شناسهٔ خبر: 24583303 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

استیضاح دو وزیر در مجلس

نمایندگان مجلس با ادامه فعالیت علی ربیعی در وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی موافقت کردند. نتیجه رای گیری جلسه استیضاح وزیر: آقای ربیعی با 126 رای موافق و 124 مخالف و با اختلاف 2 رای در سمت خود باقی ماند.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،  ابتدا تعدادی از نمایندگان موافق استیضاح دلایل خود را بیان کردند و هم اکنون وزیر در حال دفاع از عملکرد خود است. معاون اول رئیس جمهور برای دفاع از "علی ربیعی" به مجلس شورای اسلامی رفته است. سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفته، استیضاح علی ربیعی در جلسه صبح و استیضاح عباس آخوندی در جلسه بعد از ظهر امروز بررسی می شود. طرح  استیضاح علی ربیعی و عباس آخوندی در جلسه علنی سه شنبه هفته گذشته مجلس با 24 امضا اعلام وصول شد.
***
محورهاي طرح استيضاح وزير تعاون به اين شرح است:
 مشكلات بنگاه هاي وابسته به وزارت تعاون كار و رفاه اجتماعي ازجمله شستا ، هواپيمايي آسمان، كشتيراني و سازمان بازنشستگي كشور؛ ناتواني در اداره امور بنگاه هاي وابسته به وزارت تعاون كار و رفاه اجتماعي از قبيل شستا، هواپيمايي آسمان، و كشتيراني؛ بي توجهي به ساماندهي ساختار و نيروي انساني و مقابله با باندهاي سياسي و اقتصادي در بنگاه هاي وابسته، بالارفتن بدهي بيش از حد سازمان هاي وابسته از قبيل تأمين اجتماعي و بازنشستگي به نظام بانكي در شرايطي كه اين بنگاه ها متعلق به نسل هاي مختلف است، فقدان نوسازي و نبود مديريت مناسب در آنچه كه در خدمات عمومي به مردم نقش مهم دارند از قبيل هواپيمايي آسمان، اجرانشدن قانون بازنشستگان بيمه روستاييان و عشاير، افزايش نرخ بيكاري، سوءمديريت در سازمان بازنشستگي كشور و بسياري از شركت هاي وابسته، فقدان رسيدگي به اوضاع معيشتي و رفاهي بازنشستگان و  ارائه نشدن خدمات از طريق صندوق هاي بازنشستگي،? تخصيص نيافتن منابع و نبود برنامه ريزي لازم جهت توانمند سازي تعاوني ها، عدم تدوين و تصويب و اجرايي كردن سند كار شايسته، عدم اصلاح ساماندهي نظام اطلاعاتي بازار كار و همچنين مشكلات ديگر اين وزارتخانه و حركت به سمت ركود. 
***
نماينده مردم دامغان در مجلس شوراي اسلامي گفت: بايد وزيري قدرتمند با نگاه اقتصادي، صنعتي و مديريتي براي وزارتخانه تعاون، كار و رفاه اجتماعي انتخاب شود نه وزيري كه نگاه جنگ رواني دارد و با گريه وزارتخانه را به سراشيبي پيش ببرد.
 ابوالفضل حسن بيكي در نشست علني امروز (سه شنبه، 22 اسفند) مجلس شوراي اسلامي، در موافقت با استيضاح وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي افزود: همه نمايندگان بايد براي حفظ نظام و انقلاب اسلامي سخن حق بگويند و در اين بين آن افرادي كه توانايي انجام دادن امور را ندارند هيچ سمت و مقامي را قبول نكنند.
نماينده مردم دامغان در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه متأسفانه آقاي ربيعي بر اساس فشارها طي چند سال گذشته در مقام وزارت تعاون باقي مانده است، اظهار كرد: مجلس شوراي اسلامي با نيت خيرخواهانه بخشي از ثروت كشور را در اختيار اين وزارتخانه قرار داده است تا وزير و عوامل اين مجموعه به بازنشستگان، نيروهاي محروم و غيره خدمت كنند.
وي با اشاره به اينكه وزارتخانه مذكور150 ميليارد دلار سرمايه در اختيار دارد، ادامه داد: اگر اين رقم در اختيار بانك‌ها قرار گيرد سالانه 30 ميليارد دلار سود ايجاد مي‌كند كه طي مدت چهار سال تصدي وزارت بايد 120 هزار ميليارد تومان سود ايجاد شود.
اين نماينده مردم در مجلس دهم بر اين اساس افزود: طبق اعداد و ارقام اعلام شده نبايد حقوق و مزاياي هيچ فرد بازنشسته‌اي عقب بيفتد.
حسن بيكي با اشاره به اينكه شركت نفتكش ايران كه سومين شركت بزرگ بين‌المللي است در اختيار وزارتخانه مذكور است، گفت: همچنين 60 درصد  پالايشگاه‌هاي كشور نيز به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي  واگذار شده است.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه بخشي از پتروشيمي‌هاي كشور نيز زيرمجموعه وزارتخانه ياد شده است، اظهار داشت: پتروشيمي‌ها بايد سالانه 30 ميليارد دلار سود داشته باشند و بر اين اساس سود حاصل به خزانه واريز شود اما اين اتفاق رخ نمي‌دهد.
وي با اشاره به اينكه سهام رجا نيز در اختيار اين وزارتخانه قرار دارد، ادامه داد: مجموعه شستا نيز زيرمجموعه اين وزارتخانه است و با سود حاصل از آن مي‌توان يك كشور را اداره كرد؛ در اين بين همه دولتمردان، كارگران و غيره اذعان مي‌كنند كه 10 سال آينده ظلم‌هاي صورت گرفته مشخص خواهد شد.
اين نماينده مردم در مجلس دهم با اشاره به اينكه متأسفانه پالايشگاه‌‌هاي تحت نظر وزارتخانه نمي‌توانند اورهال شوند، افزود: پتروشيمي‌ها نيز در حال انهدام و از بين رفتن هستند.
حسن بيكي خطاب به معاون اول رئيس جمهور گفت: آقاي جهانگيري بايد وزيري قدرتمند با نگاه اقتصادي، صنعتي و مديريتي براي وزارتخانه تعاون، كار و رفاه اجتماعي انتخاب شود نه وزيري كه نگاه جنگ رواني دارد و با گريه وزارتخانه را به سراشيبي پيش ببرد؛ خطاب به جناحي كه عنوان مي‌كند اين وزير سهميه ماست عنوان مي‌كنم ربيعي را برداريد و وزير قدرتمندي برگزينيد كه مجلس هم به او رأي بدهد.
نماينده مردم دامغان در مجلس شوراي اسلامي خطاب به ربيعي گفت: مگر شما اعلام نكرديد نگاه جوانگرايانه داريد؟ چرا به جوانان بها نمي‌دهيد؟
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه ربيعي اشك‌هايش را نشان‌ مي‌دهد و كارهاي احساسي انجام مي‌دهد، خاطرنشان كرد: اميدوارم مجلس احساسي برخورد نكند و وزير جديدي براي وزارتخانه مذكور انتخاب شود و آقاي ربيعي به عنوان رئيس سازمان تأمين اجتماعي منصوب شود.
***
نماينده مردم بوكان در مجلس شوراي اسلامي با انتقاد از همراهي وزير كار براي استثمار كارگران گفت: ربيعي وزارت رفاه اجتماعي را به وزارت تبعيض اجتماعي تبديل كرده و سرمايه‌هاي صندوق تأمين اجتماعي را وجه المصالحه سياسي، جناحي و باندي كرده است.
 محمدقسيم عثماني در جلسه علني امروز (سه شنبه، 22 اسفند) مجلس شوراي اسلامي به تشريح دلايل خود در موافقت با استيضاح علي ربيعي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي پرداخت و افزود: اينجانب در دوره بعدي كانديداي مجلس نخواهم شد كه تصور شود موافقت با اين استيضاح براي كسب رأي در انتخابات مجلس آينده است.
نماينده مردم بوكان در مجلس شوراي اسلامي در ادامه با بيان اينكه استيضاح يكي از ابزارهاي قوي نظارتي در يد نمايندگان ملت است، اظهار داشت: استيضاح براي دولت نه يك تهديد بلكه فرصتي براي تبيين عملكرد است و در نهايت نمايندگان درباره ادامه فعاليت وزير يا جايگزيني آن تصميم مي گيرند اما طبيعي است وزيري كه عملكرد مثبتي نداشته باشد استيضاح را تهديدي جدي ببيند و از هر ابزاري براي آن جلوگيري كند.
وي در ادامه ربيعي را نمونه بارز مبارزه با استيضاح معرفي و عنوان كرد: اگر ايشان به جاي ممارست در رفع استيضاح در حل مشكلات مهارت داشت هرگز استيضاح مطرح نمي شد لذا بايد به قدرت لابي گري ايشان تحسين گفت و خوب است كه وي بعد از وزارت مديريت استيضاح ساير وزرا را عهده دار شود و اگر واقعا اين تيم منسجمي كه ايشان براي مهار كردن استيضاح طراحي كرده است، براي مهار كردن مشكلات حوزه وظايف خود آماده مي كرد وضع به گونه ديگري مي شد.
