شناسهٔ خبر: 24585534 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ربیعی در مجلس:

استیضاح حق مجلس است/عذرخواهی می‌کنم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه استیضاح حق مجلس است، گفت: به اندازه داده‌ها و ستانده‌هایم عملکرد موفقی در این وزارتخانه داشته‌ام ولی باز هم اگر مجلس به من رای اعتماد در استیضاح ندهد، خود را سرباز کوچک نظام می‌دانم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، علی ربیعی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه) و در جریان استیضاحش در دفاع از عملکرد خود، گفت: من این جلسه استیضاح را فرصتی برای بررسی چالش‌های کشور می‌دانم. سابقه ۴۰ سال کار در کشور و پنج سال کار در وزارتخانه دارم که درس‌های بزرگی برای تحقق عدالت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در ایران گرفته‌ام.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه باید با اجماعی، همه برای حل مسائل کشور به یک راه‌حلی دست پیدا کنیم، گفت: بنده همواره گفته‌ام که استیضاح را حق مجلس می‌دانم چون به تعبیر امام (ره)، مجلس عصاره فضائل ملت است؛ لذا می‌دانم که آنچه مجلس انجام می‌دهد برای ثبات و پیشرفت مسیر کشور می‌باشد و برای این موضوع هم در طول سال‌های گذشته مبارزه کرده‌ام.

ربیعی در عین حال گفت: متاسفانه برخلاف قانون مواردی از سوی استیضاح‌کنندگان مطرح شد که برخلاف آن چیزی است که به عنوان محورهای استیضاح اعلام شده است. انتظار می‌رفت رییس مجلس در این باره مطابق قانون از طرح مباحث خارج از استیضاح جلوگیری کند.

وی با اشاره به رای اعتماد مجلس به او در دولت دوازدهم، گفت: هفت ماه پیش یعنی در ۲۹ مرداد برنامه‌ام را به مجلس دادم که ۱۰۱ نماینده به آن رای مثبت دادند. انتظارم این بود که استیضاح‌کنندگان شفاف و صریح و با عدد و رقم و نه کلیات می‌گفتند که من و همکارانم در کدام قسمت از برنامه‌هایمان کوتاه آمدیم و اجرا نکرده‌ایم. قطعا نمی‌توان با استفاده از عبارات کلی شاخص‌ها را اندازه‌گیری کرد و به بیان نارسایی‌ها پرداخت.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه در صورت عدم کسب رای اعتماد مجدد از مجلس، خود را سرباز کوچک نظام می‌داند، گفت: در این جلسه عمده مباحث مطرح شده از سوی استیضاح‌کنندگان حول شرکت‌های وابسته به این وزارتخانه بود. متاسفم که کارکردهای اجتماعی وزارتخانه به عرصه‌ای مثل شستا و برخی مجموعه‌های اقتصادی آن تقلیل پیدا کرده است.

وی ادامه داد: بگذارید نه به عنوان یک وزیر که یک کنش‌گر در کنار شما بگویم که امروز ما مسائل بنیادین در عرصه سیاست خارجی و خشکسالی داریم که آسیب‌های اجتماعی، عدالت، فقر و معیشت مردم در کنار آن از اهمیت زیادی برخوردار است. این مسائل با اجماع توسط همه مسئولان بخصوص با مجلس حل شدنی خواهد بود.

ربیعی با اشاره به تجمعات اخیر در برخی از نقاط کشور، گفت: بنده خوشحالم در وزارتخانه‌ای هستم که بالاترین مسائل آن با امنیت ملی سر کار دارد اما در عین حال نیز معتقدم به اندازه داده‌ها و ستاده‌هایی که داشتم توانسته‌ام عملکرد موفقی داشته باشم.

