شناسهٔ خبر: 24586022 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

ربیعی: موافقان استیضاح بگویند چند درصد از برنامه‌ها انحراف داشته‌ام

منبع: فارس

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه استیضاح خود اظهار داشت: مشتاق هستم استیضاح کنندگان شفاف و با عدد و رقم نه با کلیات، انحراف من و همکارانم را از برنامه‌ها اعلام کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز(سه شنبه 22 اسفند) در صحن علنی مجلس در دفاع از خود اظهار داشت: حضور در صحن مجلس را فرصتی برای تبیین خردمندانه اهم مسائل کشور و فرصتی برای مباحثه‌ای جدی میان عضو دولت و نمایندگان حول چالش های پیش روی کشور می‌دانم.

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه در مقام یک کنشگر سیاسی اجتماعی که سابقه چهار دهه خدمت و حدود 5 سال در این وزارت خدمت کرده درس‌های بزرگی برای تحولات اجتماعی سیاسی اقتصادی امروز آموخته ام.

ربیعی با بیان اینکه استیضاح را حق مجلس که به فرموده امام(ره) عصاره فضایل ملت است می‌دانم تصریح کرد: استیضاح و سؤال مجلس آن چیزی است که از نوجوانی برای آن مبارزه کرده‌ام.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: متأسفم که در همین ابتدا مطابق آنچه در قانون استیضاح آمده بود باید مطرح می‌شد دوستان در همین اندازه برخلاف مشی قانون عمل کردند. از رئیس مجلس انتظار دارم از طرح مسائل خارج از موضوع جلوگیری کند.

ربیعی با بیان اینکه در 29 مرداد برنامه‌ای به مجلس ارائه دادم و 191 نماینده به آن رأی دادند اظهار داشت: مشتاق هستم استیضاح کنندگان شفاف و با عدد و رقم نه با کلیات، انحراف من و همکارانم را از برنامه‌ها اعلام کنند.

وی با بیان اینکه با جملات و گزاره‌های کلی نمی‌توان در مورد مشکلات قضاوت کرد تصریح کرد: باید مشخص کرد که چند درصد علت نارسایی‌ها به ساختارها و چند درصد به مدیریت مربوط است. اینکه ما کلی‌گویی می‌کنیم، نهایتاً کسی نمی‌تواند تصمیم درستی بگیرم.

ربیعی تصریح کرد: اگر هم بنده رأی نیاورم سرباز کوچکی برای نظام خواهم بود. 

وی با بیان اینکه متأسفم که کارکردهای اجتماعی این وزارتخانه به مجموعه هایی چون شستا آن هم به شکل اغراق آمیز تقلیل یافته اظهار داشت: من نه به عنوان یک وزیر بلکه به عنوان یک کنشگر می‌گویم که امروز مسائل بنیادینی پیش روی داریم. به جز سیاست خارجی و خشکسالی که دو مسئله پیش روی ماست، فقر عدالت، آینده مردم، بیکاری مزمن شده مسائلی هستند که پیش روی ما قرار دارد. با فهم درست و اجماع حول آنها می‌توانیم این مشکلات را حل کنیم.

وی با اشاره به ناآرامی‌های اخیر اظهار داشت: خشکسالی، فقر و موضوعاتی از این دست را در به وجود آمدن این ناآرامی‌ها دخیل می‌دانم. غالب دستگیرشدگان شغل داشتند و اتفاقات دیگری در این حوادث دخیل است.

ربیعی با بیان اینکه خوشحالم که در وزارتخانه‌ای حضور دارم که با اصلی ترین مسائل امنیت ملی مربوط است اظهار داشت: خواهم گفت که در حد وسع خودم در این حیطه‌ها موفق عمل کردم.

وی ادامه داد: من در وزارتخانه تحت مدیریتم دارای نظریه بودم و با انگیزه بالا، از صبح تا شب کار کردم و تیم قوی به کار گرفتم.

ربیعی خاطرنشان کرد: در ماه یک میلیون نفر به وزارتخانه ما مراجعه می‌کنند و همین موضوع، شرایطی را به وجود آورده که می‌توانیم با استفاده از آن، برنامه هایی را برای ثبات بیشتر نظام پیش بریم. 

ربیعی با بیان اینکه ما در مورد فقر مطلق، اشتغال خرد و مرتبط با فقر مطلق، همبسته کار و رفاه، کار را به جلو بردیم اظهار داشت: در ارتباط با جوامع خرد و محلی و در مواردی مثل تعاون با تعامل و خوبی امور را جلو بردیم.

وی ادامه داد: آقای جهانگیری می‌توانند شهادت دهند که کدام دستگاه سیاست‌های فقرزدایی را آورده است. فقر، 20 سال به برنامه نیاز دارد. فقر با پاشیدن پول حل نمی‌شود؛ همانگونه که اشتغال با پاشیدن پول حل نمی‌شود. من در این وزارتخانه اصلاح صندوق‌ها را به دولت پیشنهاد دادم و در جلسه ای که اشاره کردند و خدمت مقام معظّم رهبری برگزار شد شاید بهترین یا یکی از بهترین و اثربخش ترین بحث‌ها در مورد آسیب‌های اجتماعی و جهت گیری های آن توسط همین وزارتخانه تولید شد.

ربیعی با بیان اینکه در حوزه های کارگری اقدامات زیادی انجام شده، اظهار داشت: پیشی گرفتن مزد از تورم، یکی دیگر از سیاست‌هایی بوده که ما در پیش گرفتیم.

