شناسهٔ خبر: 67326831 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور:

دولت چهاردهم توزیع عادلانه نیروی انسانی در نظام سلامت را در اولویت قرار دهد 

تهران - ایرنا - رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: ضرورت دارد حوزه نظام سلامت به خصوص توزیع عادلانه نیروی انسانی در سیستم بهداشت و درمان در اولویت برنامه دولت چهاردهم قرار گیرد زیرا در سال‌های گذشته منابع غیرانسانی کانون توجه بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، محمد رئیس‌زاده روز یکشنبه در نشست خبری «اولویت‌های نظام سلامت در برنامه‌های نامزدهای ریاست‌جمهوری» که در محل سازمان برگزار شد، افزود: تلاش نظام پزشکی آن است که مسائل حوزه سلامت در ذیل انتخابات به یک گفتمان اساسی مطرح شود زیرا توجه به منابع انسانی خواسته سازمان نظام پزشکی بوده و باید چالش‌های نظام سلامت حل شود.

وی با بیان اینکه اکنون توازنی میان نیروی انسانی و غیرانسانی وجود ندارد ، تصریح کرد: به عنوان مثال رشته جراحی کودکان در آزمون دستیاری طی سه دوره اخیر آزمون دستیاری، پذیرفته‌شدگان صفر بوده، این میزان در طب بیهوشی و اورژانس به ترتیب کمتر از ۷ و ۵ درصد است.

رئیس زاده تاکید کرد: پروژه‌هایی به مبلغ ۳۰ هزار میلیارد تومان افتتاح شد و این درحالیست که تخصیص چنین مبالغی برای نیروی انسانی می‌تواند بسیار اثرگذار باشد و ضرورت دارد افزایش حقوق دستیاران رشته‌هایی مانند بیهوشی، طب اورژانس در کانون توجه قرار گیرد.

دولت چهاردهم توزیع عادلانه نیروی انسانی در نظام سلامت را در اولویت قرار دهد 


ضرورت افزایش سهم سلامت از تولید ناخالص ملی

محمود فاضل رئیس شورای عالی نظام پزشکی نیز در این نشست گفت: سلامت از زیرمجموعه‌های حوزه اجتماعی است و باید تمام سازمانها مجموعه‌های دولتی سلامت را پیوست امور خود قرار دهند.

وی ادامه داد: سهم سلامت از تولید ناخالص داخلی طی ۱۰ سال گذشته به شدت کاهش یافته و اکنون حدود ۴ درصد است .

فاضل تصریح کرد: دولت باید به وظیفه خود یعنی نظارت بازگردد و از تصدی‌گری خودداری کند، سازمان نظام پزشکی آمادگی خود را برای اجرای امور حوزه پزشکی اعلام می‌کند.

وی ادامه داد: بیانیه‌ای درباره خواسته‌ها و مطالبات از دولت آتی صادر کردیم و نباید حوزه سلامت به وزارت بهداشت محدود شود و درخواستی که از ریاست‌جمهوری داریم سلامتی همه جانبه است.


 علاوه بر امنیت و معیشت، سلامت را نیز جزو سه اولویت خود قرار می دهیم

رئیس ستاد سلامت دکتر علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در این نشست گفت: مشکل نظام سلامت، پیشگیری محور نبودن است و نتوانستیم پزشکی خانواده را کامل اجرا کنیم.

علی اکبر ساری افزود: سلامت در تمام برنامه‌های توسعه و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مورد توجه قرار گرفته است. هر دولتی که انتخاب شود باید سلامت جزو اولویت‌هایش باشد. دولت آقای زاکانی در نظر دارد که علاوه بر امنیت و معیشت، سلامت را نیز جزو سه اولویت خود قرار دهد.

وی با اشاره به موفقیت های خوب ایران در عرصه پزشکی در سطح بین المللی، گفت: به طور مثال، ایران تنها کشوری است که توانسته بیماری سرخک را در منطقه کنترل کند. مشکلات فراوانی مانند عدم دسترسی عادلانه به خدمت یک مشکل به حساب می‌آید. مشکل، سلامت‌محور و پیشگیری محور نبودن است که نتوانستیم پزشکی خانواده را کامل اجرا کنیم.

ساری خاطرنشان کرد: عدم توجه به نیروی انسانی، مشکلات بیمه‌ای که عمق کافی ندارند، جزو دیگر مشکلات نظام سلامت است.

اجرای صحیح برنامه پزشک خانواده تنها راه کاهش هزینه های سلامت

سیدرضا رئیس کرمی رئیس ستاد سلامت دکتر مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، نیز اجرای صحیح برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع را تنها راه کاهش هزینه‌ها دانست وگفت: لازم است هزینه‌ها را کاهش دهیم و منابع پایدار را ایجاد کنیم.