عثماني ادامه داد: قدرت شايعه پراكني و ايجاد شك و دودلي در دل نمايندگان در تيم مهاركننده استيضاح ايشان قابل تحسين است، اظهار داشت: جناب ربيعي همدستان شما در اين تيم مدعي هستند كه شما چون به عده اي باج نداده ايد، شما را استيضاح كرده اند و هدف از استيضاح سهم خواهي و رانتجويي است كه اگر واقعا اينگونه است مرد باشيد و پشت همين تريبون بفرماييد كه كدام نماينده ملت از شما سهم خواهي كرده و چه كسي از شما باج خواهي كرده و به دنبال منافع شخصي بوده است تا در هيأت نظارت بر نمايندگان عذر چنين نماينده اي را بخواهيم ولي اگر اعلام نمي كنيد اين نمايندگان هستند كه امروز براي حفاظت از كيان مجلس حداقل به جرم تهمت به نمايندگان عذر شما را خواهند خواست.
اين نماينده مردم در مجلس دهم در ادامه خطاب به ربيعي با بيان اينكه وزارت شما وزارت تعاون نيست و وزارت حذف تعاون است، يادآور شد: مديريت شما باعث شده است سهم تعاوني كه در اقتصاد بايد به 25 درصد برسد، هر روز سهم تعاوني ها از اقتصاد كاهش يافته و در اين دوره وزارت به بيش از 28.6 درصد تعاوني ها به حالت تعطيل درآمده و استمرار وزارت جنابعالي باعث مي شود تعاون از عرصه اقتصاد پاك شود.
وي همچنين با اشاره به اينكه شما وزير كار نيستيد، وزير كارفرما هستيد، عنوان كرد: شما به جاي تمركز بر بخش كارگري كشور بر احزاب كارگري و تشكل هايي متمركز شده ايد تا بلندگوي شما شوند و متأسفانه به جاي ايفاي وظيفه خود در قبال كارگران و كاركنان زحمتكش كشور به برخي از احزاب و تشكل ها مي رسيد تا چنين روزي فضا را براي شما مهيا كنند.
عثماني ادامه داد: وزارت شما وزارت كارفرماست و نه كارگر و شما با چشم بستن بر واقعيت تلخ زير پا گذاشتن حقوق كارگران و عدم نظارت بر شرايط كاري كارمندان، با كارفرمايان همدست شده ايد كه كارگر از حداقل حقوق قانوني خود يعني بيمه هم محروم بماند و شما در اين فضا افزايش عرضه نيروي كار را مي بينيد و به جاي اينكه با كارمند و فارغ التحصيل بيكار ما همراه شويد و جلو استثمار كارگران را بگيريد براي استثمار آنها همراهي كرده ايد.
عضو كميسيون شوراهاي مجلس در ادامه تصريح كرد: بر اثر عدم نظارت شما تعداد قابل توجهي از نيروهاي تحصيلكرده كه به كار مشغول هستند، حتي حداقل حقوق كارگري را نيز دريافت نمي كنند و ليسانس و فوق ليسانس هاي كشور كه كار هم مي كنند ماهيانه 400 تا 500 هزار تومان به آنها مي پردازند و اگر كارگري و كارمندي كوچك ترين اعتراضي كند آنها را اخراج و از خيل بيكاران فارغ التحصيل فرد ديگري را استثمار مي كنند و از اين طريق زبان اعتراض ديگران را نيز قفل مي كنند.
وي همچنين با بيان اينكه اين فارغ التحصيلان بي پناه از حق بيمه هم برخوردار نيستند، عنوان كرد: وزارت تعاون مسئول مستقيم اين اتفاقات ناگور است كه با اينكه گفته مي شود به اعتراضات رسيدگي مي شود بايد گفت كسي كه اعتراض كند شغل 500 هزار توماني خود را نيز از دست مي دهد و از چاله به چاه مي افتد لذا شما آقاي ربيعي مسئول تمام اين چاه ها و چاله ها هستيد كه جلو پاي فارغ التحصيلان قرار گرفته است.
عثماني ادامه داد: كارگران زيادي هستند كه در روز 12 ساعت كار مي كنند اما حتي اضافه كاري نيز بر اثر عدم نظارت وزير تعاون، پرداخت نمي شود؛ رو به روي وزارت خانه شما دفتر پيشخوان دولتي است كه ليسانس و فوق ليسانس هاي خانم در آنجا با ماهي 500 هزار تومان بيش از 10 ساعت كار مي كنند و حق بيمه ندارند و اضافه كاري به آنها پرداخت نمي شود و از حداقل هاي ممكن نيز برخوردار نيستند.
نماينده مردم بوكان در ادامه عنوان كرد: اگر توانايي خروج از اتاق خود را نداريد لاقل پرده اتاق خود را كنار بزنيد تا وضعيت كار در رو به روي وزارتخانه خود را ببينيد، لذا شما وزير رفاه اجتماعي نيستيد بلكه وزير تبعيض اجتماعي هستيد و صندوق تأمين اجتماعي را كه سرمايه آن متعلق به خيل عظيم شاغلان و بازنشستگان است به وجه المصالحه سياسي و جناحي و باندي تبديل كرده ايد.
وي افزود: آقاي ربيعي استاد تمام گماردن افراد متخصص در تخصص هاي غيرمرتبط است چنانچه آقاي نوربخش كه جراح قابلي است به عنوان مديرعامل تأمين اجتماعي منصوب شده كه باعث غرق شدن و ورشكستگي اين سازمان شده است و تا بحث بيكاري عده اي مطرح مي شود مي گويند ورشكسته شده ايم؛ وقتي يك ناخداي قابل را به عنوان خلبان هواپيما انتخاب مي كنيد، طبيعي است كه هواپيما به مقصد نرسد و طبيعي است كه به دنا بخورد.
عثماني همچنين تصريح كرد: شما متخصص جامعه شناسي را به عنوان رئيس سازمان فني و حرفه اي منصوب كرده ايد و گزارش مي كنيد چون يك نفر كرد و اهل سنت را انتخاب كرده ام به همين دليل از استيضاح انصراف دهيد، شما با اين كار خود نه تنها راه را براي اهل سنت باز نكرديد بلكه كاري كرديد كه يك متخصص جامعه شناسي در محلي قرار گيرد كه موفق نشود و زمينه به كارگيري نيروهاي توانمند ما فراهم نيايد لذا شما اگر دلسوز بوديد، از اين متخصص در حوزه تخصصي خود استفاده مي كرديد.
عضو كميسيون شوراها و امور داخلي كشور در مجلس در ادامه خطاب به ربيعي بيان داشت: فضا را نبايد احساسي كرد و بايد از بازنشستگاني حمايت كرد كه شب عيد پولي در جيب خود ندارند و بايد پذيرفت كه وزير تعاون و معاونان وي توان حركت بيش از اين را ندارد و بايد راه را براي حضور جوان ترها باز كرد.
***
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي، عملكرد خود را موفقيت آميز خواند و گفت: خوشحالم در وزارتخانه اي هستم كه با اصلي ترين مسائل مرتبط با امنيت ملي سر و كار داريم.
علي ربيعي در دفاع از خود در نشست بررسي طرح استيضاحش در مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: استيضاح را حق مجلس مي دانم چراكه به گفته امام خميني (ره) مجلس عصاره فضيلت ملت است  لذا مشاركت مردم، استيضاح و سؤال مجلس از وزرا همان چيزي است كه از نوجواني براي آن مبارزه كرده ام.
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با انتقاد از كلي گويي در سخنان برخي از موافقان طرح استيضاح افزود: مشتاقم تا استيضاح كنندگان خيلي صريح و شفاف و با عدد و رقم نه با كليات انحراف من و همكارانم را از برنامه هاي ارائه شده ام مطرح كنند.
ربيعي عمده مشكلات اين وزارتخانه را مربوط به شركت هاي وابسته دانست و گفت:? 90 درصد مباحث استيضاح كننده نيز حول شركت هاي وابسته بود، متأسفم كه كاركردهاي اجتماعي اين وزارتخانه به مجموعه هاي وابسته اي مانند شستا و امثال آن تقليل يافته است.
وي گفت: من نه به عنوان وزير بلكه به عنوان كنشگر مي خواهم بگويم كه ما امسال مسائل بنياديني جز موضوعات سياست خارجي و خشكسالي داريم؛ آسيب هاي اجتماعي، عدالت، فقر، ريسك زندگي مردم، مشكلات صندوق ها و بيكاري ازجمله آن هستند.
ربيعي افزود:? ما با سهم درست اين مشكلات با اجماع، اصلاح ساختارها و نگاه بلندمدت قادر به حل اين مسائل خواهيم بود.
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي خاطرنشان كرد: ما موفق عمل كرديم، انگيزه داشتم، صبح و شب نمي شناختم، نظريه و ايده و همچنين تيم خوب داشتم.
 
