایتی را در دولت تصویب کردیم و نظام چند لایه حمایتی را جلو بردیم.
وی در عین حال اظهار داشت: وضعیت معیشت کارگران خوب نیست و هنوز دغدغه های زیادی داریم اما مسیر همین است که پیگیری می کنیم.

* مسکن حمایتی دنبال می شود
ربیعی در خصوص وضعیت مسکن کارگران گفت: کارهای خوبی در حوزه مسکن حمایتی انجام شده است و اکنون خانوارهایی که دارای دو معلول به بالا هستند، صاحب مسکن شده اند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تمام تلاش خود را بکار گرفتیم که ریسک زندگی مردم را کاهش دهیم، اظهار داشت: یک انقلاب در کاهش ریسک زندگی مردم در این دولت انجام شده است.
وی با یادآوری اینکه در علم بهداشت و تغذیه هزار روز نخست زندگی هر انسان اهمیت دارد، گفت: این وزارتخانه برنامه حمایت غذایی مادران، غربالگری شنوایی و ژنتیک را انجام می دهد و اکنون نیز 200هزار زن باردار دارای سوء تغذیه مورد حمایت این وزارتخانه قرار دارند.
ربیعی با تاکید بر اینکه بهبود زندگی کارگران را دنبال می کند، ادامه داد: در این مدت قدرت خرید کارگران را بالا بردیم.
وزیر کار در ادامه از برخی مصوبات مجلس گلایه کرد و گفت: بخدا بخاطر برخی از قوانینی که شما لغو کردید، خواب ندارم.

* افزایش تشکل های مردمی و بهبود سیاست های رفاهی
ربیعی در ادامه گفت: در دوره من تعداد تشکل های مردمی 55 درصد افزایش یافت.
وی افزود: با راه اندازی پایگاه اطلاعات ایرانیان توانستیم 23 میلیون خانوار را شناسایی و برای هر خانواده یک شناسنامه رفاهی تهیه کنیم.
وزیر رفاه تاکید کرد: می توانستیم برای اجرای سیاست های رفاهی، پول بپاشیم اما چنین رویه ای نمی تواند فقر را کاهش و رفاه را افزایش دهد.
ربیعی با اشاره به ساماندهی کودکان بازمانده از تحصیل گفت: با سیاست هایی که اتخاذ کردیم، هیچ کودکی از تحصیل باز نمی ماند.
وی گفت: هم اکنون بلوچستان پر از کودک بازمانده از تحصیل است که باید برای آنها کار کنیم.
وی همچنین با حمایت از لایحه مساعدت اجتماعی اظهار داشت: این لایحه ای کم ارزش نیست.

**اقتصاددانان اجتماعی را به وزارتخانه آوردیم
وی از حضور اقتصاد دانان اجتماعی در وزارتخانه حمایت کرد و با اشاره به حضور نوربخش در راس سازمان تامین اجتماعی گفت: وی 25سال در این سازمان حضور داشت؛ آیا جرم است کسی که 25 سال با زوایای سازمان تامین اجتماعی آشنا است در راس این سازمان قرار بگیرد.
ربیعی گفت: با مدیریت صحیح حتی یکروز حقوق عقب افتاده نداشتیم و حتی این ماه توانستیم 11هزار میلیارد تومان برای تجدید تجهیزات برای این سازمان تخصیص دهیم.