وی افزود: در حوزه سلامت مسائل و مشکلات پیچیده نیست و اختلاف نظری هم در این زمینه وجود ندارد،مهمترین بحثی که باید به آن بپردازیم آن است که چه کسی در صورت انتخاب می‌تواند همراه سلامت باشد.

وی با اشاره به کمبود منابع در نظام سلامت کشور، اظهارداشت: در گذشته پرداخت از جیب بیماران بابت هزینه‌های درمانی ۳۰ درصد بود و الان به حدود ۷۰ درصد رسیده، آنچه که برای ایجاد درآمد پایدار مهم بوده ، آن است که سهم سلامت از تولید ناخالص ملی افزایش پیدا کند. همچنین بیمه‌ها باید تقویت و موضوعات مالی پزشک و بیمار حل شود. در همین راستا بحث امید به آینده در حوزه نیروی انسانی نیز بسیار اهمیت دارد.

باید شایستگان در بخش سلامت قرار گیرند

میرخانی رییس ستاد سلامت مصطفی پورمحمدی با تاکید بر اینکه نظام سلامت میراث کسی نیست، باید شایستگان در این بخش قرار گیرند، گفت: تا زمانی که نظام سیاسی آرامش نداشته و تبلور پیدا نکند، نظام سلامت نیز به آرامش نمی‌رسد.

وی افزود: نمی‌توانیم بسیاری از موضوعات در حوزه نیروی انسانی را کتمان کنیم، مهاجرت‌ها افزایش پیدا کرده و باید به شکل واقعی مردم را آگاه کنیم.

اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع به عنوان تکلیفی قانونی است

سید جلیل محمدی نماینده ستاد سلامت سعید جلیلی نیز گفت: اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع به عنوان تکلیفی قانونی است و بهترین برنامه برای کاهش هزینه‌های درمانی و افزایش سلامت افراد جامعه محسوب می شود.

وی با بیان اینکه شبکه نظام بهداشتی کشور، یک الگوی منحصر به فرد و جهان خواهان الگوبرداری از این شبکه است، افزود: ایجاد مراکز جامع سلامت، خانه‌های سلامت، بهورزان و بسیاری از اقدامات دیگر که در نظام بهداشتی کشور اجرا شده، مورد تجلیل قرار گرفته است. افزایش شاخص‌های مرتبط با حوزه سلامت مانند افزایش کیفیت آموزش پزشکی از دیگر دستاوردهای نظام سلامت به حساب می‌آید.

وی افزود:در گذشته دانشگاه‌های علوم پزشکی در بسیاری از شهرها وجود نداشت یا برخی از شهرها از حضور متخصصان محروم بودند. در حال حاضر، تمام استان‌های کشور دارای دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند و تمام این مراکز آموزشی نسبت به تربیت پزشک متخصص اقدام می‌کنند

۷۵ درصد از مشکلات حوزه سلامت خارج از حیطه وزارت بهداشت است

صداقت، نماینده ستاد قاضی‌زاده هاشمی نیز گفت: چالش‌های موجود در نظام سلامت مشخص است اما ۷۵ درصد از مشکلات حوزه سلامت خارج از حیطه وزارت بهداشت است.

وی تاکید کرد: در حوزه تکریم نیروی انسانی، ما تعرفه‌ها را یکسان و کور و بدون جهت‌گیری افزایش داده‌ایم. این موضوعات و بسیاری از مسائل حوزه سلامت به برجام نافرجام ربطی ندارد و به داخل کشور مربوط است و تعهد رئیس جمهور به سلامت مردم، در این زمینه اهمیت دارد.

حمایت از کادر درمان تغییر اولویت از تجهیزات محوری به انسان محوری و عمق بخشیدن به نظام بیمه‌ای 

سید حسن امامی رضوی رئیس ستاد سلامت محمدباقر قالیباف افزود: حمایت از کادر درمان، تغییر اولویت از تجهیزات محوری به انسان محوری و عمق بخشیدن به نظام بیمه‌ای از جمله این برنامه‌های دکتر قالیباف است.

وی افزود: دکتر قالیباف پنج برنامه اصلی برای دولت خود در نظر گرفته‌ است ،برنامه «سپر حمایتی و دفاعی از مردم»  بخشی از این برنامه است که به حوزه سلامت مربوط می‌شود. همچنین برنامه اعطای زمین به مردم است و پزشکان جوان در این برنامه قرار دارند.

نظر شما