وی با بیان اینکه در ماه یک میلیون نفر به این وزارتخانه مراجعه می‌کنند، ‌گفت:‌ همین شرایط ما را به این سمت پیش برد که باید برنامه‌هایی داشته باشیم که نتیجه آن ثبات بیشتر نظام باشد. به همین دلیل درباره فقر مطلق و ایجاد اشتغال برنامه‌هایی را پیش‌بینی کردیم که کار را به خوبی جلو ببرد. ما سیاست‌های فقرزدایی را پیش بردیم البته بدانید که فقر ۲۰ سال برنامه می‌خواهد و پاشیدن پول نمی‌تواند همچون اشتغال مشکل فقر را حل کند.

ربیعی با بیان اینکه طبق نسبت GTP در کشور، یک چهارم اقتصاد در این وزارتخانه است، گفت: ما ۱۷ صندوق با ستادها و نهادهای مختلف داریم که کار اقتصادی می‌کنند، صندوق‌هایی که خصوصی و دولتی نیستند البته خوشحالم که شستا و صندوق‌های تحت مجموعه ما اینقدر زیر ذره‌بین قرار دارند. ما با رییس‌جمهور برای اصلاح ساختار صندوق‌ها تفاهم کردیم و برای این موضوع نیز برنامه‌ریزی صورت گرفت.

به گفته وی، شفاف‌سازی از اقدامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای کارآمدی شرکت‌ها است اما قبل از بررسی این موضوع توجه کنید که این شرکت‌ها، صندوق‌ها و سازمان‌ها را در چه شرایطی به بنده تحویل دادید.

ربیعی یادآور شد:‌ در یک بررسی کوتاه می‌بینید که از پرونده‌های اختلاس هیچ کدام مربوط به وزارتخانه بنده نبوده است، ادعا نمی‌کنم که سوپر مدیر هستم چون ما به کار فردی معتقد نیستیم. ما یک تیم مدیریتی و سالم هستیم. معتقدم تاکنون عملکرد موفق و روند سالمی را در پیش گرفته‌ایم.  

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره انتقاد حسنوند رییس کمیسیون انرژی در خصوص انتصاب لطفی به عنوان رییس سازمان شستا، گفت: آقای لطفی در زمان دولت گذشته مدیرعامل هلدینگ سیمان بوده، ایشان سلسله مراتب مدیریتی را طی کرده است. امروز شستا دارای بهترین تیم مدیریتی و افرادی اقتصادی است که توانسته عملکرد خوبی در سازمان تامین اجتماعی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: بنده از آقای لاریجانی در مجلس قبل درخواست برگزاری جلسه غیرعلنی برای توضیح درباره وضعیت صندوق‌ها را مطرح کردم و آنجا شرایط را تشریح کرده و اخطارهای لازم را دادم اما اکنون خودم به دلیل صندوق‌ها استیضاح می‌شوم همان کسی که آژیر داد که این شرایط برای صندوق‌ها به وجود می‌آید.

ربیعی در ادامه با بیان اینکه ۹۰ درصد شرکت‌های تابعه این وزارتخانه در سامانه کداک قابل دسترسی است، گفت: ۱۰ درصد مابقی نیز به سمت شرایط رو به رشد حرکت می‌کند.

به گفته وی، یکی از برنامه‌های این وزارتخانه تا شهریور ۹۷، خروج بنگاه‌های کم بازده است چون معتقدم باید از بنگاه‌داری بیرون آید. اصلا مجلس باید به بنده پاداش دهد که برنامه‌ریزی برای خارج کردن صندوق‌ها از بنگاه‌داری دارم.

ربیعی با تاکید بر اینکه هر یک از کارگران را همچون کارفرمای خود می‌داند، گفت: کارهای اقتصادی ما به گونه‌ای بوده که شرکت شستا با میانگین فروش ۸۸۰۰ میلیارد تومان امروز به ۲۱ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و سود خالص شستا از ۲۶ هزار میلیارد تومان به ۳۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سوددهی و ارزش افزایش یافته است.