**در زمینه اشتغال احساس وظیفه می کنم
وزیر کار گفت: از روزی که مسئولیت این وزارتخانه را پذیرفتم، در زمینه اشتغال احساس وظیفه می کنم اما آیا با فردی که مسئولیت می پذیرد، باید چنین کنید؟
ربیعی اظهار داشت: دولت برنامه های متعدد اشتغال را پیگیری می کند؛ بخشی از اشتغال باید از رشد اقتصادی و بزرگ شدن کیک اقتصادی حاصل شود.
وی همچینن در خصوص سیاست های تثبیت اشتغال گفت: با چنین سیاستی توانستیم از ریزش 300هزار نیروی کار جلوگیری کنیم.
وی با اشاره به برنامه دولت در زمینه اشتغال روستایی گفت: چه من باشم چه نباشم، این سیاست ها برای توسعه اشتغال در روستاها باید به پیش برود.
ربیعی گفت: 50کارشناس معتبر ایرانی روی موضوع اشتغال فراگیر در ایران کار کرده اند و من یقین دارم این سیاست ها به بار می نشیند.
وی در خصوص نوع اشتغالی که ایجاد شده است، گفت: با اینکه سالانه 650 هزار شغل در چند سال اخیر ایجاد شده است اما بسیاری از این مشاغل پایدار نیست که باید روی پایداری آن کار کنیم.
وی گفت: در دوران رکود باید 1.2 تا 2.1 تولید ناخالص داخلی برای توسعه بازار کار تخصیص یابد که ما چنین نکردیم.
ربیعی وجود انبوه بیکاران را ناشی از غلفت در سال های گذشته دانست و گفت: با چنین حجمی از بیکاری، وزارتخانه متهم می شود؛ اگر امروز بیکاری داریم، به این دلیل است که نظام تامین مالی و سیاست های اشتغال نداشتیم.
وی با اشاره به اینکه سند اشتغال در این دولت آماده شده است، به تخصیص 20هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح اشتغال فراگیر اشاره کرد و گفت: خوشبختانه توانسته ایم زیرساخت ها را آماده کنیم و در سال های آتی شاهد آنها خواهیم بود.
ربیعی در ادامه بر افزایش کیفیت اشتغال ایجاد شده و پایداری آن تاکید کرد و گفت: امروز مردم کردستان دارای انیستیتوی بازی رایانه ای و مردم خراسان رضوی و آذربایجان شرقی دارای انیستیتوی چرم هستند.
وزیر کار مسئولیت این وزارتخانه را تنظیم روابط کار دانست و گفت: اگر می خواهیم اشتغال ایجاد کنیم باید روی ساختارها کار کنیم.
وی بحران صندوق های بیمه ای را ناشی از تصمیمات دولت و مجلس دانست و اظهار داشت: برخی از نمایندگان می گویند چرا از بانک رفاه وام گرفته اید؟ آیا می توانیم روی تصمیم های بزرگ نظیر افزایش سن بازنشستگی در صندوق ها با هم تصمیم گیری کنیم؟ چنینی تصمیم هایی نیاز به حمایت دولت و مجلس دارد و به تنهایی نمی توان آن را اتخاذ کرد.
ربیعی خطاب به نمایندگان گفت: چرا روی روند ها تفسیر نمی کنید برعکس روی یک خبر یا یک عکس تصمیم گیری می کنید؟
وی در خصوص هواپیمایی آسمان که به شستا تعلق دارد، گفت: آیا من آسمان یا شرکت رجا را زیر مجموعه شستا کردم؟ الان بخواهم رجا را بفروشم چه کسی این شرکت را می خرد؟
وی توضیح داد: هم اکنون از بازار سرمایه بین المللی دعوت کرده ام که به کشور بیایند تا این وزارتخانه از بنگاهداری خارج شود.
ربیعی درباره حادثه هواپیمای مسیر تهران - یاسوج که اوایل اسفند ماه روی داد، گفت: هواپیمای یاد شده از سال 1396 مجوز پرواز داشته است؛ خلبان این هواپیما سال 88جراحی قلب باز داشت و از سال 89 اجازه پرواز داشته است.
ربیعی ادامه داد: به جای اینکه علت سانحه پیگیری شود، می روند روی مدیریت فرد تاکید می کنند.
وی گفت: زمانی هواپیمایی آسمان 1250میلیارد تومان بدهی داشت که امروز به 900 میلیارد تومان تقلیل یافته است. همچنین این شرکت روزی هفت پرواز داشت که امروز به 25فروند رسیده است.

*سهم تعاون در اقتصاد به 6 درصد رسیده است
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سهم بخش تعاون از اقتصاد کشور در سال 1389 برابر با 2.6 درصد بود که اکنون به حدود 6 درصد رسیده است.
ربیعی گفت: در صورتی که سهام عدالت را در نظر بگیریم، سهم بخش تعاون بیشتر می شود.
ربیعی در پاسخ به افرادی که می گویند چرا سهم بخش تعاون از اقتصاد افزایش نیافته است، گفت: مگر کیک اقتصاد بزرگ شده است که سهم بخش تعاون افزایش یابد؟ آیا سهم بخش خصوصی به 25 درصد رسیده است که سهم تعاون در اقتصاد کشور به 25درصد رسیده باشد؟


* هرگز از اصول خود عدول نکردم
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش سوم دفاع خود در پاسخ به یکی از نمایندگان که مدعی شده بود وی در ستاد میر حسین موسوی بود اما بعدها اعلام کرد که نفوذی نظام در ستاد بوده است، گفت: من علی ربیعی هستم؛ کارگری که در انقلاب حضور داشتم و امروز مفتخرم که بهترین رابطه را با معلولان دارم از اموال کارگر و کارفرما پشتیبانی می کنم و هرگز در زندگی از اصول خود عدول نکرده ام.
ربیعی همچنین گفت: خطایی که دولت های قبل انجام داده بودند، من باید اصلاح کنم؛ اگر به برخی افراد باج می دادم، امروز این بلا سرم نمی آمد؛ شرکت های وابسته به صندوق ها برای من بلا شده است.
وی با اشاره به حضور نوربخش در راس سازمان تامین اجتماعی خطاب به نمایندگان اظهار داشت: سال 93 صندوق تامین اجتماعی 5500 میلیارد تومان افزایش سرمایه داشت. چرا این را نمی بینید؟
وی لازمه دموکراسی را گفت و گو دانست و گفت: در دموکراسی گروههای مختلف در کنار هم می نشینند و با هم گفت و گو می کنند.
وی در خصوص شرکت های واگذار شده به صندوق تامین اجتماعی گفت: گویا در برخی از این شرکت ها بمب کار گذاشته بودند؛ آیا این ناشی از ناکارآمدی من است؟
وی در پاسخ به یکی از نمایندگان که به مسکن ربیعی اشاره کرده بود، گفت: خانه ای داشتم که خودم آن را سال 70 ساخته بودم و به دلیل اینکه با فرزندانم زندگی می کنم و جا برایمان کم بود آن را به اجاره دادم و مبلغی را به آن اضافه کردم و آپارتمانی بزرگتر را اجاره کردم.
وی گفت: برای استیضاح من فرد متخلفی که به دادگاه معرفی شده بود کمپین «نه به ربیعی» راه انداخته است که نام او را به هیات رئیسه مجلس خواهم داد.
ربیعی گفت: اگر از جناح چپ استخدام کنم، به من خرده می گیرند، اگر از اصولگرا نوعی دیگر؛ اگر در کنار مردم غمخواری کنی ایراد می گیرند و اگر نکنی باز هم در این مورد تو را محکوم می کنند.
وی گفت: مادر من لر چگینی و پدرم ترک زبان بود؛ بنابراین من هیچگاه به هیچ قومیتی واکنش منفی نداشته ام؛ حتی اگر شامی به منزل ببرم آن را از جیب خود می پردازم؛ آیا وزارتخانه تابع من فساد زا بوده یا جلوی فساد را گرفته است؟
ربیعی با حمایت از مدیر کنونی بانک رفاه کارگران اظهار داشت: این فرد عضو هیات علمی دانشگاه بود و چهار بانک دیگر او را می خواستند اما من موافق نکردم.

