شناسهٔ خبر: 67326776 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

بسیج دانشگاه فرهنگیان مطرح کرد؛

فقدان سوالات اساسی از داوطلبان ریاست جمهوری در خصوص آموزش و پرورش

علی قدمی

بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان خواستار اظهار نظر شفاف و صریح داوطلبان ریاست جمهوری در موضوعات تعلیم و تربیت شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، به دنبال برگزاری مناظرات انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری و طرح برنامه‌های داوطلبان، بسیاری از کارشناسان از طرح مسائل کلی و عدم پرداختن به جزئیات خصوصاً در حوزه نظام تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش از سوی داوطلبان انتقاد کردند.

در همین راستا شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور در نامه‌ای خطاب به پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما خواسته است در برنامه‌های انتخاباتی داوطلبان به صورت شفاف‌تر و دقیق‌تری مسائل تعلیم و تربیت، معملان و دانش آموزان پرداخته شود.

متن این نامه بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

بیت الغزل مسائل کشور، امروز در اولویت نامزدهای ریاست جمهوری نیست!

" اصلاً آموزش‌وپرورش در مدیریّت اداره‌ی کشور چه جایگاهی دارد؟ این را باید اوّل به بعضی بفهمانیم. به نظر بنده، بعضی هنوز قادر نیستند نقش آموزش‌وپرورش را در پیشرفت همه‌جانبه‌ی کشور درک کنند. یک خطای راهبردی در بین برخی از مسئولین در گذشته وجود داشته که خسارت‌هایی هم وارد آورده، و آن کوچک‌انگاریِ این دستگاه حیاتی است. [برخی مسئولین] قدر و عظمت و ابعاد تأثیر این دستگاه حیاتی را نشناختند، بعضی آن را به صورت یک مزاحم و به صورت یک مجموعه‌ی مصرفی نگاه کردند. "

۱۴۰۲/۰۲/۱۲ | مقام معظم رهبری

بسمه تعالی

جناب آقای دکتر پیمان جبلی
رئیس محترم سازمان صدا و سیما

احتراماً به استحضار می‌رساند با توجه به اهمیت و اولویتی که نظام آموزش و پرورش در کشور دارد، بلاشک، متضمن پیشرفت فردای کشور است.

از این رو انتظار می‌رود در مناظرات ریاست جمهوری در رابطه با این دستگاه حیاتی کشور، نامزدهای محترم، جدی تر، با سوالات هدفمند و اساسی مورد پرسش قرار گیرند و زمان بیشتری به این بخش اختصاص یابد. اما تاکنون علی رغم اینکه این بخش نیازمند پرداخت جدی است در طرح مسائل این امر آنطور که باید اتفاق نیفتاده است.

سوالاتی از باب پیشنهاد در پیوست خدمت شما ارسال می‌گردد.

۱_ از دیدگاه شما پنج مسئله مهم در نظام آموزش و پرورش ایران چیست؟ به ترتیب اولویت، مسائل و راهکار خود جهت حل آن‌ها را بیان کنید.

۲_ مهم‌ترین مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه‌های مختلف آموزش و پرورش از نهاد اجرایی کشور چیست؟ برنامه خود برای اقدام درمورد این مسائل و اجرایی‌سازی منویات رهبری را توضیح دهید.

۳_ تحقق نیافتن سند چشم انداز ۱۴۰۴، سیاست‌های کلی تحول در آموزش و پرورش، سند تحول بنیادین و سایر سیاست‌های آموزشی ریشه در کجا دارد و چگونه قابل رفع است؟

۴_ به نظر شما مشکلات و موانع اجرایی سازی سند تحول آموزش و پرورش در دوازده سال اخیر چه بوده و برنامه شما جهت اجرایی سازی و رفع موانع آن چیست؟

۵_ با توجه به شعار امسال با محوریت توسعه مشارکت‌های مردم در امر اقتصاد که مقدمه‌ای بر مردم سالاری دینی در همه مناسبات اجتماعی است، تحقق این مهم را در نظام تعلیم و تربیت چگونه می‌بینید؟

۶_ تنوع مدارس در کشور را سودمند می‌دانید و یا آسیب زا؟ نگاه شما ناظر بر خصوصی سازی در امر آموزش و پرورش چگونه است؟

۷_ برنامه شما جهت تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری برای تقویت مدارس دولتی چیست؟ راهکار و برنامه خود برای از بین بردن شکاف میان مدارس دولتی و غیردولتی را ارائه دهید.

۸_ نقش معلم را در نظم نوین جهانی و در مسیر رسیدن به تمدن اسلامی در جامعه امروز چگونه می‌بینید؟

۹_ برای جبران مسئله کمبود معلم در آموزش و پرورش چه برنامه‌ای دارید؟ و دیدگاه شما درمورد تنوع راه‌های جذب معلم چیست؟

۱۰_ دیدگاه شما در تقابل دو امر افزایش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان و افزایش جذب از طریق آزمون استخدامی اولویت با کدام است؟ و برنامه شما برای توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان چیست؟

۱۱_ دیدگاه شما نسبت به طرح رتبه‌بندی و شیوه اجرای آن در چند سال اخیر چیست؟ در رابطه با روند اجرای این طرح توضیحات و راه حل‌های خود را بیان کنید.

۱۲_ در لایحه بودجه ۱۴۰۳ سهم وزارت آموزش و پرورش از مصارف بودجه عمومی دولت نسبت به سال ۱۴۰۲ از ۱۰/۵۳ درصد به ۹/۸۳ درصد رسیده است. با توجه به الزام اجرای مفاد سند هفتم توسعه از ابتدای سال ۱۴۰۳، به خصوص در حوزه آموزش و پرورش که نیازمند حمایت‌های مالی جدی است، برنامه و اقدامات طرح ریزی شده شما جهت اجرای این سند چیست؟ با توجه به بند الحاقی ۴ ماده ۹۱ لایحه سند هفتم توسعه مبنی بر افزایش سهم اعتبارات غیرپرسنلی آموزش و پرورش، کسری فاحش بودجه را چگونه مدیریت خواهید کرد و رویکرد شما در تخصیص بودجه چه خواهد بود؟

۱۳_ برنامه شما برای ایجاد نظام عادلانه پرداخت حقوق در کشور چیست؟

نظر شما