شناسهٔ خبر: 24586914 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

ربیعی: غالب آنهایی که در اعتراضات دستگیر شدند، شغل داشتند/فقر و اشتغال با پاشیدن پول حل نمی‌شود/دوران مدیران سوپر‌من گذشته است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: انتظار بود رئیس مجلس مطابق قانون از طرح مسائل خارج از استیضاح جلوگیری کند. استیضاح‌کنندگان با عدد و رقم و نه جملات و صحبت‌های کلی انحراف من را بیان کنند.

صاحب‌خبر -
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: انتظار بود رئیس مجلس مطابق قانون از طرح مسائل خارج از استیضاح جلوگیری کند. استیضاح‌کنندگان با عدد و رقم و نه جملات و صحبت‌های کلی انحراف من را بیان کنند.
علی ربیعی صبح امروز در مجلس شورای اسلامی و در جریان استیضاح گفت: حضور در صحن مجلس را برای خودم فرصتی برای تبیین دقیق اهم مسائل کشور می‌دانم. فرصتی برای مباحثه جدی میان یک عضو دولت و نمایندگان حول مشکلات پیشرو کشور می‌بینم و می‌خواهم در این فضا سخن بگویم.

انتظار بود رئیس مجلس مطابق قانون از طرح مسائل خارج از استیضاح جلوگیری کند

وی ادامه داد: من همواره گفته‌ام استیضاح را حق مجلس می‌دانم. مجلس به گفته حضرت امام(ره) عصاره ملت است و حق سوال و استیضاح چیزی است که برای آن در جوانی مبازره کردم اما متاسفم در همین ابتدا آنچه که در استیضاح آمده بود و باید گفته می‌شد، مطابق قانون گفته نشد در حالی که انتظار بود رئیس مجلس مطابق قانون از طرح مسائل خارج از استیضاح جلوگیری کند. 

این عضو دولت تدبیر و امید با بیان اینکه من هفت ماه پیش برنامه‌ای را به مجلس دادم و ۱۹۱ نماینده به آن رای دادند، اظهار داشت: استیضاح‌کنندگان با عدد و رقم و نه جملات و صحبت‌های کلی انحراف مرا بیان کنند. با جملات کلی شاخصه‌ها را نمی‌توان اندازه‌گیری کرد؟ ما مباحث کلی را مطرح می‌کنیم که موجب می‌شود در نهایت نه کسی تصمیم درستی نگیرد و نه من از استفاده کنم.

رای هم نیاورم سرباز نظام خواهم بود

ربیعی با بیان اینکه من رای هم نیاورم سرباز نظام خواهم بود، تصریح کرد: عمده مسائل مربوط به شرکت‌های وابسته به وزارتخانه در جلسه امروز مطرح شد، متاسفانه کارکردهای اجتماعی وزارت کار به شستا یا مجموعه‌های اقتصادی به صورت اغراق‌آمیزی تقلیل‌یافته است. من نه به عنوان یک وزیر بلکه یک کنشگر می‌گویم ما امروز مسائل بنیادی را پیش رو داریم. به غیر از خشکسالی و سیاست خارجی، معتقدم آسیب‌ها، فقر، عدالت و زیست آینده در قالب صندوق‌ها به بیکاری مزمن تبدیل شده‌اند. ما باید با فهم درست و اجماع به سمت حل مسائل برویم.

وی با اشاره به اعتراضات اخیر خاطرنشان کرد: من میزان خشکسالی، اشتغال و فقر را در شهرهایی که شلوغ شد در اطلس ریختم. اتفاق بزرگتری رخ داده است. من افتخار می‌کنم در وزارتخانه‌ای هستم که مسائلش با مسائل اصلی امنیت ملی در ارتباط است. من به اندازه کافی موفق بودم. پرتلاش بودیم، صبح و شب نمی‌‌‌شناختم، نظر و تئوری داشتم، این مسئله نیازمند اجماع همه دارد تا مسائل حل شود.

وزیر کار ادامه داد: معتقد هستم در وزارتخانه من ۳۰۰ میلیون بار در ماه به آن مراجعه می‌شود. این مسئله موجب شده تا در کنار هم برنامه‌هایی را به پیش برویم که ثبات نظام بیشتر شود.

فقر و اشتغال با پاشیدن پول حل نمی‌شود

وی افزود: ما در مورد فقر مطلق و همبستگی کار و رفاه، کار را جلو بردیم در خره جوامع محلی تعاون و کار را جلو بردیم سیاست‌های فقرزدایی را آوردیم. فقر ۲۰ ساله برنامه می‌خواهد. فقر و اشتغال با پاشیدن پول حل نمی‌شود. در جلسه با رهبری بحث‌ها را گفتم. در حوزه کارگری کار زیاد شده است و توانستیم نرخ افزایش مزد را از تورم بیشتر کنیم. بخشی از وظایف من در صندوق‌ها و شرکت بوده است.