* عذرخواهی بابت حوادث سانچی، پرواز یاسوج و معدن یورت
وی در پاسخ به نقد یکی از نمایندگان که چرا بابت سقوط هواپیما در یاسوج و غرق شدن کشتی سانچی عذر خواهی نکرده است، گفت: بارها از اتفاقی که در کشتی سانچی، معدن یورت و هواپیمایی آسمان رخ داد، عذرخواهی کرده ام.
ربیعی گفت: تمام سرنشینان هواپیمایی آسمان بیمه بودند و متاسفانه به دلیل کم اطلاعی، برخی از نمایندگان اعلام می کنند که بیمه نبودند.
ربیعی با یادآوری اینکه این بنگاهها به مجموعه وزارت کار تحمیل شده اند، گفت: اگر رای نیاوردم باز هم دست شما را می بوسم و در کنار نظام خواهم ماند.
وی گفت: اداره کردن سخت است. خصلتی دارم که از مادرم به ارث برده ام؛ مادرم هیچگاه به همسایه ای نه نمی گفت و وقتی همسایه ها چیزی از او می خواستند آن را از همسایه دیگر قرض می گرفت برای اینکه به دیگری پاسخ منفی ندهد.
وی گفت: دلم می خواهد توان ساختن بیمارستان در همه شهرها را داشتم؛ ورزشگاه در همه شهرها درست می کردم تا فرزندان کارگران در آن بازی می کردند. اگر نمی توانیم کارهای زیادی انجام دهیم، به حساب بدقولی من نگذارید بلکه این به دلیل نبود سرمایه های کافی است.

**نیروی جوان و خوش فکر در وزارتخانه گمارده ام
وی با حمایت از مدیران جوان، خوش فکر و دلسوز در وزارت کار اظهار داشت: رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور فردی مطلع و جامعه شناسی حاذق است؛ احمد میدری معاون رفاه، عیسی منصوری معاون اشتغال و علی سرزعیم معاون اقتصادی وزارت کار همه از افراد، دلسوز و خوش فکر هستند؛ این وزارتخانه نهادی اقتصادی و اجتماعی است و باید کسانی در آن مسئولیت بر عهده بگیرند که به اقتصاد اجتماعی واقف باشند.
وی همچنین به نماینده ای که به وی تهمت لابی گری زده بود گفت: واقعاً امروز حرف های خوبی زده نشد؛ این حرف ها به دور از انصاف بود.
به گزارش ایرنا، پس از اظهار نظر موافقان و مخالفان ربیعی، طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به رای گذاشته شد و در نهایت از مجموع 253 رای ماخوذه 126 نماینده رای موافق ، 124 نماینده رای مخالف و دو نماینده رای ممتنع دادند و یک رای نیز باطله بود؛ به این ترتیب مجلس شورای اسلامی رای اعتماد خود به ربیعی را برای بار دوم تمدید کرد.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*9123*2025