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با بيان اينكه سياست‌هاي فقرزدايي را در دولت به پيش برده‌ايم، گفت: فقرزدايي 20 سال برنامه نياز دارد و فقر و معضل آن با پاشيدن پول حل نخواهد شد.
 علي ربيعي در نشست علني امروز (سه شنبه، 22 اسفند) مجلس شوراي اسلامي، در پاسخ به استيضاح كنندگان با بيان اينكه حضور در صحن مجلس را فرصتي براي طرح اهم مسائل كشور مي‌دانم، افزود: اين حضور فرصتي براي بنده به عنوان يك عضو دولت كه 4 دهه سابقه خدمت در عرصه‌هاي مختلف را داشته‌ام، است.
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با بيان اينكه استيضاح را حق مجلس مي‌دانم، گفت: مي‌دانم كه اگر بخواهيم به ثبات و پيشرفت برسيم مسير ما همان بوده و چيزي جز آن نيست اما متأسفم كه همين ابتدا مطابق قانون آنچه در استيضاح آمده بود و بايد مطرح مي‌شد دوستان در همين اندازه برخلاف مشي قانون عمل كردند، از اين رو انتظار از رئيس محترم مجلس دارم كه در اين موارد مطابق قانون از طرح مباحث خارج از استيضاح پيشگيري كند.
ربيعي با بيان اينكه 7 ماه پيش در 29 مرداد ماه 96 برنامه‌اي به مجلس ارائه كرده است و 191 نماينده مجلس به آن رأي مثبت داده‌اند، تصريح كرد: من مشتاق هستم كه استيضاح‌كنندگان خيلي صريح و شفاف با عدد و رقم نه با كليات انحراف من و همكارانم را از اين برنامه‌ها اعلام كنند، جملات و گزاره‌هاي كلي و با مواردي از اين دست نمي‌توان شاخص‌ها را اندازه‌گيري كرد.
وي ادامه داد: آيا به طور كلي مي‌توانيم بگوييم نارسايي و سوءاستفاده وجود دارد، علت چيست، به چه صورت است، اين علت تا چه اندازه ناشي از ساختار و چه اندازه ناشي از مديريت است؟ ما همينطور مي‌ايستيم و مباحث كلي را مورد بحث قرار مي‌دهيم كه نتيجه آن عدم تصميم‌گيري صحيح است.
ربيعي با بيان اينكه بنده به عنوان يك سرباز كوچك در خدمت نظام هستم، گفت: اميدواريم اين استيضاح بتواند راهگشاي برنامه‌هاي خود باشد.
وي با تأكيد بر اينكه علت اينكه عمده مباحث مطرح شده حول و حوش شركت‌هاي وابسته به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي است بنده نيز بيشتر صحبت‌هاي خود را در اين حوزه مطرح خواهم كرد، گفت: متأسفم كه كاركردهاي اجتماعي اين وزارتخانه به مجموعه‌اي مانند شستا يا برخي از مجموعه‌هاي اقتصادي آن هم به شكل اقرارآميز تقليل پيدا كرده است.
ربيعي با بيان اينكه بنده نه به عنوان يك وزير بلكه يك كنشگر در مقابل شما مي‌خواهم به شما بگويم كه ما امروز مسائل بنياديني در پيش رو داريم، گفت:  به جز سياست خارجي و مسأله خشكسالي كه دو مسأله مهم ماست ما مسائل مختلف در  حوزه آسيب‌ها، فقر، عدالت و مسأله آينده و ريسك زندگي مردم در قالب صندوق‌ها و بيكاري انباشته شده را در پيش رو داريم ازاين رو ما بايد با فهم درست ، اجماع و اصلاح ساختارها نسبت به رفع آن ها اقدام كنيم.
اين عضو كابينه دولت دوازدهم با اشاره به شلوغي‌هاي اخير كشور در برخي شهرها تصريح كرد: بنده آمارهاي مختلفي از ميزان فقر، بيكاري، خشكسالي و ميزان اشتغال و همچنين انواع و اقسام شاخص‌ها را آماده كرده بودم، غالب كساني كه دستگير شده بودند شغل داشتند، در اين باره بايد بدانيم اتفاقات بزرگ تري رخ داده در مسائل و آنها آژيري براي كشور بود.
وي ادامه داد: از اين رو من خوشحالم كه در وزارتخانه‌اي قرار گرفتم كه با اصلي‌ترين و بنيادي‌ترين مسائل مرتبط با امنيت ملي سرو كار دارد.
ربيعي با تأكيد بر اينكه در زمينه شاخص بيكاري در اندازه‌اي كه داده و ستاده‌هاي  من به وجود آورده موفق عمل كرده‌ام و انگيزه داشته و پرتلاش بوده ام، تصريح كرد: بنده با داشتن نظريه‌هاي خوب و به كارگيري تيم خوب توانستم اقدامات خوبي را انجام دهم اما رفع اين معضلات نياز به اجماع همه مسئولان اعم از مجلس دارد.
وي گفت: من معتقد هستم كه ماهي يك ميليون بار مراجعه به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي صورت مي گيرد و همين شرايطي را به وجود آورده است كه بتوانيم در كنار هم برنامه‌هايي را به پيش ببريم كه ثبات نظام مقدس را بيشتر كنيم.
اين عضو كابينه دولت دوازدهم با بيان اينكه ما سياست‌هاي فقرزدايي را در دولت به پيش برده‌ايم، افزود: فقرزدايي 20 سال برنامه نياز دارد و فقر و معضل آن با پاشيدن پول حل نخواهد شد همانطور كه اشتغال با پاشيدن پول حل نخواهد شد.
ربيعي ادامه داد: ما خودمان در اين وزارتخانه اصلاح صندوق‌ها را به دولت پيشنهاد كرديم و بنده در برنامه سال 92 اعلام كردم يكي از بنيادي‌ترين و اساسي‌ترين بحث‌ها در زمينه آسيب هاي اجتماعي و جهت‌گيري‌هاي آنها توسط همين وزارتخانه توليد شده و در حوزه هاي كارگري كارهاي زيادي شده و پيشي كردن  مزد از تورم سياستي بوده كه اجرايي شده است.
وي گفت: بخشي از وظايف من در صندوق‌ها شركت‌ها بوده است كه درباره آنها بايد بيشتر صحبت‌هاي خود را در اين حوزه متمركز كنم. اندازه‌اي كه اين صندوق‌هاي در اختيار وزارتخانه ما در GDP كشور است اما غلوآميز درباره آن صحبت مي شود، ما در مجموع 1.4 اقتصاد كشور هستيم.
ربيعي با بيان اينكه بنده خوشحالم كه فقط شستا و صندوق‌هاي ما زير ذره بين است، افزود: يكي از اقدامات اين وزارتخانه  براي توامندي شركت ها حركت به سوي شفاف سازي است و از همين رو بنده نه به عنوان يك نظريه اقتصادي بلكه به عنوان يك نظريه مبارزه با فساد اعتقاد دارم ما بايد دراين شركت ها به سمت غيربنگاهداري حركت كنيم، بنده ازشما مي پرسم پرونده هاي نظير 3000 ميليارد  توماني  رو شد، كدام يك به وزارتخانه بنده مرتبط است.

