شناسهٔ خبر: 67278583 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

ماجرای تغییر تابلوهای اسم ایستگاه‌های مترو در تهران چیست؟

شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه درباره تغییر تابلوهای اسم ایستگاه‌های مترو در تهران توضیحاتی ارائه داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین، شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه ماجرای تغییر تابلوهای اسم ایستگاه‌های مترو در تهران را تشریح کرد.

مهر نوشت: مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه اعلام کرد: تابلوها و بیلبوردهای شهری با مضامین اشعار فارسی و معرفی شاعران و نویسندگان که در چند سال اخیر شاهدش بودیم و در هر کجای شهر قابل رؤیت بود، به خوبی نشان می‌دهد که مدیریت شهری در شهرداری تهران اهمیت زیادی برای شعر و ادبیات فارسی قائل بوده و به شیوه‌های مختلف برای فرهنگ‌سازی در این زمینه برنامه‌ریزی می‌کند.

این روزها علاوه بر بیلبوردهای تبلیغاتی در گوشه و کنار تهران، شاهد یک تغییر در تابلوهای ایستگاه‌های مترو هستیم. تابلوهای اسم هر ایستگاه با شعری از شاعران فارسی متفاوت شده‌اند و حتماً آن‌هایی که مسیر هر روزه‌شان را با مترو طی می‌کنند، آن‌ها را دیده‌اند. ایستگاه سعدی، رودکی، فردوسی، شادمان و ابن‌سینا به‌تازگی تغییر کرده و به‌جای تنها یک اسم، شعری روی تابلو نوشته شده که اسم ایستگاه هم در آن شعر آمده است.

مثلاً در ایستگاه فردوسی، تابلوی اسم ایستگاه با این شعر همراه شده است: خوشا آنان که «فردوسی» مرامند / به دل عشق وطن دارند و مردم.

جالب است بدانید ایده اولیه اجرای این طرح‌های خلاقانه از شوخی کاربران فضای مجازی گرفته شده است. تعدادی از کاربران فضای مجازی تابلوهای برخی از ایستگاه‌ها را به‌صورت گرافیکی تغییر داده و برایشان شعری نوشتند که در فضای مجازی پخش شد. معاونت فرهنگی و اجتماعی مترو تهران با استقبال از این طرح‌های مجازی، آن‌ها را به واقعیت تبدیل کرد و پس از مشورت با شاعران و دست‌مایه قرار دادن اسم ایستگاه‌های مترو برای انتخاب و یا سرودن شعر، تابلوی اسم تعدادی از ایستگاه‌های مترو را متفاوت از گذشته طراحی کرد که با استقبال مسافران نیز مواجه شد.

سامانه‌های تبلیغاتی شهری، به‌عنوان یک رسانه عمومی که با میلیون‌ها نفر از مردم شهر برخورد مستقیم و روزانه دارد، یکی از مؤثرترین رسانه‌هایی است که در شهرهای بزرگ وجود دارد. غالباً به این رسانه‌ها به چشم منبعی برای درآمدزایی و توزیع آگهی بازرگانی نگاه می‌شود؛ ولی می‌توان با تغییر نگاه و برنامه‌ریزی درست، آن را به‌عنوان بستری برای انتقال پیام‌های فرهنگی و مؤثر به جامعه تعریف کرد.

شهرداری تهران و به‌ویژه شرکت بهره‌برداری مترو تهران، این رویکرد را با طراحی‌های متنوع، از جمله تغییر در تابلوهای اسم ایستگاه‌های مترو برگزیده‌اند. این جنس ایده‌ها، اتفاق‌های مهمی هستند که می‌توان آن‌ها را تعمیم داد و در دیگر شهرهای ایران اجرایی کرد

۴۷۲۳۶

نظر شما