انتهای پیام /*

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، علی ربیعی روز سه شنبه در جلسه استیضاحش در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در مقام کنشگر اجتماعی با چهار دهه سابقه و پنج سال در وزارت کار درس ها و تجارب ارزشمندی در اختیار دارم که می توانم چالش ها را بدرستی ترسیم کنم.
وی با بیان اینکه مجلس عصاره مجلس است، افزود: مشارکت مردم، سئوال از سوی مجلس و استیضاح، آن چیزی است که از نوجوانی برای آن مبارزه کرده ام و مسیر پیشرفت کشور هم همان است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خطاب به هیات رئیسه مجلس گفت: آنچه که در استیضاح باید مطرح می شد، آن چیزی نبود که باید بر اساس سنت مجلس عمل می شد.
وی با بیان اینکه در 29 مرداد سال 1396 برنامه ای به مجلس ارائه دادم که رای 191 نفری نمایندگان مجلس را به همراه داشت، اضافه کرد: نمایندگان مجلس انحراف مرا از این برنامه ها اعلام کنند؛ با چنین گزاره های کلی نمی توان استیضاح کرد.
ربیعی با تاکید بر ینکه اگر رای نیاورد باز هم سرباز نظام است، خطاب به استیضاح کنندگان اظهار داشت: باید شاخص ها را اعلام کنید که چه درصدی از مشکلات ساختاری و مدیریتی بوده است.
وزیر کار گفت: 90 درصدی مباحثی که موفقان استیضاح در جلسه امروز بیان کردند، مربوط به شرکت های وابسته به وزارت کار بود و باید گفت متاسفانه کارکردهای اجتماعی وزارتخانه مهمی چون تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجموعه ای از شرکت ها چون شستا و نظایر آن تقلیل یافته است.
ربیعی خطاب به نمایندگان گفت: اجازه دهید من نه به عنوان یک وزیر بلکه به عنوان یک کنشگر اجتماعی بگویم که مسایل بنیادینی در پیش داریم؛ بجز سیاست خارجی و خشکسالی که از اهمیت بالایی برخوردار است، مشکلات و آسیب هایی چون عدالت، فقر، آینده ریسک زندگی مردم در قالب صندوق های بازنشستگی و بیکاری مزمن شده در پیش است.
ربیعی به ناآرامی های دی ماه گذشته اشاره کرد و با یادآوری اینکه وزارتخانه متبوعش با امنیتی ترین مسائل سر و کار دارد، گفت: بیشتر دستگیر شدگان در این حوادث دارای شغل بودند؛ اغتشاشات اخیر آژیر بود که تنها به موضوع بیکاری مربوط نبود.

* فقر و بیکاری با پول پاشی حل نمی شود
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: همواره دارای انگیزه و پر توان بودم؛ در حوزه کار و رفاه اجتماعی و تعاون دارای نظریه هستم و تیم خوبی را به کار گرفتم.
ربیعی گفت: وزارتخانه ای که سالانه 300 میلیون بار مراجعه کننده دارد، باید دارای برنامه هایی باشد که ثبات نظام را افزایش دهد.
به گفته وی، اشتغال خرد می تواند فقر مطلق را از بین ببرد که کارهای خوبی در این حوزه و همچنین حوزه تعاون طی پنج سال گذشته انجام شده است.
وی تاکید کرد: وزارتخانه تابع من سیاست های فقر زدایی را در دستور کار قرار داده است؛ فقر زدایی 20سال برنامه نیاز دارد و با پاشیدن پول نمی توان فقر را کاهش داد همانگونه که اشتغال با پاشیدن پول حل نمی شود.

* اصلاح صندوق های بازنشستگی را من مطرح کردم
ربیعی با بیان اینکه اصلاح صندوق های بازنشستگی را برای نخستین بار خود وی مطرح کرده است، گفت: طرح موضوع اصلاح ساختار صندوق ها از دوره حضور وی در این وزارتخانه کلید خورد.
ربیعی با بیان اینکه بخشی از وظایف وی به بهبود وضعیت صندوق های بازنشستگی باز می گردد، اظهار داشت: سهم صندوق ها از اقتصاد کشور حدود 1.4 درصد تولید ناخالص ملی است.
وزیر کار یکی از برنامه ها برای کارآمد کردن صندوق ها را شفاف سازی عنوان کرد و گفت: به عنوان نظریه مبارزه با فساد باید به سمت بنگاهداری برویم.
وی با برشمردن اقدام هایی که طی حضورش در صدر این وزارتخانه انجام داده است، گفت: ارائه برنامه برای کاهش آسیب های اجتماعی به رهبر معظم انقلاب نیز از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح شد.
وی ادامه داد: پیشی گرفتن مزد بر نرخ تورم نخستین بار در دولت تدبیر از سوی وزارتخانه تابع من اتفاق افتاد.
وزاتخانه تابع من شروع شد.

* صندوقی نقشی در پرونده های فساد نداشتند
ربیعی با بیان اینکه بارها مفاسد گوناگونی از سه هزار تا 100 میلیارد تومان افشا شده است، خطاب به نمایندگان مجلس گفت: هیچگاه صندوق های بازنشستگی در این مفاسد نقشی نداشتند چرا این را نمی بینید؟
وی تاکید کرد: روند سالمی در صندوق های بازنشستگی ادامه داشت؛ تیمی که امروز در شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) است از نظر سلامت اقتصادی در بالاترین سطح هستند.
وی گفت: پرونده صندوق های بازشستگی را خودم در مجلس باز کردم؛ آیا باید این پرونده ای که من باز کردم علیه خودم استفاده شود؟

*90درصد شرکتها در بورس هستند
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه هرجا تخلفی بوده، به سرعت با آن مخالفت کرده است، گفت: امروز 90درصد شرکت های زیرمجموعه شستا در بورس هستند و همه اطلاعات آنها در سامانه کدال سازمان بورس بورس قابل دسترسی است.
ربیعی اعلام کرد: تا شهریور 97 شرکت های کم بازده از شستا خارج می شوند و این به معنای آن نیست که این پول را هزینه جاری کنیم؛ این یک پول بین النسلی است و در دیگر شرکت ها سرمایه گذاری خواهد شد.
وی افزود: امروز بهینه سازی سرمایه گذاری را شروع کرده ایم؛ باید در بازار سرمایه حضور داشته باشیم و سه درصد تولید ناخالص ملی را بر عهده بگیریم در حالی که در برخی کشور صندوق ها سهم 100درصدی در تولید ناخالص ملی خود دارند.