* هيچ كدام ما سوپر مدير نيستيم
وي اضافه كرد: هيچ كدام ما سوپر مدير نيستيم  و دوران مديران سوپر من گذشته است و از همين رو آقاي لطفي در زمان دولت گذشته مديرعامل  هلدينگ  بوده است مگر دولت گذشته  رفيق خانه كارگران بوده است چرا توهين مي كنند؟ ايشان سلسه مراتب عمودي را طي كرده است.
ربيعي افزود: امروز تيمي كه در هيأت مديره شستا چيده شده است از اقتصادان هاي برجسته هستند و بنده ثبات مديرت را در سازمان تامين اجتماعي حفظ كردم واين در حالي است كه پرونده هاي كه خودم به نام صندوق ها باز كردم و ازهمين رو آقاي لاريجاني به ياد داريد، خودم درباره صندوق ها از شما درخواست كردم اما بايد امروز پاسخگويي استضياح شوم كه خودم پرونده آن را باز كردم.

* 90 درصد شركت هاي تابع در بورس فهرست شده اند
ربيعي تصريح كرد: من امروز خوشحالم بگويم 90 درصد شركت هاي تابع در بورس فهرست شده اند و نماينده اي محترم اسامي  هيأت مديره را خواسته بود و بنابراين بايد گفت 90 درصد آن هم اكنون در سايت بورس است و اين در حالي  است كه بنده موفق شدم هر جايي كه تخلفي و ساختار معيوبي بوده  است  با آن برخورد كردم.
ربيعي افزود: بنده در كارخانه ژنرال موتورز در سال 1354 كارفرمايي به نام مهدي اخوان كاشاني داشته ام  و ايشان هر وقت مي آمدند تن كارگران مي لرزيد  و بالله امروز  بنده كارگران را اخوان كاشاني خود مي بينم چرا زماني كه دلسوزانه حرف مي زنم  تعابير بد بكارمي گيرد.
وي ادامه داد : كارگران  را كارفرماي خويش مي بينم و بنده به دنبال بهينه كردن سرمايه گذاري ها هستم  و اعتقاد دارم  بايد در بازار سرمايه باشيم و ما  همچنين در كيفيت بنگاهداري در حال برنامه ريزي هستيم و بنابراين مجلس بايد به من پاداش بدهد كه  برنامه  ريزي كرديم كه صندوق ها از بنگاهداري رها شوند.
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي افزود: آقاي لاريجاني مكنزي آمد صندوق كشوري را مطالعه كرد  و گفت 450 هزار ميليارد تومان  تصميمات دولت و مجلس بر اين صندوق بار آورده  است و صندوق ها ديگر مفهومي ندارند  و اين در حالي است كه ميانگين كل فروش شستا در گذشته تنها برابر با 8800 ميليارد تومان بوده است و اين ميزان امروز به  21 هزار ميليارد تومان افزايش پيدا كرده است.
وي ادامه داد: مگر اين شركت ها  را وزير رفاه را تحويل گرفت و مگر ما با اجبار گفتيم به ما كشتيراني بدهيد و يك سياست غلطي كه در آن روز هيچ كس فرياد نزد و ما خصوصي سازي  را دنبال كرديم.
 علي ربيعي در ادامه با بيان اينكه صندوق فولاد روشن‌ترين و بدترين شكل اين نوع واگذاري‌هاست كه سال 91 پايگذاري شده است، گفت: دكتر مصري و دكتر  عباسي اين صندوق را نگرفتند چراكه مي‌دانستند چه وضعي دارند اما ما اين صندوق را با آن وضعي كه داشت تحويل گرفتيم، شركتي كه 2500 ميليارد تومان قيمت‌گذاري كرده‌اند 500 ميليارد هم نمي‌ارزد، حال چه كسي جرأت دارد آنها را بفروشد؟ در واقع ما وارث چنين وضعي هستيم و امروز كه شما درباره اين بنگاه‌ها قضاوت مي‌كنيد بايد چنين شرايطي را نيز در نظر بگيرد.

