شناسهٔ خبر: 67279064 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

برچسب‌ها بیشتر بخوانید نظر شما آخرین اخبار وبگردی

متروهای تهران شاعرانه شد

این روزها مسافران مترو تهران و حومه شاهد تابلوهای جدیدی هستند که اسم ایستگاه‌های مترو را با اشعار شاعران برجسته فارسی مزین کرده‌اند. این تغییر که به منظور ترویج فرهنگ و ادبیات فارسی در سطح شهر زیرزمینی انجام شده، با استقبال گسترده شهروندان مواجه شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه اعلام کرد: تابلوی ایستگاه‌های سعدی، رودکی، فردوسی، شادمان و ابن‌سینا به‌تازگی تغییر کرده و به‌جای تنها یک اسم، شعری روی تابلو نوشته شده که اسم ایستگاه هم در آن شعر آمده است.
مثلاً در ایستگاه فردوسی، تابلوی اسم ایستگاه با این شعر همراه شده است:خوشا آنان که «فردوسی» مرامند / به دل عشق وطن دارند و مردم.

ایده اولیه اجرای این طرح‌های خلاقانه از شوخی کاربران فضای مجازی گرفته شده است. تعدادی از کاربران فضای مجازی تابلوهای برخی از ایستگاه‌ها را به‌صورت گرافیکی تغییر داده و برایشان شعری نوشتند که در فضای مجازی پخش شد.

معاونت فرهنگی و اجتماعی مترو تهران با استقبال از این طرح‌های مجازی، آن‌ها را به واقعیت تبدیل کرد و پس از مشورت با شاعران و دست‌مایه قرار دادن اسم ایستگاه‌های مترو برای انتخاب و یا سرودن شعر، تابلوی اسم تعدادی از ایستگاه‌های مترو را متفاوت از گذشته طراحی کرد که با استقبال مسافران نیز مواجه شد.
سامانه‌های تبلیغاتی شهری، به‌عنوان یک رسانه عمومی که با میلیون‌ها نفر از مردم شهر برخورد مستقیم و روزانه دارد، یکی از مؤثرترین رسانه‌هایی است که در شهرهای بزرگ وجود دارد. غالباً به این رسانه‌ها به چشم منبعی برای درآمدزایی و توزیع آگهی بازرگانی نگاه می‌شود؛ ولی می‌توان با تغییر نگاه و برنامه‌ریزی درست، آن را به‌عنوان بستری برای انتقال پیام‌های فرهنگی و مؤثر به جامعه تعریف کرد.
شهرداری تهران و به‌ویژه شرکت بهره‌برداری مترو تهران، این رویکرد را با طراحی‌های متنوع، از جمله تغییر در تابلوهای اسم ایستگاه‌های مترو برگزیده‌اند. این جنس ایده‌ها، اتفاق‌های مهمی هستند که می‌توان آن‌ها را تعمیم داد و در دیگر شهرهای ایران اجرایی کرد.

نظر شما