* کارگران، کارفرمایان من هستند
ربیعی با بیان اینکه در سال 54 که کارگر کارخانه بوده و همواره با وجود آنکه فردی سیاسی بوده از کارفرما هراس داشت، گفت: بخدا امروز کارگران برای من حکم کارفرما دارند و من از هرگونه اهمالی که در حق آنها شده باشد می هراسم.
وزیر کار تاکید کرد: امروز کارگر را کارفرمای خود می بینم.

* مجلس باید به من پاداش بدهد
ربیعی گفت: بخاطر شفافیت و اینکه به سمت خروج صندوق ها از بنگاهداری حرکت می کنیم، مجلس باید به من پاداش بدهد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: زمانی میزان کل فروش شرکت های وابسته به صندوق ها 8800میلیارد تومان بود اما امروز به 21هزار میلیارد تومان سود خالص رسیده است. آیا اینها اتفاقی بوده یا به دلیل برنامه های شفافی است که ما در دولت تدبیر و امید پیشه کرده ایم.

* وارث شرایط دشواری بودیم
وزیر کار یادآور شد: وقتی که عهده دار وزارت کار شدم، شرایط سختی را تحویل گرفتم؛ صندوق های بازنشستگی سیاست های غلطی را در پیش گرفته بودند اما تا پیش از آن هیچکس صدایش درنیامده بود.
ربیعی واگذاری شرکت های دولتی در قالب رد دیون دولت به تامین اجتماعی و صندوق های بازنشستگی را تا پیش از دولت تدبیر و امید نادرست دانست و گفت: تا آن زمان تنها 19 درصد واگذاری سهام و شرکت های دولتی به بخش خصوصی واقعی انجام شده بود.
وی خطاب به نمایندگان اظهار داشت: اکنون هر اتوبوسی که در جاده تصادف کند، آیا وزارت تعاون مقصر است؟

* 80 درصد سود از 20درصد سرمایه گذاری
وی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با دفاع از عمکرد شرکت های تابعه این وزارتخانه در دوره وزارتش، اظهار داشت: امروز 80درصد سود حاصله، متعلق به 20درصد سرمایه گذاری است که در این دوره انجام شده است.
ربیعی با اشاره به وضعیت نامناسب صندوق بازنشستگی فولاد گفت: صندوق فولاد در بدترین شکل واگذار شد و همه می دانند ما در چه وضعیتی تحویل گرفتیم.
وی یادآور شد: صندوق، شرکتی را به ارزش 2500 میلیارد تومان تحویل گرفت در حالی که اکنون 500 میلیارد تومان هم نمی خرند و ما وارث چنین شرایطی هستیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه قصد دارد سود شرکت ها را به 80 درصد برساند، گفت: می خواهیم صندوق ها را از غل و زنجیر رها کنیم و به سرمایه گذاری در صندوق ها بپردازیم.
ربیعی گفت: اگر قرار بود بدرستی تصمیم گیری نکنیم، امروز با تعداد زیادی بیکار مواجه بودیم؛ تلاش کردیم به زیاندهی نرسیم در حالی که 34 شرکت زیان ده در تهران داریم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ذوب آهن قبل از واگذاری هشت هزار پرسنل داشت اما امروز 16 هزار نفر پرسنل دارد؛ ضرر این شرکت در سال 94 برابر 1300 میلیارد تومان بود اما اکنون به 110 میلیارد تومان سودآوری رسیده است.
ربیعی خطاب به نمایندگان ادامه داد: آیا در موقعیت کنونی شهر اصفهان می توانستیم 10هزار نفر را اخراج کنیم؟ ببینید که چه به ما تحویل دادند و اکنون چه چیز تحویل می گیرند.
وی در پایان بخش نخست دفاع خود اظهار داشت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دوره من برای کاهش فقر و نابرابری، جلوگیری از بین نسلی شدن فقر و کاهش ریسک زندگی من تلاش کرد؛ ما نه تنها ناموفق نبودیم حتی حرکت های سالمی هم داشتیم.

** نرخ افزایش دستمزد بر نرخ تورم پیشی گرفت
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دوم اظهاراتش در جلسه استیضاح گفت: یکی از افتخارات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت تدبیر و امید پیشی گرفتن نرخ افزایش دستمزد بر نرخ تورم بود.
ربیعی در خصوص افزایش دستمزدها در دولت تدبیر و امید گفت: در این دوره توانستیم حداقل ها را به 80درصد دستمزد برسانیم.
ربیعی با بیان اینکه فاصله مزد و تورم در دولت قبل 67درصد رسیده بود، گفت: در این دوره برای افزایش قدرت خرید بازنشستگان و کارگران که طی سال ها کاهش یافته بود، تلاش کردیم.
وی یادآور شد: ما به یکباره نمی توانستیم فاصله یاد شده را درست کنیم اما سیاست این وزارتخانه پیش گرفتن مزد بر نرخ تورم بود که موفق هم شدیم و این موضوعی افتخار آمیز برای من است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: همچنین طی سه سال گذشته تصمیم گرفتیم که حقوق ها پایین را به شکل پلکانی بالا بیاوریم اما هنوز کارگران با زندگی شرافتمندانه فاصله دارند.