* مي‌خواهم قفل و زنجيز شركت‌ها را از پاي شركت‌هاي رفاهي جدا كنم
وي در جريان طرح استيضاحش در مجلس شوراي اسلامي در دفاع از خود با بيان اينكه اتفاقا اگر مي‌خواهيم از بنگاهداري خارج شوم براي رسيدن به فروش بايد سود خود را 80 درصد كنيم، افزود: درواقع مي‌خواهم از بنگاه‌هاي كم‌بازده خارج شويم، روز دفاع خود نيز گفتم كه مي‌خواهم قفل و زنجير شركت‌ها را از پاي شركت‌هاي رفاهي جدا كنم، اكنون نيز حاضرم با هر طرحي همكاري كنم تا مشخص شود چگونه صندوق‌ها را رها كرده و به سرمايه‌گذاري و پول‌افزايي در صندوق‌ها برسيم. به اين مي‌گويند؛ اصلاح ساختاري، درواقع شما مطالعه كنيد كژي از كجا آغاز شد تا اصلاحات و حل و فصل مسائل را از همانجا آغاز كنيم.

* همينكه تثبيت شغل كرده‌ايم هنر كرده‌ايم
ربيعي با تاكيد بر اينكه در دوران وزارت وي محاسن ديگري نيز وجود داشته است،  يادآور شد: من مسئول تثبت شغل هستم اگر مي‌خواستم در اين شركت‌ها اقتصادي برخورد كنم قطعا با تعداد بيشتري از بيكاري رو به رو مي‌شديم لذا ما فقط ايستاديم مراقب كرديم كه اين شركت‌ها به زيان‌دهي نرسند و معتقدم اين هنر ما بوده است. 34 شركت زيان‌ده فقط در استان تهران وجود داشت كه اگر تعطيل مي‌شدند تعداد بيكاري‌ها افزايش مي‌يافت بنابراين همين كه تثبيت شغل كرده‌ايم هنر كرده‌ايم.

* امروز به 110ميليارد تومان سودآوري در فولاد آهن رسيده‌ايم
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با بيان مثالي در اين خصوص ادامه داد: شركت فولادآهن به‌عنوان غول صنعت كشور قبل از واگذاري به اين وزارتخانه 8000 نفر پرسنل داشته اما امروز 16هزار نفر پرسنل مستقيم و غيرمستقيم دارد لذا نتيجه فعاليت و اقدامات اين شركت با مجموعه نيروهاي اضافه شده، زيان 1300 ميلياردي در سال 94 بوده است.امروز به 110ميليارد تومان به سودآوري در همين شركت رسيده‌ايم آيا اين هنر نبوده است؟

* وزارتخانه من وظيفه كاهش فقر و نابرابري را دارد/ با توجه به فشارهاي محيطي نه تنها ناموفق عمل نكرديم بلكه حركت سالمي نيز داشته‌ايم
وزير كار اضافه كرد: وزارتخانه من وظيفه كاهش فقر و نابرابري، ايجاد عدالت از طريق اشتغال خرد، اجراي سياست‌هاي حول و حوش آموزش‌ها، مهارت و توانمندسازي مردم را دارد و شركت‌ها بخش كوچكي از وظايفش به شمار مي آيد، درواقع در زمينه كاهش ريسك زندگي نيز مسئوليت دارد ولذا ما در اينجا نه تنها ناموفق عمل نكرديم بلكه با توجه به شرايط موجود و فشارهاي محيطي حتي حركت سالمي نيز داشته‌ايم. 
 
***
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس گفت: ساختار مديريتي شركت هواپيمايي آسمان كه يكي از زيرمجموعه هاي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي است بدون رعايت كمترين شاخص هاي EKAO انتخاب شده اند.
محمود نگهبان سلامي در نشست علني امروز  در موافقت با استيضاح وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با بيان اينكه يكي از مواردي كه تقريبا روزانه نمايندگان با آن روبه رو هستند تجمعات كارگري است كه به دليل عدم پاسخگويي به مطالبات كارگران شكل مي گيرد، گفت: وزير بيشتر از كارگران به عنوان ابزاري براي خواسته هاي شخصي و براي بقاي خود استفاده مي كند، مخصوصا در روزهاي اخير شاهد پيامدهايي بوديم مبني بر اينكه در صورت استيضاح وزير كارگران در مقابل مجلس شوراي اسلامي و يا مكان هاي ديگر حضور پيدا مي كنند.

نماينده مردم خواف و رشتخوار در مجلس ادامه داد: نگاهي به سوابق مديران حوزه اقتصادي وزارتخانه پيشينه خوبي از آن ها نشان نمي دهد كه همين موضوع باعث شده تا زمينه هاي فساد در زير مجموعه هاي اين وزارتخانه را شاهد باشيم.

وي با اشاره به اينكه حوزه وزير تعاون يك حوزه اجتماعي فرهنگي است و انتظار نمايندگان اين است كه مسائل را به حوزه هاي فرهنگي و اجتماعي گره بزنيد نه امنيتي، ادامه داد: امروز شاهد مشكلات زيادي در بخش اجتماعي و آسيب هاي اجتماعي جامعه هستيم كه متاسفانه براي حل آن ها كوچك ترين قدمي برداشته نشده است.

اين نماينده مردم با تاكيد بر اينكه عدم واگذاري بنگاه هاي زيرمجموعه بخش خصوصي باعث فساد كلان در اين مجموعه شده است، اضافه كرد: انتظار اين بود كه تمامي اين بنگاه ها به بخش خصوصي واگذار مي شد تا تصدي گري كم و خصوصي سازي واقعي صورت مي گرفت، نمايندگان حق دارند نسبت به اموال عمومي و پول كارگران كه نزد شما است حساس باشند، شما حق نداريد به دليل اين پرسشگري ها نمايندگان را زير سوال ببريد.

نگهبان سلامي با بيان اينكه حوزه اجتماعي اصل اثبات شده دنياي كنوني است، گفت: توانمندسازي افراد ضعيف و ناتوان يعني صاحب كار كردن بيكاران يعني تبديل پديده معلوليت به فرصت نه محدوديت براي اين افراد، عملكرد شما نشان مي دهد كه نه ضعفا توانمند و نه معلوليت خود را از دايره تنگ محدوديت رهانده است.

وي افزود: اين امر بايد از رهگذر توسعه بنگاه هاي اقتصادي و سرازير شدن سودهاي كلان به بخش هاي اشتغال زايي براي دهك هاي پايين صورت بگيرد.

عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اينكه امروز ايران اسلامي داغدار 66 نفر از هموطنان گرانمايه است، عنوان كرد: هواپيمايي آسمان كه در زيرمجموعه وزارت شما است چارت مديريتي آن بدون كمترين شاخص هاي EKAO انتخاب شده اند عمدتا نمي توان از يك مجموعه غير متخصص، ناكارآمد و نابلد چيزي جز سقوط هواپيما و داغدار شدن مردم انتظار داشت.

