شناسهٔ خبر: 68576372 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: برترین‌ها | لینک خبر

بورانی لوبیا سبز، پلوی مخلوط سنتی ارومیه

بورانی لوبیا سبز، پلوی مخلوط سنتی ارومیه

بورانی لوبیا سبز یکی از غذاهای سنتی شهر ارومیه است که از ترکیب برنج با لپه، لوبیا سبز و پیاز داغ تهیه می‌شود و همراه با ترکیبی از سیر و ماست سرو می‌شود.

صاحب‌خبر -

فرارو: بورانی لوبیا سبز یکی از غذاهای سنتی شهر ارومیه است که از ترکیب برنج با لپه، لوبیا سبز و پیاز داغ تهیه می‌شود و همراه با ترکیبی از سیر و ماست سرو می‌شود.

بورانی لوبیا سبز، پلوی مخلوط سنتی ارومیه

پلو‌های مخلوط در سفره غذای ایرانی‌ها جایگاه مخصوص به خود را دارند. باقالی پلو، کلم پلو، هویج پلو، شیرین پلو، کشمش پلو مرصع پلو و... از انواع پلو‌های مخلوطی هستند که در مهمانی‌ها طرفداران خاص خود را دارند. بورانی لوبیا سبز یکی از غذا‌های سنتی و بسیار خوشمزه شهر ارومیه است که از ترکیب لوبیا سبز با برنج و لپه تهیه می‌شود و همراه سیر و ماست و پیاز داغ فراوان سرو می‌شود.

این پلوی مخلوط خوشمزه نوعی غذای گیاهی است که گوشت ندارد و به همین دلیل برای گیاه‌خواران و افرادی که منع مصرف گوشت دارند نیز یک غذای مفید و مقوی است. اگر دوست دارید این غذای خوشمزه و جدید را برای اعضای خانواده تهیه کنید، در ادامه این مطلب با آموزش بورانی لوبیا سبز همراه ما باشید.

مواد لازم

برنج: ۲ پیمانه

لوبیا سبز: ۲۰۰ گرم

لپه: ۱ پیمانه

پیاز: ۱ عدد

ماست: ۳ قاشق غذاخوری

سیر: ۳ حبه

پیازداغ: به میزان لازم

نعناع خشک: ۱ قاشق غذاخوری

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به میزان لازم

روغن: به میزان لازم

طرز تهیه

برای درست کردن این پلو مخلوط خوشمزه ابتدا برنج را با آب گرم و کمی نمک خیس کنید و به مدت ۲ ساعت کنار بگذارید. لپه را همراه با ۱ لیوان آب روی حرارت اجاق گاز بگذارید تا نیم‌پز شود، سپس لپه را آبکش کنید. لوبیا سبز را به صورت بند انگشتی خرد کنید و کنار بگذارید. پیاز را خرد کنید و همراه با مقداری روغن داخل قابلمه مناسب بریزید و روی حرارت اجاق گاز بگذارید تا پیاز نرم و طلایی شود.

کمی زردچوبه روی پیاز بریزید و لوبیا سبز خرد شده را به آن اضافه کنید و همراه با مقداری نمک و فلفل تفت بدهید و لپه نیم‌پز را اضافه کنید. بعد از اینکه لپه و لوبیا سبز را چند دقیقه با پیاز داغ تفت دادید، ۱ لیوان آب اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید. نیم ساعت زمان بدهید تا لپه و لوبیا سبز کاملا بپزد، سپس برنج را اضافه کنید و نعناع خشک را داخل مواد بریزید و بعد از اینکه آب برنج کشیده شد، روی قابلمه دمکنی بگذارید تا برنج به مدت ۴۵ دقیقه دم بکشد. برنج آماده را داخل دیس مخصوص سرو بکشید و ترکیب ماست و سیر رنده شده را روی برنج بریزید و دورتادور برنج را با پیازداغ تزیین کنید، نوش جان.

نکات مهم

۱ـ این غذا به صورت سنتی همراه با ترکیب ماست و سیر و پیازداغ سرو میشود. اگر دوست ندارید می‌توانید ماست را روی برنج نریزید و به صورت جداگانه همراه با غذا سرو کنید.

۲ـ لوبیا سبز یکی از سبزیجات تازه با ارزش غذایی بسیار بالاست که حاوی ویتامین c، ویتامین B، فیبر و فولیت مورد نیاز روزانه بدن است. سعی کنید همیشه لوبیا سبز تازه و مرغوب را خریداری کنید. لوبیا سبز تازه معمولا سفت است و هنگام نصف کردن با دست صدای شکستن می‌دهد. اگر لوبیا سبز له یا بیش از حد نرم بود، هرگز آن را خریداری نکنید. لوبیا سبز‌هایی که روی پوست‌شان لکه‌های قهوه‌ای دارند، سالم نیستند. معمولا لوبیا سبز‌های کوچک و باریک بسیار ترد و خوشمزه و برای تهیه غذا مناسب هستند.

۳ـ پیاز داغ عطر و طعم بسیار خوبی به غذا می‌دهد؛ اما نکته مهم این است که پیاز داغ باید کاملاً ریز و خشک باشد. برای داشتن یک پیاز داغ پودری و خشک پیاز را به صورت نازک برش بزنید؛ سپس در روغن فراوان که از قبل داغ شده است، سرخ کنید. به این نکته توجه داشته باشید که پیاز باید در روغن شناور باشد؛ بنابراین نباید حجم زیادی از پیاز را در یک مرحله اضافه کنید. بعد از اینکه پیاز سرخ شد، آن را روی توری قرار دهید تا روغن اضافی آن کاملاً گرفته شود. سپس روی سینی پهن کنید. وقتی دوباره این کار را انجام دادید، پیاز‌های جدیدی را که سرخ کرده‌اید، روی پیاز داغ‌های قبلی نریزید؛ چون باعث روغنی شدن قبلی‌ها می‌شود. علاوه‌بر این باعث می‌شود که پیاز داغ حالت خمیری پیدا کند.

پ

نظر شما