* شفاف سازی درباره شستا
ربیعی اظهار داشت: یکی از نمایندگان اعلام کرد که ارزش شرکت تابعه شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) 150 میلیارد دلار است در حالی که این رقم واقعی نبوده و ارزش واقعی این شرکت ها 600 هزار میلیارد تومان است.
وی در خصوص پالایشگاههایی که به تامین اجتماعی واگذار شده است، گفت: ما این پالایشگاه ها را سودآور کردیم و 3 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کردیم؛ تنها در پالایشگاه ستاره خلیج فارس 2 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کردیم.

* به دنبال رفع فقر مطلق و اشتغال فراگیر هستیم
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه دو برنامه رفع فقر مطلق و اشتغال فراگیر را دنبال می کند، از طرح بیمه همگانی و گسترش بیمه سلامت را از برنامه های مهم وزارت کار اعلام کرد و گفت: وزارت کار یکی از بال های مهم برای اجرای طرح بیمه سلامت بود.
وی گفت: طرح تحول سلامت در کشورهای توسعه یافته شکست می خورد اما ما با وجود همه کاستی ها و انتقادات توانستیم آن را اجرایی کنیم.
ربیعی از برنامه ریزی برای رسیدگی به اقشار نیازمند از سال 1398 خبر داد و گفت: اقدام های اولیه این کار از بودجه امسال آغاز شده است.
وی گفت: لایحه حمایتی را در دولت تصویب کردیم و نظام چند لایه حمایتی را جلو بردیم.
وی در عین حال اظهار داشت: وضعیت معیشت کارگران خوب نیست و هنوز دغدغه های زیادی داریم اما مسیر همین است که پیگیری می کنیم.

* مسکن حمایتی دنبال می شود
ربیعی در خصوص وضعیت مسکن کارگران گفت: کارهای خوبی در حوزه مسکن حمایتی انجام شده است و اکنون خانوارهایی که دارای دو معلول به بالا هستند، صاحب مسکن شده اند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تمام تلاش خود را بکار گرفتیم که ریسک زندگی مردم را کاهش دهیم، اظهار داشت: یک انقلاب در کاهش ریسک زندگی مردم در این دولت انجام شده است.
وی با یادآوری اینکه در علم بهداشت و تغذیه هزار روز نخست زندگی هر انسان اهمیت دارد، گفت: این وزارتخانه برنامه حمایت غذایی مادران، غربالگری شنوایی و ژنتیک را انجام می دهد و اکنون نیز 200هزار زن باردار دارای سوء تغذیه مورد حمایت این وزارتخانه قرار دارند.
ربیعی با تاکید بر اینکه بهبود زندگی کارگران را دنبال می کند، ادامه داد: در این مدت قدرت خرید کارگران را بالا بردیم.
وزیر کار در ادامه از برخی مصوبات مجلس گلایه کرد و گفت: بخدا بخاطر برخی از قوانینی که شما لغو کردید، خواب ندارم.

* افزایش تشکل های مردمی و بهبود سیاست های رفاهی
ربیعی در ادامه گفت: در دوره من تعداد تشکل های مردمی 55 درصد افزایش یافت.
وی افزود: با راه اندازی پایگاه اطلاعات ایرانیان توانستیم 23 میلیون خانوار را شناسایی و برای هر خانواده یک شناسنامه رفاهی تهیه کنیم.
وزیر رفاه تاکید کرد: می توانستیم برای اجرای سیاست های رفاهی، پول بپاشیم اما چنین رویه ای نمی تواند فقر را کاهش و رفاه را افزایش دهد.
ربیعی با اشاره به ساماندهی کودکان بازمانده از تحصیل گفت: با سیاست هایی که اتخاذ کردیم، هیچ کودکی از تحصیل باز نمی ماند.
وی گفت: هم اکنون بلوچستان پر از کودک بازمانده از تحصیل است که باید برای آنها کار کنیم.
وی همچنین با حمایت از لایحه مساعدت اجتماعی اظهار داشت: این لایحه ای کم ارزش نیست.

**اقتصاددانان اجتماعی را به وزارتخانه آوردیم
وی از حضور اقتصاد دانان اجتماعی در وزارتخانه حمایت کرد و با اشاره به حضور نوربخش در راس سازمان تامین اجتماعی گفت: وی 25سال در این سازمان حضور داشت؛ آیا جرم است کسی که 25 سال با زوایای سازمان تامین اجتماعی آشنا است در راس این سازمان قرار بگیرد.
ربیعی گفت: با مدیریت صحیح حتی یکروز حقوق عقب افتاده نداشتیم و حتی این ماه توانستیم 11هزار میلیارد تومان برای تجدید تجهیزات برای این سازمان تخصیص دهیم.