نماينده مردم خواف و رشتخوار در مجلس گفت: شايد براي هواپيمايي آسمان و شما درآمدزايي مهم باشد اما براي ما جان هموطنان عزيزتر از هر وزيري و هر هواپيمايي آسماني است.

وي تصريح كرد: سابقه استيضاح شما را به ياد مي آورم، طبق عادت معمولا قرآني از جيب بيرون مي آوريد، بغض به خود مي گيريد و فضا را احساسي مي كنيد تا از اين رهگذر ارزش هاي ديني و انساني بليط برگشت به وزارتخانه را اخذ كنيد، ولي امروز مجلس شوراي اسلامي بليط سقوط شما را صادر مي كند.
****
نماينده مردم تبريز در مجلس شوراي اسلامي از مديريت ضعيف بنگاه هاي اقتصادي  زيرمجموعه وزارتخانه تعاون، كار و رفاه اجتماعي انتقاد كرد.
 محمدحسين فرهنگي در جلسه علني امروز (سه شنبه، 22 اسفند) مجلس شوراي اسلامي به تشريح دلايل خود در موافقت با استيضاح علي ربيعي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي پرداخت و گفت: هر ساله در ابتداي كتاب بودجه فرمايشي از امام علي (ع) آمده است كه ايشان تاكيد دارند كه برنامه ريزي خوب و تدبير صحيح، دارايي كم را افزايش مي دهد و بي برنامگي و بي تدبير مال بسيار را نابود مي كند.
نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسكو در مجلس شوراي اسلامي افزود: در ابتداي آغاز به كار آقاي ربيعي به دليل سوابق و اطلاعاتي كه اين روزها درخصوص ايشان بر آن تاكيد مي شود، از وي حمايت كردم و احساس ما اين بود كه ايشان خواهد توانست در اين مجموعه بسيار گسترده و مهم، از لحاظ توليد و صنعت و حمايت هايي كه به صورت قانوني وجود دارد، موفق باشد، اما با گذشت چند سال كه وزارت تعاون مكلف شده بود بدهي هاي خود به سازمان هاي بازنشستگي و تامين اجتماعي را تسويه كند، متوجه شديم آقاي ربيعي در عمل توانايي انجام كار را نداشت.
وي تصريح كرد: براساس ماده 12 قانون برنامه ششم توسعه، دولت مكلف شده است بدهي هاي خود به سازمان هاي بازنشستگي را از طرق مختلف تسويه كند و آقاي ربيعي موظف بود براساس حكم قانوني، از اموال مربوط به سازمان خصوصي سازي و املاك مازاد و ساير ابزارها 10 درصد مطالبات مذكور را در سال جاري از دولت دريافت كند، حال سوال اين است كه ايشان در اين زمينه احساس وظيفه اي دارند يا خير، عملاً اتفاق نيفتاد.
فرهنگي گفت: اموال كارگران برخلاف آنچه تبليغ مي شود و حتي در تيتر اول يكي از روزنامه هاي كثيرالانتشار در 17 اسفند ماه به نقل از مسئولان تامين اجتماعي عنوان شد كه ما داريم 11 هزار ميليارد تومان از اموال تامين اجتماعي را واگذار مي كنيم، در توضيحات صفحات مياني همان روزنامه بيان شد كه 3000 ميليارد تومان سود در سال حاصل شده است.
اين نماينده مردم در مجلس دهم ادامه داد: بايد توجه داشت كه  كدام عقل سليم، اموال در اختيار خود را كه سوددهي دارند، واگذار مي كند تا يك عدد به دست بيايد كه يك صندوق از آن حمايت كند و بعد بگويد دولت امكانات را در اختيار ما قرار دهد.
وي افزود: در جلسه اي كه بنده و استاندار آذربايجان شرقي در آن حضور داشتيم، فهرست اموال را نشان دادند، فعالان اقتصادي مي دانند معني جمله اي را كه مي خواهم عرض كنم چيست؛ يكي از بنگاه ها در سال گذشته از فروش خود سود 50 درصدي به دست آورده كه اين بيانگر موفقيت بنگاه اقتصادي است. بنده نمي خواهم كسي را متهم كنم، اما مي گويم سوءتدبير و برنامه ريزي نادرست است و اگر اراده اي براي ربودن اموال كارگران باشد كه بسيار مصيبت بزرگي است.
فرهنگي بيان كرد: مديريت بنگاه هاي اقتصادي بسياري در اختيار وزارت تعاون است، اما نحوه مديريت نادرست است، به طور مثال زماني كه سوال مي كرديم چرا يك بنگاه اقتصادي زيان ده است، با الفاظي مانند هلدينگ و تخصصي نگاه كردن به موضوع و نظاير اينها ما را مدتي معطل كردند و بعد نيز كه مديريت يك بنگاه اقتصادي را تغيير دادند، مديريت جديد توانست شركت را سودده كند، اما اين مديريت موفق را باز تغيير دادند و مديريت جديدي سر كار آمد كه حدود 15 مشاور به كار گرفت و هزينه هاي زيادي را تحميل كرد و در نهايت بنگاه زيان ده شد. اين در حالي است كه بنگاه هاي اقتصادي بايد صحيح اداره شوند، ولي مي گويم كه درست اداره نمي شوند.
وي با اشاره به اينكه اموال كارگران به درستي مديريت نمي شود، تصريح كرد: در مورد بيمه روستاييان و عشاير، زحمات فراواني كشيده شد تا اين بيمه بتواند به اندازه 10 سال حق بيمه در زمينه پرداخت حقوق به مانند تامين اجتماعي لحاظ شود، اما وزارت تعاون قيام كرد و اجازه اين كار را نداد.
نماينده مردم تبريز در مجلس شوراي اسلامي گفت: در سال هاي 93 و 96 حدود 11 درصد از سهام شركتي كه زيان ده بود از مجموعه هاي ديگر وزارت كار به صندوق بيمه روستايي به قيمت 500 ميليارد تومان واگذار شد، اما امروز ارزش بنگاه 300 ميليارد تومان است كه بيانگر اين است كه 200 ميليارد از اموال روستاييان پريده است، 50 ميليارد تومان نيز بلوكه شده و بالاي 100 ميليارد تومان از سهام بازنشستگي شركت فولاد كه در شرايط ناهنجاري قرار دارد، توسط بيمه روستايي خريداري شد كه 100 ميليارد تومان از سهام صندوق دچار مشكلات فراوان شده و از اموال روستاييان خريداري مي شد.
فرهنگي گفت: كارهاي مذكور كه صورت گرفت، هزينه هايي در پي داشت و باعث شد مديرعامل و هيأت مديره مخالف اقدامات ناصحيح عزل شوند و بعد نيز كسي به عنوان مدير وارد شركت شد كه مي گفت 14 ميليون تومان حقوق ماهيانه براي بنده كم است و نمي توانم بيشتر از يك محدوده مشخص زمان براي كار بگذارم و اين موضوعات به دستور آقاي ربيعي صورت گرفت. در حال حاضر حدود 3 درصد رشد سالانه وجود دارد كه بيانگر مديريت ضعيف صندوق بيمه روستايي است.
وي تصريح كرد: مهارت آموزي در فني و حرفه اي بسيار مهم است و با اينكه قانون تعيين تكليف مربيان حق التدريسي سازمان فني و حرفه اي به سرانجام رسيد و ابلاغ شد از دي ماه سال 90 كه هيأت وزيران نيز آيين نامه اجرايي آن را ابلاغ و موضوع وارد فاز اجرايي شد، آزموني در خرداد سال 94 برگزار شد كه براساس آن 3568 نفر از شركت كنندگان قبول شدند و اين موضوعات پشت پرده نيست و در سايت رسمي سازمان ذكر شده است كه اعلام شد تعدادي از پذيرفته شدگان در سازمان فني و حرفه اي به كار گرفته مي شوند و مابقي به دستگاه هاي ديگر منتقل مي شوند.
اين نماينده مردم در مجلس شوراي اسلامي افزود: 1231 نفر از افراد پذيرفته شده در سازمان فني و حرفه اي بنا بر اعلام رسمي سازمان به ساير دستگاه ها منتقل شدند و اين در حالي است كه اگر آنها در سازمان فني و حرفه اي به كار گرفته مي شدند، زمينه توسعه بيشتر فراهم مي شد و ديگر چرخه معيوبي كه درخصوص به كارگيري آموزشياران نهضت سوادآموزي و معلمان حق التدريسي آموزش و پرورش وجود دارد در كيس جديدي در سازمان فني و حرفه اي اجرا نمي شد.
فرهنگي ادامه داد: سوال بنده اين است كه آيا آقاي ربيعي حمايت و دفاعي از تصميمات سنجيده نمايندگان و نظام داشته كه قضاوت با شما نمايندگان است.
وي گفت: درخصوص وام اشتغال روستاييان آقاي ربيعي به عنوان مسئول اشتغال و بيمه روستايي كشاورزان بايد اصطلاحاً پيراهن پاره مي كرد و جنگ و دعوا راه مي انداخت و با روش صحيح مطالبات قانوني را طلب مي كرد، اما آيا مي دانيد اين موضوع به چه نحوي در حال اجرا است.
نماينده مردم تبريز در مجلس شوراي اسلامي يادآور شد: متاسفانه بيمه قاليبافان و كارگران ساختماني را به روش هاي مختلف حذف مي كنند كه اين موضوعات سوءتدبير است.
 