وی گفت: اگر قرار به کار اقتصادی بود،‌ باید بسیاری از کارگران از شرکت‌های تحت مجموعه خود اخراج می‌کردیم اما ما به فکر تثبیت شرایط بودیم. نمونه بارز آن درباره شرکت ذوب‌آهن است که در زمانی که بنده این وزارتخانه را تحویل گرفتم ۸۰۰۰ نفر پرسنل داشت که این افراد امروز به ۱۶ هزار نفر رسیده است. شرکتی که در سال ۹۴ ، ۱۳۰۰ میلیارد تومان زیان‌دهی داشت و امروز به سودآوری بالغ بر ۱۱۰ میلیارد تومان رسیده است، آیا این اقدام نادرستی بوده است؟

ربیعی ادامه داد: اکنون شرکت‌های زیان‌ده بسیاری وجود دارد که نمونه آن فقط در استان تهران به ۳۴ شرکت زیان‌ده می‌رسد. اگر قرار به کار اقتصادی بود بنده باید کارگران را اخراج می‌کردم اما به فکر تثبیت شرایط و ایجاد شغل بودم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع‌بندی بخش اول صحبت‌هایش، گفت: این وزارتخانه به دنبال کاهش و نسبی شدن فقر، ایجاد عدالت و افزایش مهارت و توانمندسازی و بهبود شرایط است که فکر می‌کنم با توجه به شرایط توانسته حرکت موفقی داشته باشد.

۲۰ هزار میلیارد تومان با بهره کم برای اشتغال و رفاه اختصاص داده‌ایم

به گزارش ایسنا، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برای اشتغال و رفاه ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات با بهره پایین در نظر گرفته ایم و برای جلوگیری از تبدیل سرنوشت این طرح به طرح بنگاه‌های زودبازده این مبلغ با برنامه و تدریجا تزریق می‌شود.

ربیعی با دفاع از آمار منتشر شده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: از آمارهایی که در حوزه اشتغال منتشر شده است، دفاع می کنم اما نگران کیفیت اشتغال تولید شده هستم. در دوران رکود ایجاد اشتغال ناپایدار اقدامی متناسب با شرایط روز اقتصاد است که موجب افتخار ما است. اما انباشت بیکاران کشور عامل حرکت وزارتخانه به سمت حمایت از مشاغل ناپایدار است که ریشه این بیکاری در دو سه دهه گذشته است.

به گفته ربیعی، علت نرسیدن سهم بخش تعاون به ۲۵ درصد به دلیل تحلیل رفتن اقتصاد کلان کشور بوده است.

وی از باقی ماندن ۳۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی شرکت آسمان خبر داد و افزود: این شرکت را با ۱۲۵۰ میلیارد تومان بدهی سر رسید شده تحویل گرفتیم که ۹۰۰ میلیارد تومان بدهی این شرکت را تسویه کرده‌ایم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی برای واگذاری بخش‌های اقتصادی زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه حمل و نقل هوایی، دریایی و ریلی خبر داد و اظهار کرد: در بازار سرمایه بین‌الملل در پی افرادی هستم که بتوانم مجموعه های بزرگ اقتصادی تحت پوشش وزارتخانه را به آنها واگذار کنم و پای وزارتخانه را از اداره آنها بیرون بکشم.

وی با بیان اینکه به جای استیضاح بیکاری باید ساختار سازی کرد تا اشتغال به وجود آید گفت: علت بحران صندوهای بیمه ای و بازنشستگی تصمیمات دولت و مجلس است چه کسی حاضر است هزینه تصمیمات سخت و دشوار را بدهد؟ آیا شما حاضرید روی سن و بازنشستگی در صندوقهای بیمه ای وبازنشستگی تصمیم سخت و دشوار بگیرید؟ امکان ندارد بدون همکاری دولت و مجلس و حمایت کل حاکمیت کاری را پیش برد.