**در زمینه اشتغال احساس وظیفه می کنم
وزیر کار گفت: از روزی که مسئولیت این وزارتخانه را پذیرفتم، در زمینه اشتغال احساس وظیفه می کنم اما آیا با فردی که مسئولیت می پذیرد، باید چنین کنید؟
ربیعی اظهار داشت: دولت برنامه های متعدد اشتغال را پیگیری می کند؛ بخشی از اشتغال باید از رشد اقتصادی و بزرگ شدن کیک اقتصادی حاصل شود.
وی همچینن در خصوص سیاست های تثبیت اشتغال گفت: با چنین سیاستی توانستیم از ریزش 300هزار نیروی کار جلوگیری کنیم.
وی با اشاره به برنامه دولت در زمینه اشتغال روستایی گفت: چه من باشم چه نباشم، این سیاست ها برای توسعه اشتغال در روستاها باید به پیش برود.
ربیعی گفت: 50کارشناس معتبر ایرانی روی موضوع اشتغال فراگیر در ایران کار کرده اند و من یقین دارم این سیاست ها به بار می نشیند.
وی در خصوص نوع اشتغالی که ایجاد شده است، گفت: با اینکه سالانه 650 هزار شغل در چند سال اخیر ایجاد شده است اما بسیاری از این مشاغل پایدار نیست که باید روی پایداری آن کار کنیم.
وی گفت: در دوران رکود باید 1.2 تا 2.1 تولید ناخالص داخلی برای توسعه بازار کار تخصیص یابد که ما چنین نکردیم.
ربیعی وجود انبوه بیکاران را ناشی از غلفت در سال های گذشته دانست و گفت: با چنین حجمی از بیکاری، وزارتخانه متهم می شود؛ اگر امروز بیکاری داریم، به این دلیل است که نظام تامین مالی و سیاست های اشتغال نداشتیم.
وی با اشاره به اینکه سند اشتغال در این دولت آماده شده است، به تخصیص 20هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح اشتغال فراگیر اشاره کرد و گفت: خوشبختانه توانسته ایم زیرساخت ها را آماده کنیم و در سال های آتی شاهد آنها خواهیم بود.
ربیعی در ادامه بر افزایش کیفیت اشتغال ایجاد شده و پایداری آن تاکید کرد و گفت: امروز مردم کردستان دارای انیستیتوی بازی رایانه ای و مردم خراسان رضوی و آذربایجان شرقی دارای انیستیتوی چرم هستند.
وزیر کار مسئولیت این وزارتخانه را تنظیم روابط کار دانست و گفت: اگر می خواهیم اشتغال ایجاد کنیم باید روی ساختارها کار کنیم.
وی بحران صندوق های بیمه ای را ناشی از تصمیمات دولت و مجلس دانست و اظهار داشت: برخی از نمایندگان می گویند چرا از بانک رفاه وام گرفته اید؟ آیا می توانیم روی تصمیم های بزرگ نظیر افزایش سن بازنشستگی در صندوق ها با هم تصمیم گیری کنیم؟ چنینی تصمیم هایی نیاز به حمایت دولت و مجلس دارد و به تنهایی نمی توان آن را اتخاذ کرد.
ربیعی خطاب به نمایندگان گفت: چرا روی روند ها تفسیر نمی کنید برعکس روی یک خبر یا یک عکس تصمیم گیری می کنید؟
وی در خصوص هواپیمایی آسمان که به شستا تعلق دارد، گفت: آیا من آسمان یا شرکت رجا را زیر مجموعه شستا کردم؟ الان بخواهم رجا را بفروشم چه کسی این شرکت را می خرد؟
وی توضیح داد: هم اکنون از بازار سرمایه بین المللی دعوت کرده ام که به کشور بیایند تا این وزارتخانه از بنگاهداری خارج شود.
ربیعی درباره حادثه هواپیمای مسیر تهران - یاسوج که اوایل اسفند ماه روی داد، گفت: هواپیمای یاد شده از سال 1396 مجوز پرواز داشته است؛ خلبان این هواپیما سال 88جراحی قلب باز داشت و از سال 89 اجازه پرواز داشته است.
ربیعی ادامه داد: به جای اینکه علت سانحه پیگیری شود، می روند روی مدیریت فرد تاکید می کنند.
وی گفت: زمانی هواپیمایی آسمان 1250میلیارد تومان بدهی داشت که امروز به 900 میلیارد تومان تقلیل یافته است. همچنین این شرکت روزی هفت پرواز داشت که امروز به 25فروند رسیده است.

*سهم تعاون در اقتصاد به 6 درصد رسیده است
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سهم بخش تعاون از اقتصاد کشور در سال 1389 برابر با 2.6 درصد بود که اکنون به حدود 6 درصد رسیده است.
ربیعی گفت: در صورتی که سهام عدالت را در نظر بگیریم، سهم بخش تعاون بیشتر می شود.
ربیعی در پاسخ به افرادی که می گویند چرا سهم بخش تعاون از اقتصاد افزایش نیافته است، گفت: مگر کیک اقتصاد بزرگ شده است که سهم بخش تعاون افزایش یابد؟ آیا سهم بخش خصوصی به 25 درصد رسیده است که سهم تعاون در اقتصاد کشور به 25درصد رسیده باشد؟