رئيس كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي گفت: آقاي ربيعي در 6 ماه گذشته وعده اشتغال، اصلاح مديريت، برخورد با مفاسد ، جمع كردن باشگاه هاي سياسي در شستا و صندوق هاي بازنشستگي را داده بود ولي به وعده هايش عمل نكرد.
  فريدون حسنوند در جلسه علني امروز مجلس شوراي اسلامي به تشريح دلايل خود در موافقت با استيضاح علي ربيعي پرداخت و گفت: جناب آقاي ربيعي، دوست ديروز و وزير امروز، هم در استيضاح گذشته و هم در راي اعتماد گذشته، راي مثبت به وزارت شما دادم، امروز در مقام استيضاح شما پشت تريبون قرار گرفته ام، رئيس جمهور محترم فرمودند چه اتفاقي ظرف 6 ماه افتاده است.

وي ادامه داد: برخي سوال كردند ربيعي 6 ماه گذشته و امروز چه تفاوتي با هم دارد كه مورد استيضاح قرار مي گيرد، ربيعي 6 ماه گذشته وعده اشتغال، اصلاح مديريت، برخورد با مفاسد ، جمع كردن باشگاه هاي سياسي در شستا و صندوق هاي بازنشستگي را داده بود ولي امروز در مقام استيضاح يعني عدم وفاي به عهد، استيضاح از جانب برخي دوستان و منتقدين ديروز، براي عدم اصلاح و به واسطه ناتواني و ضعف مديريتش است.

نماينده انديمشك گفت: آقاي ربيعي چرا شانه خالي مي كنيد؟ آيا شركت نفتكش متعلق به شما نبود؟ سانچي و فاجعه اش را به گردن گرفتيد و اظهار تاسف كرديد؟ آيا سانحه سقوط هواپيماي آسمان را به گردن گرفتيد و اظهار تاسف كرديد؟ يا فقط فرافكني كرديد؟ آيا سانحه هاي قطار رجا زير مجموعه حضرتعالي نبود؟ چگونه از مسئوليت فرار كرده و به دوش ديگري انداخته ايد؟

اين نماينده مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: شما فرموديد از زير مجموعه ام سوال نمي كنند و فقط از شستا و صندوق سوال مي شود مي دانيد چرا ؟ شستا و صندوق نه يك وزارتخانه يك دولت است، هلدينگ هاي مختلف، هزاران ميليارد سرمايه و هزاران كارگر دارد و بي اعتنايي شما به ورشكستگي صندوق و شستا ما را به  استيضاح وادار كرد.

حسنوند خطاب به ربيعي تاكيد كرد: اقدام شما درجمع آوري كودكان بي سرپرست در خيابان ها چيست؟ نمايندگان آيا در تقاطع ها هر روز كودكان كار را مشاهده مي كنيد؟ آيا ربيعي  اقدامي كرد؟ آيا زنان بي سرپرست را در تقاطع ها نمي بينيد كه با جوراب فروشي و گل فروشي از نجابت خود دفاع مي كنند اما ربيعي بي خيال و آسوده در تلاش براي حفظ منصب و كرسي صدارت و وزارت خود است.

وي افزود: اقدام شما در كاهش آسيب هاي اجتماعي چيست؟ آقاي ربيعي، مگر رهبري در جلسه محرمانه براي آسيب هاي اجتماعي گريه نكردند؟ مسئول مستقيم به واسطه وزارت رفاه شما بوديد چرا گريه نكرديد؟ چرا تلاش نكرديد؟ چرا اقدام نكرديد؟ اگر ابزار نداشتيد و ناتوان بوديد چرا استعفا نداديد؟

رئيس كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي گفت: عنوان شده است كه جلسه امروز باز شدن پرونده رانت خواري است، دوستان خود را طي روزهاي گذشته با 2 ميليارد تومان در روابط عمومي وزارت رفاه بسيج كرديد تا بر دهان رسانه هاي منتقد بزنند، تهمت و تخريب روانه مجلس شد.

موافق استيضاح وزير تعاون بيان داشت: آقاي ربيعي فراموش نكرده ايد كه فراخوان داديد كارگران به جلوي مجلس بيايند،  آنها كارگران نبودند، كارگران كساني بودند كه چندين بار جلوي مجلس فرياد زدند گوش شنوايي نبود، بازنشستگان كساني بودند كه ماه ها در كنار مجلس بودند اما شما اقدامي نكرديد، اين ها كارگران و بازنشستگان بودند اما آنها كه با فراخوان جلوي مجلس حاضر شدند، هواداران خانه كارگر بودند براي اينكه شما شستا را به مرتضي لطفي عضو خانه كارگر داديد و شستا به عنوان مجموعه توانمند اقتصادي  پشتوانه حزب قرار گرفت.