ربیعی با بیان اینکه سند اشتغال کشور را برای اولین بار تهیه کردیم گفت: شیب اشتغال پایدار در برنامه های شش گانه‌ای که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال دنبال شدن است. مدیریت می کنیم، اشتغال ناشی از سیاست‌های کلان است که در آن نظام بانکی، سیاست، قاچاق بازار مصرف و بازار کار در آن نقش آفرین هستند. برای حل این معضل باید ساختار سازی کنیم و نباید سیاست های عجولانه دنبال شود. در اصلاح صندوقها نیز باید ساختارسازی شود.

به گفته ربیعی، اگر برنامه‌ تثبیت اشتغال این وزارتخانه به اجرا در نمی آمد، ۳۰۰ هزار نفر بیکار می شدند.

وی با رد شایعات مطرح شده در خصوص توقف بیمه روستاییان و عشایر گفت: اجرای این قانون به خواست بنده متوقف نشده بلکه باید اعتبارات لازم این طرح را فراهم می کردیم که با انجام این کار از ابتدای خرداد تا پایان اسفند ۱۴ هزار و ۸  نفر بیمه بازنشستگی دریافت کردند.

ربیعی همچنین با  دفاع از عملکرد وزارت تحت امرش گفت: هم دانش و هم نیروی انسانی متخصص را در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گرد آوردم تا در حوزه رفاه قدم‌های خوبی برداشته شود.

وی از راه‌اندازی پایگاه رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که ۲۳ میلیون نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد، خبر داد و افزود: این پایگاه به زودی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس مجلس افتتاح خواهد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از بهبود روابط کارگر و کارفرما در دوره تصدی‌اش در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سخن گفت و افزود:  در دوره بنده کارگر و کارفرما به صورت م سالمت آمیز در کنار هم چالش می کنند و با گفت‌وگو به تفاهم می رسند.

وی از اجرا شدن سبد حمایتی برای ۲۰۰ هزار زن باردار دارای سوءتغذیه به ویژه در روستاها خبر داد.

ربیعی از افزایش ۵۰ درصدی حقوق بازنشستگان طی دوره سه ساله و به صورت پلکانی خبر داد و افزود: هرچند که وضعیت کارگران و بازنشستگان هنوز خوب نیست اما مسیری جز طی شدن مسیر برنامه ریزی شده در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وجود ندارد.

با حمایت دولت فاصله تورم و قدرت خرید کارگران و بازنشستگان که ۶۷ درصد بود را کاهش دادیم. این کار جز با حمایت رئیس‌جمهور و اجرای سیاست پیشی دادن مزد بر تورم امکان پذیر نبود.

وی از سرمایه‌گذاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پالایشگاه های کشور دفاع کرد و افزود: در پالایشگاه خلیج فارس ۲۰ هزار میلیارد سرمایه‌گذاری کردیم و در سایر پالایشگاه‌ها ۳۰۰۰ میلیارد سرمایه‌گذاری شده است. در پالایشگاه هایی که به وزارتخانه واگذار شده است نسبت به قبل از واگذاری سود بیشتری تولید شده است.

به گزارش ایسنا، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: نام آقایی که در مجلس کمپین رای نه به ربیعی راه انداخته است را به هیئت رئیسه مجلس می‌دهم.

ربیعی در جلسه علنی امروز در جریان استیضاحش در مجلس گفت: بنده نمی‌خواهم وارد برخی مسائل شوم اما چون موافقان استیضاح صحبتهای توهین ‌آمیز و خلاف واقعی را به بنده نسبت دادند، مجبورم از خودم دفاع کنم. بنده از رئیس مجلس انتظار داشتم جلوی دروغهایی که امروز در مجلس گفته شد را بگیرند.

وی خطاب به پورابراهیمی گفت: در اقتصاد نباید بدون مطالعه صحبت کرد. شما می گویید شستا پیشانی اقتصادی ایران است در حالی که چند دقیقه قبل عرض کردم ستاد اجرایی بنیاد مستضعفان، ساتا، بانکها و برخی دیگر از دستگاه‌ها در اقتصاد ایران نقش دارند.