وزیر کار ادامه داد: شما ببینید اندازه‌ صندوق‌های ما در جی دی پی چقدر است. سهم ما در مجموع اقتصاد کشور ۱.۴ است. شما ۱۷ صندوق دیگر دارید که ستادها و نهادهای مختلف در آن کار اقتصادی می‌کنند که نه خصوصی هستند و نه دولتی. من خوشحال هستم که شستا زیر ذره‌بین است‌. من خوشحالم نورافکن‌ها روی وزارت‌خانه ماست. با رئیس‌جمهور توافق کردیم اصلاح ساختار شروع شود و این افتخار است.

دوران مدیران سوپر‌من گذشته است
ربیعی تاکید کرد: به سمت شفاف‌سازی رفتیم. آقایان عباسی و مصری می‌توانند شهادت دهند که کار کردن در شرکت‌ها چقدر سخت است من معتقدم باید به سمت غیربنگاه‌داری برویم این همه پرونده رو شد کدام مورد وزارتخانه من ذی نفع بود؟ دوران مدیران سوپر‌من گذشته است اما معتقد هستم روندی سالم در کار است. خلط مبحث نکنید لطفی مدیرعامل هلدینگ سیمان در زمان دولت قبل بود تیم شستا از بهترین‌ها هستند اقتصاد‌دانان برتری آنجا هستند.

وی با بیان اینکه ثبات مدیریت را در تامین اجتماعی حفظ کردم، گفت: امروز استیضاح می‌شوم بخاطر آژیری که خودم کشیدم من امروز خوشحالم بگویم ۹۰درصد شرکت‌های تابعه ما در بورس فهرست شدند. من موفق شدم هرجا تخلفی شده با آن برخورد کنم همین که ۹۰ درصد شرکت‌های ما در کودال در دسترس هستند موجب افتخار است.

نمی‌خواهیم پول آن را صرف هزینه‌های جاری کنیم

ربیعی تشریح کرد: خوشحالم اعلام کنم با همه وجود تصمیم درست در وزارت گرفتیم که بعنوان الگو، کاری را شروع کردیم تا شهریور ۹۷ از بنگاه‌های بدون سود خارج می‌شویم. نمی‌خواهیم پول آن را صرف هزینه‌های جاری کنیم ما از بنگاه‌داری بیرون می‌آییم نه اینکه پول حراج کنیم. در سال ۱۳۵۴ من در شرکت ارج کار می‌کردم اخوان کاشانی کارفرمای ما بود هر وقت می‌آمد تن کارگر و من می‌لرزید والله امروز حال کارگر را مثل همان زمان و برخورد با اخوان کاشانی می‌بینم.

وی با بیان اینکه  امروز به سمت بهینه کردن سرمایه‌گذاری رفتیم باید در بازار سرمایه باشیم، گفت: کیفیت بنگاه‌داری باید برنامه‌ریزی شود مجلس باید برای این کار به من پاداش دهند. ما تجربه جهانی را پشت این داستان آوردیم خدمت نمایندگان می‌گویم انداره اقتصاد ما معلوم است اندازه ما در اقتصاد ما مشخص و شفاف و زیر ذره بین است.

ربیعی بیان کرد: میانگین فروش شستا برابر ۸ هزاز ۸۰۰ میلیارد تومان بود که که ۲۱ هزار میلیارد افزایش یافته سود خالص به ۳۳ هزار ۵۰۰ میلیارد افزایش یافته است این کار‌ها با نشستن و خود را باد زدن محقق نشد. مگر شرکت‌ها را به خواست وزیر رفاه تحویل گرفتیم؟ مگر به خواست خود کشتیرانی را تحویل گرفتیم؟ هر اتوبوسی درجاده است یک تعاونی است مگر من این‌ها را آوردم؟ ۸۰ سود برای ۲۰ درصدی که ما سرمایه‌گذاری کردیم. صندوق فولاد بدترین نوع سرمایه‌گذاری است که ما تحویل گرفتیم ۲۵۰۰ میلیارد قیمت‌گذاری کردند که ۵۰۰ میلیارد نمی‌ارزد چه کسی جرات دارد این‌‌ها را بفروشد؟ اگر می‌خواهیم بفروشم از جای کم‌بازده خارج شود می‌خواهم غل و زنجیر شرکت از پای نظام رفاهی را بکنم.

برچسب‌ها:

نظر شما