اين نماينده مجلس تاكيد كرد : شما مجلس را به توپ بستيد،  بدعتي كه شما گذاشتيد فقط در زمان قاجار بود،  حمله كردن به مجلس با كارگر را بدعت گذاشت، كارگري كه مجلس از او دفاع مي كرد، بازنشسته اي كه مجلس براي او قانون تصويب مي كرد.
وي تصريح كرد: آيا مي شود وزير ورزش استيضاح شود و ورزشكار به جلوي مجلس بيايد؟ آيا مي شود وزير ارشاد استيضاح شود و هنرمند به جلوي مجلس بيايد؟

نماينده مردم انديمشك در مجلس گفت: آقاي ربيعي گفته ايد اشتغال به شما مربوط نيست، در زمان راي اعتماد گفتيد مسئول اشتغال هستيد اما به محض اينكه مردم اعتراض كردند مي گوييد مسئوليتي نداريد فراموش نكنيد رفتارهاي امروز هاي شما مانند سالهاي قبل شده است شما همان كسي بوديد كه در ستاد آقاي ميرحسين موسوي مسئول اتاق فكر بوديد، شما كسي بوديد كه در روز انتخابات سال 88 با آقاي ميرحسين به پشت تريبون آمديد واعلام پيروزي كرديد.

حسنوند اظهار داشت: اي كاش بر اعتقاد خود مي مانديد و مردانه از اعتقادت دفاع مي كرديد و مردانه مي گفتيد از ميرحسين دفاع كرديد، اما چند سال پس از آن به مجلسي آمديد كه اكثر آن اصولگرا بود و فرموديد نفوذي نظام در ستاد ميرحسين بوديد.

 اين نماينده با انتقاد از رويكرد و رفتار وزير تعاون اظهار داشت: به فراكسيون اميد مراجعه مي كنيد و مي گوييد چون اصولگرايان از من امتياز مي خواهند و نمي خواهم آنها را به كار بگيرم كمك كنيد بعد به فراكسيون اصولگرايان مي گوييد چون نمي خواهيد اصلاح طلبان را به كار گيريد، به من فشار مي آورند آيا اين صداقت و روش و رفتار براي حفظ مديريت درست است؟

وي با بيان اينكه ربيعي 157 سوال و 305 تذكر طي روزهاي قبل گرفته است، ادامه داد:  جنگ رواني چند روز گذشته شما عليه مجلس كودتا بود، خبرنگاراني را به خدمت گرفتيد كه به مجلس توهين كردند و به نماينده تهمت زدند.

حسنوند بيان داشت: شما قوميت گرايي را ترويج كرديد و با مظلوميت نمايي مي خواهيد وزير بمانيد اما بدانيد اين منصب از ما و شما مي‌گذرد بنابراين به ناتواني خود اعتراف كنيد و استعفا دهيد.

وي به انتصاب متعدد مديران در مجموعه شستا انتقاد كرد و افزود: شما هر روز شستا و صندوق را با تغيير مديريت مواجه كرديد، چرا مرتبا مديران ضعيف را در راس شستا منصوب و بعد از مدتي عزل مي كنيد، اين چه وضعيتي است كه در شستا راه انداخته ايد اگر مديري ضعيف است چرا منصوبش مي كنيد كه بعد بخواهيد بركنارش كنيد؟

رييس كميسيون انرژي در پايان موافقت خود را با استيضاح وزير رفاه اعلام كرد و گفت:  وزارت رفاه خانه عدالت است و ما بر اساس وظيفه شرعي استيضاح وزير را در دستور كار قرار داده ايم، فرياد مردم را شنيديم و لبيك گفتيم.
***
جهانبخش محبی‌نیا نماینده مردم میاندواب در مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه ۲۲ اسفند) در جریان بررسی استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی توسط وکلای ملت طی سخنانی به عنوان مخالف استیضاح وزیر کار اظهار داشت: بدون شک مجلس به دغدغه‌های نمایندگان توجه می‌کند و تا حدی که مقدور است هم باید با مجلس و امنای ملت مهربانی صورت گیرد.

وی افزود: نارضایتی‌ها و عدم توجه‌های برخی مدیران شاید باعث ناراحتی همکاران ما شده باشد، اما منش دوستان و همکاران نباید تغییر کند.

نماینده مردم میاندواب در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: در مجلس چطور اجازه می‌دهند با فردی که شخصیت برجسته‌ای دارد اینگونه سوابق او را مطرح کنیم ما باید خود را جای وزرا بگذاریم.

وی ادامه داد: ما هر چند که از خیلی از وزرا گلایه‌مندیم البته که از آقای ربیعی هم گلایه‌هایی هم داریم البته قرار است صلاحیت آن‌ها را مدنظر قرار دهیم.

محبی‌نیا با بیان اینکه بنده به عملکرد وزیر کار ایراد دارند گفت:، اما یادمان نرود که آقای ربیعی بیشتر از همه وزرا به استان‌ها سر زده است و به نظر من لازم است که او را با بقیه وزرا مقایسه کنیم.

نماینده مردم میاندواب خاطرنشان کرد: آقای ربیعی فرزند جوادیه تهران است، فرزند خانواده‌ای که فقر را در آغوش گرفته است.

وی با اشاره به اینکه نگاه وزیر کار به امنیت مسائل کنونی و موضوعات امنیتی نگاه پسندیده‌ای است، گفت: ربیعی وزیری بود که از طرف انقلاب آمد او درواقع اولین کسی است که اشتغال نیرو‌های بیکار را با بدبختی تمام فراهم کرد.

محبی‌نیا درباره موضوع واگذاری‌ها درحوزه وزارت کار که از سوی برخی نمایندگان موافق استیضاح مطرح شد عنوان کرد: اکنون در حوزه ربیعی ۲۸۰ شرکت مدیریتی وجود دارد که تعداد ۲۱۰ شرکت از آن از بابت رد دیون است و ما در این اثنی دیدیم که ربیعی دستور داد تا سال ۹۷ تمام شرکت‌های زیانده حتما واگذار شوند.

وی افزود: در رابطه با مساله فقر باید بگویم طبیعی است وزارت تعاون در حوزه فقر، بیمه تامین اجتماعی و اشتغال مسئولیت دارد. این را هم بگویم که شاخص فقر ما در سال ۸۴ به میزان ۱۸ درصد بوده است، اما در سال ۹۶ متاسفانه به ۳۰ درصد افزایش یافته است، اما با همه این وجود باید ببینیم دلیل آن چه بوده است.

نماینده مردم میاندواب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ما حمایت چند ساله از خدمات تامین اجتماعی داریم، گفت: این همه دستگاه متولی برای جلوگیری از فقر وجود دارد، اما باید دید آن‌ها چه کرده‌اند.

وی همچنین با اشاره به ۱۵۹ درخواست برای تاسیس بیمارستان و درمانگاه در مناطق مختلف عنوان کرد اگر میانگین اعتبار بیمارستان را ۵۰۰ هزار میلیارد تومان در نظر بگیریم ما مبلغ ۸۰ هزار میلیارد تومان کمبود اعتبار داریم البته که این‌ها تقاضای به حق مردم است، ولی باید به صورت زیرساختی مورد توجه قرار گیرند. 
*****
نتیجه رای گیری جلسه استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجلس: آقای ربیعی با 125 رای موافق و 124 مخالف و با اختلاف یک رای در سمت خود باقی ماند.
 

 

نظر شما