وی با بیان اینکه بخشی از وظایف من در صندوق‌ها شرکت ها بوده که پیرامون آن ناچارم بیشتر صحبت‌هایم را متمرکز کنم تصریح کرد: صندوق‌های در اختیار وزارتخانه ما در مجموع یک و چهار دهم اقتصاد کشور هستند که نسبت به صندوق‌هایی که سایر ستادها و نهادهای مختلف، در اختیار دارند که کار آنها نه خصوصی است و نه دولتی، تعداد کمی است.

ربیعی ادامه داد: خوشحالم که فقط شستا و صندوق‌های ما زیر ذره‌بین است. ما اصلاح ساختار را انجام دادیم و با رئیس جمهور تفاهم کردیم که اصلاح ساختار شرکت‌های اقتصادی از همین جا شروع شود. الگویش را ما طراحی کنیم و این افتخاری است که ما دنبال کردیم.

وی یکی از اقدامات وزارتخانه تحت مدیریت خود برای کارآمدی شرکت ها را رفتن به سمت شفاف سازی دانست و اظهار داشت: 18 هزار میلیارد در کدام سازمان رخ داد؟ آقای عباسی و مصری می‌توانند شهادت بدهند که کار کردن در اینجا چقدر سخت است.

ربیعی ادامه داد: ذینفعان من غیر حق وجود دارند و همه این موارد را ما باید بیاوریم و اصلاح کنیم.

وی افزود: نه به عنوان یک نظریه اقتصادی بلکه نظریه مبارزه با فساد معتقدم که باید به سمت غیر بنگاه‌داری حرکت کنیم و به شدت هم این را دنبال می‌کنم.

ربیعی با بیان اینکه این همه پرونده سه هزار و صد هزار میلیاردی رو شد و کدام یک به وزارتخانه من مرتبط است تصریح کرد: من ادعا نمی‌کنم سوپر من هستم، هیچ کدام از ما مدیر سوپرمن نیستیم. دوران مدیران سوپر من گذشته است.

وی افزود: من تیم سالمی به کار گرفتم ولی در گوشه و کنار و لایه های زیر، هزار اتفاق هم می‌افتد. من این موارد را کتمان نمی‌کنم. اما معتقدم روند سالم است. متأسفانه دوستان خلط مبحث می‌کنند. آقای لطفی در زمان دولت گذشته مدیرعامل هلدینگ سیمان بوده مگر دولت گذشته رفیق کارگر و خانه کارگر بوده است؟ ایشان سلسله مراتب عمودی را طی کرده و بالا آمده است...

ربیعی با بیان اینکه امروز شستا دارای بهترین تیم مدیریتی و افرادی اقتصادی است که توانسته عملکرد خوبی در سازمان تامین اجتماعی داشته باشد اظهار داشت: بنده از آقای لاریجانی در مجلس قبل درخواست برگزاری جلسه غیرعلنی برای توضیح درباره وضعیت صندوق‌ها را مطرح کردم و آنجا شرایط را تشریح کرده و اخطارهای لازم را دادم اما اکنون خودم به دلیل صندوق‌ها استیضاح می‌شوم همان کسی که آژیر داد که این شرایط برای صندوق‌ها به وجود می‌آید.

ربیعی در ادامه با بیان اینکه 90 درصد شرکت‌های تابعه این وزارتخانه در سامانه کداک قابل دسترسی است، گفت: 10 درصد مابقی نیز به سمت شرایط رو به رشد حرکت می‌کند.

وی افزود: یکی از برنامه‌های این وزارتخانه تا شهریور 97، خروج بنگاه‌های کم بازده است چون معتقدم باید از بنگاه‌داری بیرون آید. اصلا مجلس باید به بنده پاداش دهد که برنامه‌ریزی برای خارج کردن صندوق‌ها از بنگاه‌داری دارم.

ربیعی با تاکید بر اینکه هر یک از کارگران را همچون کارفرمای خود می‌داند، اظهار داشت: کارهای اقتصادی ما به گونه‌ای بوده که شرکت شستا با میانگین فروش 8800 میلیارد تومان امروز به 21 هزار میلیارد تومان افزایش یافته و سود خالص شستا از 26 هزار میلیارد تومان به 33 هزار و 500 میلیارد تومان سوددهی و ارزش افزایش یافته است.

وی افزود: اگر قرار به کار اقتصادی بود،‌ باید بسیاری از کارگران از شرکت‌های تحت مجموعه خود اخراج می‌کردیم اما ما به فکر تثبیت شرایط بودیم. نمونه بارز آن درباره شرکت ذوب‌آهن است که در زمانی که بنده این وزارتخانه را تحویل گرفتم 8000 نفر پرسنل داشت که این افراد امروز به 16 هزار نفر رسیده است. شرکتی که در سال 94 ، 1300 میلیارد تومان زیان‌دهی داشت و امروز به سودآوری بالغ بر 110 میلیارد تومان رسیده است، آیا این اقدام نادرستی بوده است؟

ربیعی ادامه داد: اکنون شرکت‌های زیان‌ده بسیاری وجود دارد که نمونه آن فقط در استان تهران به 34 شرکت زیان‌ده می‌رسد. اگر قرار به کار اقتصادی بود بنده باید کارگران را اخراج می‌کردم اما به فکر تثبیت شرایط و ایجاد شغل بودم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بخش اول سخنان خود را اینگونه جمع‌بندی کرد: این وزارتخانه به دنبال کاهش و نسبی شدن فقر، ایجاد عدالت و افزایش مهارت و توانمندسازی و بهبود شرایط است که فکر می‌کنم با توجه به شرایط توانسته حرکت موفقی داشته باشد.

نظر شما