* هرگز از اصول خود عدول نکردم
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش سوم دفاع خود در پاسخ به یکی از نمایندگان که مدعی شده بود وی در ستاد میر حسین موسوی بود اما بعدها اعلام کرد که نفوذی نظام در ستاد بوده است، گفت: من علی ربیعی هستم؛ کارگری که در انقلاب حضور داشتم و امروز مفتخرم که بهترین رابطه را با معلولان دارم از اموال کارگر و کارفرما پشتیبانی می کنم و هرگز در زندگی از اصول خود عدول نکرده ام.
ربیعی همچنین گفت: خطایی که دولت های قبل انجام داده بودند، من باید اصلاح کنم؛ اگر به برخی افراد باج می دادم، امروز این بلا سرم نمی آمد؛ شرکت های وابسته به صندوق ها برای من بلا شده است.
وی با اشاره به حضور نوربخش در راس سازمان تامین اجتماعی خطاب به نمایندگان اظهار داشت: سال 93 صندوق تامین اجتماعی 5500 میلیارد تومان افزایش سرمایه داشت. چرا این را نمی بینید؟
وی لازمه دموکراسی را گفت و گو دانست و گفت: در دموکراسی گروههای مختلف در کنار هم می نشینند و با هم گفت و گو می کنند.
وی در خصوص شرکت های واگذار شده به صندوق تامین اجتماعی گفت: گویا در برخی از این شرکت ها بمب کار گذاشته بودند؛ آیا این ناشی از ناکارآمدی من است؟
وی در پاسخ به یکی از نمایندگان که به مسکن ربیعی اشاره کرده بود، گفت: خانه ای داشتم که خودم آن را سال 70 ساخته بودم و به دلیل اینکه با فرزندانم زندگی می کنم و جا برایمان کم بود آن را به اجاره دادم و مبلغی را به آن اضافه کردم و آپارتمانی بزرگتر را اجاره کردم.
وی گفت: برای استیضاح من فرد متخلفی که به دادگاه معرفی شده بود کمپین «نه به ربیعی» راه انداخته است که نام او را به هیات رئیسه مجلس خواهم داد.
ربیعی گفت: اگر از جناح چپ استخدام کنم، به من خرده می گیرند، اگر از اصولگرا نوعی دیگر؛ اگر در کنار مردم غمخواری کنی ایراد می گیرند و اگر نکنی باز هم در این مورد تو را محکوم می کنند.
وی گفت: مادر من لر چگینی و پدرم ترک زبان بود؛ بنابراین من هیچگاه به هیچ قومیتی واکنش منفی نداشته ام؛ حتی اگر شامی به منزل ببرم آن را از جیب خود می پردازم؛ آیا وزارتخانه تابع من فساد زا بوده یا جلوی فساد را گرفته است؟
ربیعی با حمایت از مدیر کنونی بانک رفاه کارگران اظهار داشت: این فرد عضو هیات علمی دانشگاه بود و چهار بانک دیگر او را می خواستند اما من موافق نکردم.

* عذرخواهی بابت حوادث سانچی، پرواز یاسوج و معدن یورت
وی در پاسخ به نقد یکی از نمایندگان که چرا بابت سقوط هواپیما در یاسوج و غرق شدن کشتی سانچی عذر خواهی نکرده است، گفت: بارها از اتفاقی که در کشتی سانچی، معدن یورت و هواپیمایی آسمان رخ داد، عذرخواهی کرده ام.
ربیعی گفت: تمام سرنشینان هواپیمایی آسمان بیمه بودند و متاسفانه به دلیل کم اطلاعی، برخی از نمایندگان اعلام می کنند که بیمه نبودند.
ربیعی با یادآوری اینکه این بنگاهها به مجموعه وزارت کار تحمیل شده اند، گفت: اگر رای نیاوردم باز هم دست شما را می بوسم و در کنار نظام خواهم ماند.
وی گفت: اداره کردن سخت است. خصلتی دارم که از مادرم به ارث برده ام؛ مادرم هیچگاه به همسایه ای نه نمی گفت و وقتی همسایه ها چیزی از او می خواستند آن را از همسایه دیگر قرض می گرفت برای اینکه به دیگری پاسخ منفی ندهد.
وی گفت: دلم می خواهد توان ساختن بیمارستان در همه شهرها را داشتم؛ ورزشگاه در همه شهرها درست می کردم تا فرزندان کارگران در آن بازی می کردند. اگر نمی توانیم کارهای زیادی انجام دهیم، به حساب بدقولی من نگذارید بلکه این به دلیل نبود سرمایه های کافی است.

**نیروی جوان و خوش فکر در وزارتخانه گمارده ام
وی با حمایت از مدیران جوان، خوش فکر و دلسوز در وزارت کار اظهار داشت: رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور فردی مطلع و جامعه شناسی حاذق است؛ احمد میدری معاون رفاه، عیسی منصوری معاون اشتغال و علی سرزعیم معاون اقتصادی وزارت کار همه از افراد، دلسوز و خوش فکر هستند؛ این وزارتخانه نهادی اقتصادی و اجتماعی است و باید کسانی در آن مسئولیت بر عهده بگیرند که به اقتصاد اجتماعی واقف باشند.
وی همچنین به نماینده ای که به وی تهمت لابی گری زده بود گفت: واقعاً امروز حرف های خوبی زده نشد؛ این حرف ها به دور از انصاف بود.
به گزارش ایرنا، پس از اظهار نظر موافقان و مخالفان ربیعی، طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به رای گذاشته شد و در نهایت از مجموع 253 رای ماخوذه 126 نماینده رای موافق ، 124 نماینده رای مخالف و دو نماینده رای ممتنع دادند و یک رای نیز باطله بود؛ به این ترتیب مجلس شورای اسلامی رای اعتماد خود به ربیعی را برای بار دوم تمدید کرد.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*9123*2025

نظر شما