ربیعی ریشه مفاسد حاکم بر مجموعه شستا را در دولت‌ها و مجالس گذشته دانست و افزود: زنجیره بنگاه ها ر ا از نظام تامین اجتماعی جدا کنید این اشتباه حاصل از مجالس و دولتهای گذشته است که منجر به فساد در این مجموعه‌ها شده است. بنده می‌خواهم امروز این زنجیره را باز کنم، کمکم کنید.

وی در واکنش به این پرسش منتقدانش گفت: اینکه گفته می شود که چرا نرخ بازدهی در زیرمجموعه های اقتصادی وزارت تعاون کم است باید بگویم بنده همین قدر که جلوی افزایش ضررهای این مجموعه های اقتصادی را گرفتم کارآمدی ام را نشان دادم. بنده نمی خواهم از شرکتهای پگاه، معادن کرمان، ذوب آهن و سایر زیرمجمومه های اقتصادی‌ام سود بگیرم اما جلوی افزایش ضررهای آن را گرفته ام. آیا این ناکارآمدی من را نشان می دهد؟

وی با انتقاد شدید نیست به کسانی که به وی نسبت خرید منزل مسکونی ۲۵ میلیارد تومانی و هزینه ۱۲.۵ میلیارد تومانی برای دکوراسیون داخلی منزلش داده‌اند، گفت: به دلیل زندگی فرزندانم با بنده و افزایش جمعیت خانواده‌ام مجبور شدم خانه‌ام را در سال ۱۳۷۰ بسازم. و برای ساختن آن منزلی را با ماهانه سه چهار میلیون تومان اجاره کردم اما به بنده تهمت زدند که منزل ۲۵ میلیارد تومانی خریداری کرده‌ام. همان آقایی که امروز در مجلس کمپین رای نه به ربیعی را راه انداخته و به نمایندگان می گوید که هرکدام چه بگویند گفتند که بنده ۱۲.۵ میلیارد تومان صرف هزینه های داخلی و دکوراسیونم کرده‌ام که هرگز این چنین نیست. البته بنده نمی‌خواستم در این مسائل صحبت کنم اما این آقا مجبورم کرد که این سخنان را بگویم و قطعا اسم این آقا را به هیئت رئیسه می‌دهم.

ربیعی با انتقاد به بخشی از سخنان فریدون حسنوند گفت: اگر از جناح چپ در وزارتخانه منصوب کنم می گویند با یک جناح کار می کند . اگر همه را به وزارتخانه ببرم می گویند شرکت سهامی درست کرده است. اگر با مردم غمخواری کنم می گویند چرا غمخواری می کنید؟ حتما مظلوم نمایی می کنی. اگر عمخواری نکنم می گویند نسیت به مردم بی تفاوت هستی. شما بگویید من چه باید بکنم؟

ربیعی سپس با رد شایعات مطرح شده در خصوص قومیتهای مختلف و نسبت دادن این شایعات به ربیعی گفت: مادر بنده لک بود و پدرم ترک بود. و در خانه پدربزرگم به زبان کردی لری و ترکی صحبت می کردند. این چه حرفهایی است که از زبان بنده به این قومیتها نسبت داده می شود؟

وی اقداماتش در مجموعه های اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را موجب کاهش فساد در این مجموعه ها دانست و ادامه داد: مسیری را که از ابتدای مسئولیتم در وزارتخانه و زیرمجموعه های آن طی کرده‌ام ضد فساد بوده است. آنهم فساد ریشه داری که طی سالهای متمادی در این مجموعه نهادینه شده بود. البته همچنان تخلفاتی در این مجموعه ها وجود دارد. آیا ساختاری که در این مجموعه‌ها بنا نهاده‌ام تخلف سوز بوده است یا تخلف ساز؟

هرگز نگفتم در فلان ستاد انتخاباتی بودم و بعد بروم جای دیگر بگویم عنوان دیگر داشتم

به گزارش ایسنا، وزیر تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی در بخش پایانی صحبت‌هایش درباره ابهامات مطرح شده در خصوص بانک رفاه کارگران، گفت:‌ می‌گویند که چرا تامین اجتماعی از بانک پول قرض می‌گیرد. ما سالی ۲۰ هزار میلیارد تومان باید به تامین اجتماعی بدهیم که چاره‌ای جز این نداریم. اگر دولت در بودجه این اعتبارات را اختصاص نداد، خوب شما اختصاص می‌دادید.

ربیعی افزود: اینکه یکی از دلایل استیضاح را سقوط هواپیمای آسمان عنوان می‌کنند در شرایطی است که سه هفته قبل برخی از دوستان به بنده پیامک می‌دادند که می‌خواهند من را استیضاح کنند، پس استیضاح ربطی به شرکت هواپیمایی آسمان ندارد. ولی به هر حال بنده به دلیل تمامی اتفاقات از سانچی تا کارگران،‌ معدن‌کاران و همه اتفاقات مربوط به بنگاه‌ها و معادنی که به من تحمیل کردند عذرخواهی می‌کنم.

وزیر تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی گفت: به شما قول می‌دهم که اگر از این وزارتخانه رفتم دست تک تک‌تان را می‌بوسم و جایی در نظام به خدمت می‌پردازم. اگر در این وزارتخانه ماندم به همین قرآن و مشی عادلانه قسم می‌خورم که همان‌طور که تاکنون به کسی باج ندادم، در آینده نیز باج نخواهم داد که اگر باج می‌دادم این بلاها سرم نمی‌آمد.

ربیعی با بیان اینکه اداره کردن شرکت‌ها به اندازه وزارت کار وقت او را می‌گیرد، گفت: شما باید به ما کمک کنید، بدانید برنامه دولت، مقابله با فقر مطلق و ایجاد اشتغال است. ما را محدود به یک گوشه‌ای نکنید.

وی گفت: تعدادی از نمایندگان به بنده گلایه می‌کنند که چرا درخواست‌هایشان به نتیجه نمی‌رسد. این نقد وارد است. بنده به عنوان عضو کوچکی از این نظام می‌خواهم همه کار انجام دهم به همین دلیل به شما برای درخواست‌هایتان نه نمی‌گویم پس این را به حساب بدقولی نگذارید بلکه به حساب برادری بگذارید که می‌خواهد کاری انجام دهد.

وی با بیان اینکه افراد سالم و کاری را به هر بهانه‌ای پس نزنید،‌ گفت: من تلاش کردم از نیروهای جوان و افراد خوش فکر استفاده کنم که این میزان استفاده از سرمایه اجتماعی کم سابقه است.

ربیعی درباره طرح ابهاماتی در خصوص بیمه شدن مسافران هواپیمایی آسمان، ‌گفت: هواپیمایی آسمان بیمه ملت دارد. در پرداخت پولش تاخیر شده بود که من با مدیرعامل بیمه ملت صحبت کردم.

وی در جمع‌بندی گفت: امروز جملات نامناسبی همچون لابی شنیدم و اینکه بنده به افراد در روزنامه‌ها گفته‌ام علیه نمایندگان مطالبی را منتشر کنند،‌ این درست نیست و این حرف‌ها خوب نمی‌باشد. بنده نمی‌خواهم وارد این صحبت‌ها شوم. چه به من رای دهید و چه رای ندهید، خود را سرباز نظام می‌دانم.

ربیعی در پایان گفت:‌ بنده در فقر بزرگ شده‌ام و در کارخانه‌ها کارگری کردم. اولین اعتصاب کارگران در کارخانه‌ها را قبل از انقلاب سامان دادم. امروز در حوزه اجتماعی دانش دارم،‌ کارگران را همچون کارفرمایان خود می‌دانم. از آنچه در زندگی در پای آن ایستاده‌ام عدول نکردم و هرگز این دروغ بزرگ را نگفتم که در فلان ستاد انتخاباتی بودم و بعد بروم در جای دیگری بگویم که عنوان دیگر داشتم.

انتهای پیام

نظر شما